Avatar billede henrik_a Nybegynder
25. april 2004 - 21:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tilpasning af skærm til internet.

Hej.
Jeg har en 15" skærm og kører med opløsning på 800 X 600.
Når jeg er på nettet, er siderne ca. 1 cm. for brede til at kunne være på min skærm, med det resultat, at jeg ustandseligt skal side og flytte den nederste "elevator" fra side til side, når jeg skal læse hele siden.
Jeg har prøvet at ændre opløsningen til 1024 X 768, men det bliver for småt.
Er der en eller anden måde, hvor jeg kan ændre noget i internet-instillinger (eller et andet sted), så hjemmesiderne passer med min skærms bredde.
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2004 - 21:40 #1
Du kan evt sætte den til 1024 x 768 igen og så rette på tekststørrelsen i menuen
Vis - Tekststørrelse
Avatar billede jakoba Nybegynder
25. april 2004 - 21:49 #2
sammme sted hvor du sætter skærmen til 1023*768 kan du gå ind via knappen advanced og sætte skriftstørrelsen til 'store skrifttype'.

Desværre er der mange websidemagere der specificerer skriftstørrelsen i px, og så er det (i IE browseren) pøslesligemeget hvordan du insstiller din windows eller browser. Så kan kan evt være nødt til at skifte til Netscape eller Mozilla for at få det til at nytte noget.

mvh JakobA
Avatar billede henrik_a Nybegynder
25. april 2004 - 21:50 #3
Det virker ikke.
Jeg har prøvet at ændre til 1024 X 768 og ændret tekststørrelsen til størst. Det bliver teksten ikke større af. (Det er samme størrelse på skærmen, uanset om jeg sætter tekststørrelsen til størst eller mindst).
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2004 - 21:52 #4
Så er det nok som jakoba skriver at størrelsen er fastlagt.
Avatar billede leviking Nybegynder
23. juli 2004 - 01:29 #5
Problemet er din skærms størrelse og opløsning. Du bør enten erhverve dig en større skærm og sætte denne til en så lav opløsning som muligt, eller vænne dig til 1024 på din nuværende skærm. Fontstørelsen løser kun en del af problemet.

Det andet problem er naturligvis at webdesignere bør tage højde for scrollbarer og browserplads, når de designer til 800*600, men det kan hverken du eller jeg gøre noget ved. Men disse designere benytter sig af det faktum, at omkring 80% af internettets brugere idag seer websider med 1024 eller højere, og så bliver vi andre ladt i stikken :-)
Avatar billede henrik_a Nybegynder
25. oktober 2005 - 09:01 #6
Jeg beklager den sene reaktion. Jeg har nu købt en 19" skærm, og problemet er dermed løst. Jeg takker.