Avatar billede henrik_a Nybegynder
29. april 2004 - 00:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg reducere størrelsen på *.AVI fil

Hej
Hej har et digitalkamera (Canon Ixus II) som jeg af og til optager små "film" med. Typisk af 30-200 sekunders varighed.
Efterfølgende overfører jeg filmen til min PC med det Canon-software der fulgte med, og filmen bliver gemt som en *.AVI fil.
Men når jeg sender filerne til min søster i udlandet (som vedhæftet fil til en email), tager det ekstrem lang tid for hende at modtage emailen, da de vedhæftede filer jo er af en betragtelig størrelse.
Jeg har sat kameraet til at optage med den dårligste kvalitet, for at gøre filerne så lille som muligt.

Nu mit spørgsmål:
Er der en anden måde jeg kan reducere størrelserne på filerne på, så jeg kan gøre dem endnu mindre.
Jeg tænker noget i retning af et program som kan slette f.eks. hvert andet billede i "filmen", så den bliver endnu dårligere i kvalitet (og mindre i størrelse).
Eller er der nogen der har en helt anden idé til en løsning.
Avatar billede henninga Novice
29. april 2004 - 00:16 #1
Du kan jo prøve at læse på  http://www.abmedia.dk/video/internet.htm  hvor der er henvisninger til nogle programmer du kan benytte.
Et godt format, hvis i begge benytter windows, er wmv som fylder meget lidt og hvor du kan hente gratis program fra Microsoft (link på siden).
HenningA
Avatar billede henninga Novice
04. maj 2004 - 00:56 #2
Fandt du ud af noget (selv om eksperten har været nede ;o)
Avatar billede henrik_a Nybegynder
09. maj 2004 - 11:20 #3
Hej igen.
Ikke kun experten har været nede. Det har min PC også været, men jeg er nu tilbage.
Jeg hár haft lagt en yderligere kommentar ind, men den forsvandt igen dagen efter ! (Så jeg prøver igen).
Siden du henviser til er jo faktisk ret god. Forståelig og på dansk.
MEN jeg kan ikke umiddelbart bruge det program siden henviser til. Ifølge Microsofts side kræver programmet "Windows Media Encoder 9" at der bruges W-2000 eller W-XP. Jeg bruger W-98.
Jeg har så fundet et andet program via Microsoft: "Windows Media Encoder 7", som skulle kunne køre på W-98. (Jeg går ud fra at dette program må kunne noget af det samme).
Efter download og installation kan jeg imidlertid ikke få programmet til at virke som jeg gerne vil.
Jeg ønsker at konvertere en .AVI fil til en .WMV fil, og så gemme den på harddisken. Men det kan jeg ikke bare sådan få lov til. Jeg kunne virkelig godt bruge en trin-for-trin vejledning (som den på den side du henviste til). Det er som om at programmet forsøger at sende filen til en server, allerede inden jeg har fået filen konverteret.
Kan du, eller en anden, hjælpe med en vejledning til "7'eren", eller synes du jeg skal forsøge at installere programmet "9'eren" alligevel ???
Avatar billede henninga Novice
09. maj 2004 - 19:36 #4
Hej igen.
Så vidt jeg kan se på denne side
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnwmt/html/encode71.asp
kan Encoder 7 konvertere filer med win98SE og 32MB RAM.
Hvordan programmet lige virker kan jeg ikke se nogen steder, men vil tro at du på en af de første faneblade kan vælge hvor du vil gøre af din færdige video.
Jeg vil ikke installere programmet på min PC fordi det tit og ofte gir' en masse bøvl bagefter - sorry :(
Men kan Hjælp ikke give nogle tips om "Destination"?

HenningA
Avatar billede henrik_a Nybegynder
16. maj 2004 - 23:15 #5
Efter 4 afteners intensiv forsøg med programmet, tror jeg nok jeg har fundet måden at gøre det på. (Det virker ulogisk, - men det virker).
Jeg takker for din hjælp.
Avatar billede henninga Novice
16. maj 2004 - 23:31 #6
Blod, sweat and tears - er nogen gange metoden ;o)
God arbejdslyst