Avatar billede Slettet bruger
26. april 2004 - 10:52 Der er 10 kommentarer

Hvilken DVD brænder

Jeg har søgt, men det er lidt gamle spørgsmål.
Så vidt jeg kan forstå, så er det DVD-R der dur til engangsskiver og DVR-RW+ når man skal genbruge.
-R skulle de fleste læsere kunne klare og RW+ er nemmest og hurtigst at genskrive på.

derfor har jeg overvejet denne

LG GSA 4082B
32x (CD) / 12x (DVD) / 24x (CD) / 8x (DVD-R) / 8x (DVD+R) / 16x (CD) / 3x (DVD-RAM) / 4x (DVD-RW) /  775 kr.

Fås det meget bedre pt. når man tager prisen med???
Avatar billede ng_tnt Nybegynder
26. april 2004 - 11:10 #1
Jeg har en NEC ND2500 den kører perfekt - kan dog ikke huske om den er lidt dyrere - men den kører kanon med alle medier !

ng_tnt
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2004 - 11:21 #2
Ups den LG kan ikke tage RW+ så den dur jo ikke...
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2004 - 11:22 #3
Er du sikker på at din NEC tager RW ??
Avatar billede martinj Nybegynder
26. april 2004 - 12:30 #4
Jeg har en LG GSA 4081B brænder og kan kun rose den.

1. Den er MEGET lydsvag, faktisk kan jeg ovehovedet ikke høre den.
2. Den æder et utal af medier (også de billige) uden problemer
3. Jeg har ikke haft en eneste fejlbrænding
4. Den tager både -r, +r og dvd ram
5. Den er billig

Før denne brænder havde jeg en liteon LiteOn LDW-411SX brænder og den var da godt nok ringe i forhold til Lg'en.
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2004 - 12:47 #5
kan man finde en der har 8x skrive hast. på r+ og -
samt 4x skriv på rw+ og -
og som kun koster max. 900 kr.?
jeg kan ikke på edb priser.
DVD-ram formatet er vel ligegyldigt??
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2004 - 12:50 #6
http://www.gromit.dk/dvd/index.asp fortæller følgende. Så åbenbart mange meninger om - eller + :

* DVD-ROM og DVD-Video skiver er mere læsbare end DVD±R, DVD±RW og DVD-RAM skiver.
* DVD±R skiver er mere læsbare end DVD±RW skiver.
* DVD-R skiver er mere læsbare end DVD+R skiver og tilsvarende DVD-RW er mere læsbare end DVD+RW, idet DVD+R og DVD+RW formatet tillader at datastrømmen ikke ligger i lige rækkefølge på skiven.
* DVD-RAM skiver er mindst læsbare, idet de kun kan afspilles i få DVD afspillere.
DVD brændere (og for den sags skyld også CD-RW brændere ved RW brænding) aflæser skiven og fastsætter den maksimale brænde hastighed ud fra oplysninger i skiverne.
Avatar billede martinj Nybegynder
26. april 2004 - 13:24 #7
LG GSA 4082B brænderen du nævner kan netop skrive med 8x på dvd-r og dvd+r! De koster ifølge edbpriser 687 kr.

Idag kan mange nyere dvd afspillere afspille både dvd+r og dvd-r. Jeg har f.eks lige købt en billig lumatron dvd afspiller til 350 kr. som både afspiller dvd-r, dvd+r, dvd+rw og dvd-rw.

Vedr. dvd-ram så er de fine til eksempelvis back-up da de fås med en kapacitet på 9.4 Gb. De er lidt dyre endnu men kommer nok snart ned i pris.
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2004 - 14:00 #8
Martinj: Ja det ved jeg :-) Men det er også RW jeg mener den ikke kan tage.
den kan tage rw- men ikke +. det står der i hvert fald ikke noget om at den kan på edbpriser.
jeg vil gerne have + muligheden med.
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2004 - 14:15 #9
okay det tyder på at LG GSA 4082B tager hele svineriet og med de højeste hatigheder som er in pt.
her er klip fra deres hjemmeside:

Write Speed(DVD+R) : 2.4x, 4x, 8x ZCAV

Write Speed(DVD-R) : 2x, 4x, 8x ZCAV

Write Speed(DVD+RW) : 2.4x, 4x CLV

Write Speed(DVD-RW) : 1x, 2x, 4x CLV

Write Speed(DVD-RAM) : 2x, 3x ZCLV (Ver.2.1)

Write Speed(CD-R) : 4x, 8x CLV, 16x, 24x ZCLV

Write Speed(CD-RW) : 4x, 8x, 10x CLV, 16x ZCLV

Read Speed(DVD-R/RW, +R/RW) : 8x Max

Read Speed(DVD-RAM) : 2x(Ver.2.0), 2x,3x(Ver.2.1)

Read Speed(CD-RW) : 24x Max

Read Speed(CD-R/ROM) : 32xMax

Read Speed(DVD-ROM) : 12xMax

Data Transfer Rate(CD) : Max 4,800KB/s

Data Transfer Rate(DVD) : Max16,620KB/s

Access Time(CD-ROM) : 125msec

Access Time(DVD-ROM) : 145msec

Access Time(DVD-RAM) : 165msec

Buffer Size : 2MB with buffer under run prevention technology

Loading Type : Motorized Tray

Interface Type : Internal E-IDE / ATAPI

Write Method(DVD-R/RW) : Disk-at-once, incremental recording, Restricted overwrite (DVD-RW only)

Write Method(DVD+RW/RAM) : Random Write

Write Method(DVD+R) : Sequential Recording

Write Method(CD-R/RW) : Disk-at-once, Track-at-once, Session-at-once, Packet write

Compatible Formats(Write) : DVD-RAM, DVD-R/RW, DVD+R/RW, CD-R/RW

Compatible Formats(Read) : DVD-RAM, DVD+R/RW, DVD-R/RW, DVD-ROM, CD-R/RW,CD-ROM Mode 1,2, CD-DA, CD-I FMV, CD-ROM XA, Mixed CD,CD Extra, CD Text, CD-Plus, Photo-CD, Video CD

WxDxH : 146mm x 184.6mm x 41.3mm

Weight : 920g

O/S : Window 98SE, ME, 2K Professional, XP Home Edition, Professional
Avatar billede para7 Nybegynder
08. maj 2004 - 11:08 #10
Sådan en kunne jeg godt bruge. Men kan den køre, hvis den vendes vertikalt (sidelæns). Falder diskene mon ud før man når at skubbe dem ind ?