Avatar billede musiat Nybegynder
27. april 2004 - 14:45 Der er 5 kommentarer

Billedupload vha php og mySQL-DB

Jeg er ved at re-designe et billedarkiv til mit website. Det skal bare kunne håndtere .jpg og .gif, men helst ret mange billeder dvs. 3000+. Jeg har to spørgsmål til dette projekt:

1) Det gamle system er traditionelt opbygget: Filerne ligger i mapper, og jeg har en db-tabel til holde styr på, hvor de ligger. Jeg har hørt, at man kan gemme dem direkte i en mySQL tabel (med blob), hvilket umiddeltbart lyder ideelt. Mit spørgsmål er så, om det er virkelig er det? Er det fx lige så hurtigt som en mappestruktur? Kan det håndtere større/tungere billeder? Og mange billeder?

2) Hvis det er fint at gemme billederne direkte i en tabel, hvordan uploader billederne med php og BLOB? (Jeg kender til almindelig fil-upload i mapper)

På forhånd tak:-)
Avatar billede olebole Juniormester
27. april 2004 - 18:10 #1
<ole>

Det er den gamle diskussion om igen  :)
Det er ekstremt sjældent en fordel at lægge binære data i en DB. Billedsystemet bliver langsomt - og din DB bliver langsom at søge i.

/mvh
</bole>
Avatar billede musiat Nybegynder
27. april 2004 - 18:25 #2
Ok, det kan jeg jo ikke ha'! Men hvorfor er der så overhovedet nogen, der sætter spørgsmål tegn ved det? Eller foreslår mig det?
Avatar billede olebole Juniormester
27. april 2004 - 18:46 #3
Der er oceaner af uvidende mennesker, der gør sig kloge på alskens WWW-teknologier. De mener det uden tvivl godt, men det afstedkommer en masse besvær for dem, de prøver at hjælpe  :)
Ammestuehistorier og misforståelser har det med at blive 'lov og religion', når selvbestaltede 'mullaher' kritikløst begynder at messe fejlene ud over nettet  ;o)
/mvh
Avatar billede musiat Nybegynder
27. april 2004 - 19:27 #4
ok - jeg tror, jeg holder mig til den gamle mappestrukur:) Ville bare lige høre her...
Avatar billede musiat Nybegynder
27. april 2004 - 23:24 #5
Vil du ikke have nogen point?