Avatar billede k.skibsted Nybegynder
27. april 2004 - 14:37 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

S-ATA disk hastighed

Får man mest hastighed ved at køre RAID på 2 stk 7200rpm S-ATA harddisks, eller med 1 stk 10000rpm S-ATA harddisk? Hvormeget hurtigere er det ene i forhold til det andet?
Jeg kører med 2x 512MB DDR dual ram og 3Ghz intel P4 CPU.
Avatar billede jpvj Nybegynder
27. april 2004 - 14:42 #1
Det kommer an på hvad du skal bruge det til.

Regnestykket er ikke så ligetil, men generelt gælder, at for desktops vil en høj "umiddelbar" performance være bedst (høj transferrate/lav søgetid), hvorimod i et netværks/server miljø, skal man sætte sig ned og regne på IO/sec mv, da brugsmønsteret er vidt forskelligt. Desuden skal man holde for øje hvilke opgaver serveren skal løse, ex. database, fil/print osv.

Din 10.000 RPM disk må være en WD - Hvis der er 36/72 GB udgaven, er det formodentlig en SCSI disk med et amputeret (S-ATA) interface i stedet for SCSI.

Det er MEGET svært at sige hvad der er hurtigt - det kommer an på den faktiske opgave. Der findes test programmer til dette, så man kan teste et RAID i forskellige simulerede miljøer.

Jeg er godt klar over, at det ikke lige er svar på dit spm., men jeg kan ikke gøre det bedre uden en del flere info og et noget større tidsforbrug :-)
Avatar billede k.skibsted Nybegynder
27. april 2004 - 14:45 #2
Jeg spørger selvfølgelig fordi jeg står og skal købe en ny pc. Udover normal hjemme-pc brug så skal den bruges til musikproduktion.
Avatar billede flyhigh Nybegynder
27. april 2004 - 14:48 #3
vis du smider raid-0 på dine 7200rpm diske får du højstsandsynligt mere hastighed ud af det. (men du kan ikke helt sammenligne det to metoder da de er  forskellige mht. hastighed pga. det metode hiver du "fart" ud af det på den ene måde og visa/versa.

MEN vis du antager at den ene disk altid kan svare dig når den anden er optaget med en anden process så hiver du godt med fart ud af det "større forskel med mine erfaringer".

asso hurigt round op mere hastighed i et raid 0 envierement end at hive en lille smulle rpm ud af det "selv om to stk 1000rpm i et raid 0 system ville være det bedste :).

men pris/ydelse ville jeg højstsandsynligt kun købe EN harddisk (pris mæssigt) og simpeltheden idet. (kørrer selv med raid 0 på 7200rpm og kan sige at jeg glæder mig til sata2 da det ikke helt nok for mig endnu og det skal sige at chancen for at smadre diskne er større i et raid 0 system samt at den ofte "meget få gange" skal bruge tid på at få det samme data lagt på begge diske)

suma sumarium:
spil multimedia mm. - EN disk
sjov spas grafisk billedet behandling / server mm. TO diske .......

håber du kan bruge mit løse skud af et svar til din  beslutning.