Avatar billede nutman Nybegynder
26. april 2004 - 09:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Blæser på Northbridge - Intel865G

Har købt et Soltek SL-865G-L motherboard.

Der sidder en blæser på Northbridge'n, mens der i manualen ikke sidder en blæser på den (i manualen skriver de dog, at billedet kan variere fra virkeligheden).

Foruden blæseren sidder der en pænt stor køleprofil på Northbridge'n (ca. 3 cm. høj), og ved fingertest har jeg fundet ud af, at kølreprofilen faktisk ikke bliver varm.

Kan man pille blæseren af Northbridge'n? (den larmer faktisk en del)
Avatar billede llgpublic Nybegynder
26. april 2004 - 09:53 #1
Tjaa, det skulle ikke være noget problem. Jeg har også selv fjernet min da jeg syntes lyden var irriterende og chippen overskrider ikke 29 grader hvilket er acceptabelt. Det kan dog nogle ganger variere efter temperatur når ens processor køre på maks. ydelse men til tider falder chippens temperatur meget hurtigt igen.
Avatar billede nutman Nybegynder
26. april 2004 - 09:55 #2
Ok, men ved du hvordan man måler temp. på Northbridge'n?
Er der indbygget temp. sensor under chippen på dette motherboard, eller skal jeg have fat i en ekstern temp. måler?
Avatar billede zenze Nybegynder
26. april 2004 - 10:14 #3
Zalman har lavet en passiv køler til Northbridge chippen, og den er relativt billig. Kan bl.a. købes her:
http://www.bsmultimedia.dk/info.php?id=281&PHPSESSID=57dec4495ec8926774a34f9f4178aebb
Avatar billede llgpublic Nybegynder
26. april 2004 - 10:24 #4
Jeg plejer at se temperaturen inde i BIOSén, under opstart af computeren tryk "Delete, eller F2, dette variere" inde I BIOSén finder du System Health status, der skal du kigge efter System Tempature.
Avatar billede nutman Nybegynder
26. april 2004 - 10:34 #5
På side 25 i Soltek's manual for dette bundkort, kan man se, at Thermal resistoren, der måler System temperature, ikke sidder under Northbridge'n, men ude på selve bundkortet, hvor den vel også bør sidde?

http://217.160.208.211/soltek/download_file/Manual/socket478/INTEL/865G-L10/865G-L-hard.pdf

Er du sikker på, at det er Northbridge'ns temperatur du måler, og ikke temperaturen i dit kabinet???
Avatar billede llgpublic Nybegynder
26. april 2004 - 13:02 #6
Ja nutman, det er korrekt men har nu monteret min egen ;)
Avatar billede nutman Nybegynder
26. april 2004 - 13:09 #7
Tja, nu er det gå et 865G chipset, hvilket betyder, at der sidder integreret Intel Extreme Graphics grafikkortet indbygget i chipsættet. Det kunne naturligvis forklare behovet for en blæser på køleprofilen.

Jeg tror sgu', at jeg render ned til Studiedata og køber en ekstern temperatur-probe og en Papst 412/2 40 mm. blæser, og sætter dén på, istedet for den nuværende blæser.
Avatar billede nutman Nybegynder
26. april 2004 - 13:09 #8
Tja, nu er det gå et 865G chipset, hvilket betyder, at der sidder integreret Intel Extreme Graphics grafikkortet indbygget i chipsættet. Det kunne naturligvis forklare behovet for en blæser på køleprofilen.

Jeg tror sgu', at jeg render ned til Studiedata og køber en ekstern temperatur-probe og en Papst 412/2 40 mm. blæser, og sætter dén på, istedet for den nuværende blæser.
Avatar billede llgpublic Nybegynder
26. april 2004 - 13:39 #9
Lyder som en god ide ;)