Avatar billede nicknanders Nybegynder
12. februar 2001 - 17:42 Der er 19 kommentarer

Hvor kan man hente Linux ned???

Hvor kan man hente den nyeste version af Linux ned, og hvordan skal man installere den. Skal man bare installere den ovenpå Windows, eller formatere først, eller hvordan???
Er der nogen der er så venlige at svare en hjælpeløs computernørt?
Avatar billede repsac Nybegynder
12. februar 2001 - 17:49 #1
Er du total nybegynder bør du nok læse lidt tutorials ...
Avatar billede kapla Nybegynder
12. februar 2001 - 17:52 #2
Avatar billede smms Nybegynder
12. februar 2001 - 17:54 #3
Jeg vil foreslå dig at få fat i SuSE Linux 7.1
se mere på http://www.suse.dk
Avatar billede smms Nybegynder
12. februar 2001 - 17:55 #4
Det skulle komme den 14
Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
12. februar 2001 - 17:56 #5
Linux kan køre på en FAT16/32... men så for du ikke noget vildt ud af din linux.... Linux Mandrake kan gøre det meste af partitions arbejdet (i stil med pqmagic)... Linux Mandrake er også rimmelig let at gå til...

Du kan download det Linx Mandrake på:
ftp.net.uni-c.dk/pub/linux/mandrake/
Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
12. februar 2001 - 17:58 #6
Jeg har selv tænkt mig at prøve SuSE Linux 7.1 når den \"lander\"... den skulle være kommet idag.. men er udskudt til den 14...

SuSE Linux 7.1 er den første der bruger den nye kernel 2.4.x
Avatar billede smms Nybegynder
12. februar 2001 - 18:02 #7
Der følger osse manualer med (og en DVD i Pro) så man ikke er helt tabt bag en vogn
Personal Edition koster 375,- og Pro koster 545,-
Avatar billede seider Nybegynder
12. februar 2001 - 19:38 #8
Du bør nok vælge en af de overstående installationer af Linux.

www.sunsite.dk
www.linuxberg.com
www.linux.dk

er steder hvor du kan blive klogere, og jeg tror hvis du ikke har verdens hurtigste forbindelse, at du skal hente suse linux, da den kan hentes i filer og ikke som et iso image (hvilket vi er nogle der er træte af).

men husk du skal recompile din kerne, og derfor bør du hente den nyeste kernel fra www.kernel.org

/* Seider */
Avatar billede stig3 Mester
13. februar 2001 - 20:58 #9
Jeg synes til gengæld at iso-filer er klart det nemmeste - sorry. Et godt sted at hente iso-filer (til at brænde) er:
http://www.linuxiso.org

Min favorit er redhat, men det er jo smag og behag. På http://www.sslug.dk kan du downloade eller læse linuxbogen, som er den ultimative begynderbog. Desværre har de vist tekniske problemer for øjeblikket, men de genopstår vel snart.

>>shadowsurfer
Jeg prøvede den nye mandrake 7.2, men det kræver vist mere end min k6-233 med 96 mb ram. Det var uhyggeligt langsomt at installere så jeg opgav på halvvejen.
Avatar billede jackonlinux Nybegynder
15. februar 2001 - 13:38 #10
Umiddelbart efter alle disse indslag... vil jeg gerne have lov til at hænge en kommentar til og evt.. score et point på den måde... he he

Jeg har prøvet utallige Linux-versioner og udgivelser og er kommet til den endelige konklusion/holdning at:

Red-Hat er en professionel Linux version, mens Mandrake på samme måde udemærker sig ved dens flotte installation og et alt i alt meget Windows-neard... venligt miljø, hvor Red-Hat nok måske har et lidt mere teknisk-niveau...ofte nødvendigt med små opdateringer hen af vejen..

Men somsagt det hele handler om et..

Når du engang er blevet lidt hård i skallen... så prøv at kæmp lidt med en Debian eller Slackware..

MEN SuSE tør jeg ikke anbefale.. selvom den lige er udkommet med en ny kerne..

Prøv lige www.redhat.com - www.mandrake.com eller hvis du skal lære noget www.sslug.dk....

Held og lykke med Linux... folk bliver klogere kan man mærke
Avatar billede smms Nybegynder
16. februar 2001 - 12:59 #11
jackonlinux > Hvorfor vil du ikke anbefale SuSE?
Jeg spørger da jeg selv er blevet anbefalt det af en anden guru (som du vel er :-)
Der skulle være flere grafik baserede instillinger i 7.1
Avatar billede jackonlinux Nybegynder
16. februar 2001 - 19:52 #12
Ikke fordi jeg har så meget imod SuSe... men som du nok også selv ved... Så er SuSe ikke hélt gratis kun næsten... Jeg har dog ikke noget imod SuSe - det er skam super... som alle Linux distributioner er......

Avatar billede iq_10 Nybegynder
19. april 2001 - 11:08 #13
Mit forslag:

Slå op på www.linuxpusher.dk
Der kan du læse om de forskellige Linuxversioner, samtidig med at du kan bestille til en billig penge. (Det er IKKE ulovligt)

Dernæst slår du op på www.sslug.dk og downloader \"Linux - Friheden til at vælge\". Der står det meste du skal bruge for at installere en Linux. Bogen omhandler RedHat og SuSe -installationer, men kan bruges generelt som opslagsværk.

God fornøjelse
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
24. april 2001 - 21:43 #14
Den nemmeste Linux jeg har set er Corel Linux 2ED

Hentes her som en ISO fil og brændes med f.eks. Easy Creator

http://linux.corel.com/download/

Det er PlugAndPlay hvis du kan boote på din CD. Ellers køre den \"en AutoRun\" og du får lov at lave en bootdiskkette

Den kan køre sammen med Winx NT & 2000

Mvh. Blueyed1
Avatar billede kenneth_axelsen Nybegynder
09. maj 2001 - 15:15 #15
Ved at en ISO fil er et slag pakket hardisk format. Har iøvrigt også åbne filen via ISObuster

MEN ....

har prøvet at brænde nævnte *.ISO fil, og resultatet er én stor til CD\'en istedet for, som jeg regnede med, en masser filer der var trukket ud af *.iso filen.

Hvad gør jeg forkert ??? Er det ikke meningen at filen skal pakkes ud når den brændes ??
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
09. maj 2001 - 15:23 #16
I EasyCreator 4 går man i File menuen og vælger Create CD from CD Image, husk at sætte filtypen til ISO.

Så starter programme og er klar til at brænde og du får de filer du snakker om. Filen skal ikke pakkes ud på denne måde. Men kan godt gøre det, men det er ikke nødvendigt.
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
09. maj 2001 - 15:24 #17
Det gik lidt hurtigt med at skrive det men håber at du er med.
Avatar billede kenneth_axelsen Nybegynder
09. maj 2001 - 15:52 #18
Thanx - det er ok .... Tester når jeg har fundet en EasyCreator 4.

Kører med Nero og Clone og vil lige først se, om de kan det samme. Nu ved jeg lidt mere, hvad jeg skal kikke efter.
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
09. maj 2001 - 21:57 #19
Jeg mener at man ukritisk kan omdøbe et-eller-andet.iso til et-eller-andet.nrg så Nero kan brænde det til en CD. Så kan man hvis man bruger Neros Wizard vælge burn Cd image eller noget i den stil.

Corel Linux er nemt. Den kan installeres i egen partion, fri ubenyttet diskplads (ikke formateret), eller i Win partion.