Avatar billede robin-steen Nybegynder
28. april 2004 - 16:52 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

computerne kan ikke finde hinanden

hej eksperter.

jeg har nørklet med et lille lokalt netværk herhjemme i noget tid nu men kan simpelt hen ikke få det til og spille.
de tre comps er i forbindelse via en swicth hvor internettet også kommer ind. Alle computere har forbindelse til internettet men kan ikke finde hinanden. jeg har prøvet guiden netværksopsætning, og derefter oprettet en diskette som jeg så har kørt på de andre computere. det er allesammen xp styresystemer. er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal gøre? jeg er fuldstændig lost og ved ikke ret meget om netværk
HJÆÆÆLP ;o)

Robin Steen
Avatar billede doodoo Novice
28. april 2004 - 17:00 #1
netværksopsætning?
Har du prøvet at gå i netværkssteder og "Oprette hjemme/mindre kontor netværk" i samme arbejdsgruppe?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
28. april 2004 - 17:01 #2
prøc at checke efter iflg. denne vejl. >> http://www.wown.info/j_helmig/wxpwin9x.htm

husk..
del noget
samme domæne
søg på det præcisse computernavn
Avatar billede robin-steen Nybegynder
28. april 2004 - 17:01 #3
det har jeg prøvet og det virker ikke
Avatar billede robin-steen Nybegynder
28. april 2004 - 17:03 #4
ville det hjælpe hvis jeg både installerede tcp/ip og NetBEUI protokollerne?
Avatar billede robin-steen Nybegynder
28. april 2004 - 17:04 #5
jeg har prøvet og konfigurere ip adresserne manuelt også virker netværket men så kan jeg ikke komme på nettet hvad skyldes det?
Avatar billede robin-steen Nybegynder
28. april 2004 - 17:09 #6
kan problemet skyldes at der ikke har været andre brugere end administratoren?
Avatar billede kenp Novice
28. april 2004 - 17:16 #7
Den simple!
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php

Den lidt sværer
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php

Husk at konfigurer din firewall til at tillade den trafik mellem dine computere.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
28. april 2004 - 17:22 #8
prøv at skrive ipconfig i en kommandopromt, og se om du har skrevet rigtigt..

har lige teknikerbesøg..

held og lykke..

ellers slet alt og start forfra..:O)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
05. maj 2004 - 11:49 #9
fandt du ud af det..?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
22. maj 2004 - 00:10 #10
Du skal bruge UTP krydset kabler til dit netværk - ingen switch

Kablerne hedder Twisted Pair fordi lederne er snoet parvist af hensyn til kablets elektriske egenskaber. Endestykkerne ligner et forvokset (moderne) telefonstik og kaldes RJ-45.

Følgende vejledning tager udgangspunkt i TCP/IP over Ethernet. (sakset fra www.net-faq.dk)

1. Installer netkort i de computere der skal deltage i netværket.

2. Forbind maskinerne. Hvis der er to maskiner kan de forbindes med et krydset kabel, hvis der er flere skal der benyttes en hub eller en switch.

3. Start computerne og installer drivere. Hastighed og duplex kan med fordel konfigureres fast istedet for at benytte auto-sensing. Fuld duplex benyttes hvis computerne er forbundet med et krydset kabel eller til en switch (husk at konfigurere hastighed og duplex på switchen). Halv duplex benyttes hvis computerne er tilsluttet til en hub.
4. Fra netværksindstillinger i kontrol panalet installeres TCP/IP protokollen samt klientprogrammet til Microsoft netværk.
Alle computere i netværket skal benytte den samme Workgroup som indstilles under klientprogrammet. Alle maskiner skal have et unikt hostnavn (computernavn) der ikke må bestå udelukkende eller starte med tal.
5. TCP/IP protokollen skal indstilles med unikke IP-adresser. Det er vigtigt at du benytter private IP-adresser som specificeret i RFC-1918. For eksempel:

PC-1: 192.168.0.1 mask 255.255.255.0
PC-2: 192.168.0.2 mask 255.255.255.0
PC-3: 192.168.0.3 mask 255.255.255.0
PC-X: 192.168.0.X mask 255.255.255.0

6. Default gateway, DNS og WINS er ikke nødvendigt at indstille med mindre computerne er en del af et større netværk eller deler en internetforbindelse.

7. Genstart computerne. Afprøv forbindelsen med PING. Skriv i en dos prompt, ping pc1.

8. Hvis filer og/eller printer skal deles er det nødvendigt at installere "Fil og udskriftsdeling" under netværksindstillinger. Deling af filer indstilles fra Stifinder (Windows Explorer), højreklik på et drev eller en mappe og vælg "fildeling".
Visse netværksspil kræver at IPX protokollen. Med flere protokoller installeret er det nødvendigt at vælge den foretrukne, der skal benyttes til Windows netværket.

Hvis computerne ikke har adgang til Internettet er det lettere at benytte NetBEUI, der ikke skal konfigureres og som er hurtigere end TCP/IP på små netværk.

En udmærket beskrivelse med billeder finder du f.eks. på: http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=69
Avatar billede bartfreak Nybegynder
17. juli 2004 - 16:55 #11
Vær sød at lukke..O)
marker navnet og tryk på accepter..