Avatar billede martinskott Nybegynder
03. maj 2004 - 00:10 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Prisfastsættelse af firma

Hejsa

Jeg driver sammen med en partner www.download.dk, som har ca. 4000 unikke sessions pr. dag. Firmaet giver et ok overskud og har en pæn forventet omsætning i år. Sitet kræver ikke den vilde vedligeholdelse. Alt er lavet asp og der er naturligvis CMS system med.

Spørgsmålet er så; hvordan prisansætter man sådan et firma? Min partner og jeg vil gerne lavet noget andet, men vil naturligvis gerne have en pæn sum penge med ud af dette foretagende.

Mvh.

Martin Skøtt
www.download.dk
Avatar billede bacardil Nybegynder
03. maj 2004 - 07:24 #1
Det er meget op og ned hvordan man gør, du/i kan få andre til at sælge det, de vil så kræve en del af salget for at sælge det.

Men ellers kan i jo prøve at sælge det, for det i fik i overskud sidste år eller det i forventer i år, men er interesseret i at høre en pris fra jer på ps @ web-sale.dk
Avatar billede triple-x Nybegynder
03. maj 2004 - 09:44 #2
Prøv på startfirma.dk ellers. der sidder nogle utrolig dygtige folk inden for den slags
Avatar billede exp Juniormester
03. maj 2004 - 16:43 #3
www.ebay.com
www.qxl.dk

er også en mulighed...Evt opsæt en testserver, hvor potentielle købere kan teste systemet...
Avatar billede lasbas Nybegynder
03. maj 2004 - 16:48 #4
Er det oprindelige spørgsmål slettet, og et nyt oprettet ...?
(der er ihvertfald lavet om i teksten)

jeg havde besvaret som den 'første' med nogle nye spørgsmål, hvor
svarene egentlig skulle ligge til grund for prisfastsættelsen.

er det muligt at få at vide hvor i sætter det til salg... ?

...jeg vil gerne byde
Avatar billede martinskott Nybegynder
03. maj 2004 - 17:38 #5
Jeg kender godt auktions stederne på nettet. Det jeg har behov for er at vide hvordan jeg kan fastsætte prisen på et site af denne type. Jeg kan forlange 50000 eller 100000000000. Jeg ved nogenlunde hvad jeg mener det skal sælges for, men man sælger sku ikke sit barn for peanuts.

Det blev slettet i forbindelse med det crash eksperten.dk havde.

Kan du poste dem igen lasbas?

Vi sætter det til salg da vi har et par andre projekter vi gerne vil bruge kapital og tid på.
Avatar billede 1-line.dk Nybegynder
03. maj 2004 - 17:47 #6
Jeg ville nok fastsætte prisen efter følgende:

1. 2 års fortjeneste på reklame.
2. Hvad det har kostet jer at fremstille siden
3. Tage noget for de data som i har indtastet og det arbejde i har lagt i siden.

Hvad det konkret skal være for en pris, skal i jo nok selv regne på, men dette er en forholdsvis fornuftig måde at regne det ud på.
Avatar billede fxj Juniormester
03. maj 2004 - 20:37 #7
Jeg har ofte set firmaer blive prisfast efter følgende model:
"hvor mange penge skal jeg sætte i banken, for at få det samme i overskud, som firmaet giver"
Hvis firmaet giver 10 kroner i overskud og renten er 10%, koster firmaet 100
Man kan lægge til/trække fra for:
- goodwill/varemærke
- vækstpotentiale
- running business (det er ikke en ide eller et projekt, men et færdigt materiale)

Hilsen
Flemming
Avatar billede lasbas Nybegynder
03. maj 2004 - 22:51 #8
hvor stor en procent-andel af indtægten er TGE.dk services ... ?

hvor stor en procent-andel af indtægten er bannere + anden reklame ... ?

Andre indtægter i procent (evt. hvilken type indtægt) ... ?

Er det muligt at overtage sitet uden omkostninger til TGE.dk ... ?

Hvor lang tid har indtægten ligget på nuværende niveau ... ?

Hvor mange timer bruger i om ugen på opdatering / udvikling ... ?

Hvor længe har i ligget på 4000 unikke hits dagligt ... ?
Avatar billede martinskott Nybegynder
03. maj 2004 - 23:12 #9
hvor stor en procent-andel af indtægten er TGE.dk services ... ?

hvor stor en procent-andel af indtægten er bannere + anden reklame ... ?

Andre indtægter i procent (evt. hvilken type indtægt) ... ?

Sponsorarter m.m.

Er det muligt at overtage sitet uden omkostninger til TGE.dk ... ?

Ikke sikkert aftalen kan overdrages, men det er en mulighed.

Hvor lang tid har indtægten ligget på nuværende niveau ... ?

Stigende for de sidste 5 mdr. Sidste år brugte vi intet krudt på siden, og var ikke aktive i opdateringen af den.

Hvor mange timer bruger i om ugen på opdatering / udvikling ... ?

Opdatering inkl. nyhedsbrev 2 timer.

Hvor længe har i ligget på 4000 unikke hits dagligt ... ?

Det sidste år ca.
Avatar billede cholm Nybegynder
04. maj 2004 - 13:30 #10
Hvem tilføjer nye downloads til sitet ? Er det jer der skal dette, eller kan brugerne gøre det ?

/cholm
Avatar billede martinskott Nybegynder
04. maj 2004 - 15:34 #11
Vi har aftaler med rigtig mange udviklere så de selv tilføjer nye programmer og opdateringer af disse. Enkelte vigtige programmer sørger vi for selv at opdatere.

Vi har en ret smart måde at holde sitet opdateret, men den viden sælges naturligvis med sammen med sitet.

/Martin
Avatar billede youza Nybegynder
16. maj 2004 - 15:30 #12
søg på google efter noget der hedder "discounted cash flow", det er den bedste måde at prissætte et firma.
Kort sigt sætter metoden fremtidig indtægt i relation til risiko og spytter en kroner/øre pris ud i den anden ende.
Det er lidt tungt at starte med, men er efter min mening den eneste måde at gøre det på, sådan rigtigt :)

Start evt. med denne guide: http://www.exinfm.com/excel%20files/DCF%206-00.xls
Avatar billede lasbas Nybegynder
21. maj 2004 - 00:51 #13
er det sket noget i denne tråd ?

jeg vil gi kr. 40.000,- cash, hvis ellers tallene stemmer
Avatar billede martinskott Nybegynder
21. maj 2004 - 12:40 #14
Tjaaa, jeg er stadig ved at undersøge hvad konceptet skal koste, men det bliver langt over 40K. 1-line.dk & fxj's metoder er nogle af dem jeg overvejer.

Mvh.

Martin Skøtt
Download.dk
Avatar billede fxj Juniormester
21. maj 2004 - 20:01 #15
tak for point
Flemming