Avatar billede bjabski Nybegynder
30. september 1999 - 14:20 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Filesharing på NT

Findes der et værktøj der kan slå fildeling fra på en enkelt fil i windows nt? Eller hvor man kan se hvem eller hvor mange der bruger filen?
Avatar billede mikkle Nybegynder
30. september 1999 - 14:26 #1
Det kan NT jo selv gøre. Bare find filen eller mappen højreklik og ned på engenskaber. Der vælger du sikkerhed og definerer der hvem der må bruge den...
Avatar billede hojben Novice
30. september 1999 - 14:35 #2
Og ved hvor mange der bruger den --> kig i Server Manager --> vælg din Server --> tryk på In Use..

Der kan du se hvilke filer der er åbne og af hvem!
Avatar billede bjabski Nybegynder
30. september 1999 - 14:40 #3
Joh, men den skriver jo ikke hvem eller hvor mange der bruger filen..

Mit problem er at jeg bruger et program der af og til kommer ud og siger at en fil er låst af et andet program, men jeg har et hulens besvær med at finde ud af hvilket program der låser det, og hvis man på en nem måde kunne fjerne alt filesharing på netop denne fil, så ville jeg blive glad.
Avatar billede mikkle Nybegynder
30. september 1999 - 14:45 #4
Du læser ikke svaret ret godt ? Hvis du definerer at du er den eneste der  må bruge filen er problemet jo løst ?!
Avatar billede bjabski Nybegynder
30. september 1999 - 14:49 #5
Jo, jeg læser det egentlig ok, og jeg ved hvad du mener. Men problemet er at filen der af og til er låst er en database fil der ligger på en server, og der er faktisk et sted mellem 10 og 20 brugere der har adgang til filen. Derfor vil jeg gerne lave en tracking over hvem...
Avatar billede mikkle Nybegynder
30. september 1999 - 14:52 #6
Okay lad mig forstå mig ret. Du vil fjerne sharing, men alligevel skal de 10 - 20 brugere have adgang ?
Avatar billede rea Nybegynder
30. september 1999 - 14:52 #7
Mener du, at det er andre personer på netværket der bruger filen eller andre programmer på din egen maskine?
Avatar billede bjabski Nybegynder
30. september 1999 - 14:59 #8
Vi prøver igen :)

Jeg har en fil. Lad os kalde den hello.txt  Den fil giver af og til et problem når jeg forsøger at åbne den fra mit database program. Der kommer en fejl om at den er låst ekslusivt af et andet program, selvom der angiveligt ikke er andre brugere der har filen åben.

Så det har ikke noget at gøre med at slå filesharing fra og satse på at man stadig kan share den.. Det er et spørgsmål om man kan se hvem/hvad det er der har fat i filen (for noget må det jo være). Og så tvinge den/det til at slippe så man kan fortsætte....
Avatar billede mikkle Nybegynder
30. september 1999 - 15:24 #9
Okay - Så dit første spørgsmål var altså ikke det du mente ?
Avatar billede peterstii Nybegynder
30. september 1999 - 16:02 #10
I Resource Kit 4.0 (til NT 4.0) findes et program som hedder OH.
Dette kan vise dig nøjagtig hvilke processer der har åbnet hvilke filer. Det viser også hvilke Key i REGISTRY som benyttes af de forskellige processer. Prøv det og husk lige at gennemlæse hjælpefilen inden du starter.
Avatar billede mr.mads Nybegynder
30. september 1999 - 17:31 #11
Hvis du går ind i User Man. Under Policies -> audit, og slår den til. Så kan du højreklike på filen -> security audit og slå til. Derefter kan du finde en log i Event viewer under Log -> security.
Mvh
Mads
Avatar billede mr.mads Nybegynder
30. september 1999 - 17:34 #12
I kontrolpanel -> server -> in use, kan du jo også kigge.
Mvh
Mads
Avatar billede martens Guru
30. september 1999 - 21:53 #13
Ekslusivt af et andet program, kunnne jo være operativsystemet...
Det er set mange gange før, både med 32 bits programmer samt med de fandens 16 bits.
Adminværktøjer kan også låse filer eksklusivt.
Eksempelvis Access, FrontPage, SMS, IIS m.m.
Men rigtigt som hojben skriver servermanager kan se, hvem der benytter filen samt give muligheden for at dis-connecte disse...
Avatar billede bjabski Nybegynder
01. oktober 1999 - 09:06 #14
Jeg siger mange tak for de mange svar.
Avatar billede patrick Nybegynder
28. oktober 1999 - 10:33 #15
kan du ikke bruge kombinerede permissions som share og NTFS permissions , det kan man da vender og drejer lige så meget man vil