Avatar billede hyperman Nybegynder
25. april 2004 - 14:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Telefon til ethernet kabel

Hej Eksperter

Mit spørgsmål er om jeg kan bruge et telefonkabel som ethernet kabel. Jeg har et opvarmet hus i haven, hvor jeg gerne vil sætte min server ud. Problemet er bare at der kun er trukket telefonkabel, og så vil jeg gerne bruge det til alm. ethernet.

Kan dette gøres og evt hvordan ?

Med Venlig Hilsen

Nichlas Larsson
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. april 2004 - 14:44 #1
Nej det kan du ikke, hastigheden vil falde drastisk eller helt forsvinde med et langt kabel af ringe kvalitet.

Køb et langt katagori 5 Ethernet kabel og grav det ned, så får du en ordentlig forbindelse.
Avatar billede cool_casper Nybegynder
25. april 2004 - 14:55 #2
Det kan som james siger ikke lade sig gøre. Der er kun 4 (evt. 6) ledere i dit telefonkabel hvor der er 8 i et ethernet kabel.

Du må ud og købe dig et langt ethernet kabel eller evt. lave et selv. (købe ledning og stik seperat så du selv 100% kan bestemme længde)
Alternativt kan du måske overveje trådløst netværk, men hvis det bare er sådan lidt for sjov er det måske en lige lovlig dyr fornøjelse.. :o)
Avatar billede hyperman Nybegynder
25. april 2004 - 14:57 #3
Jeg har trådløst netværk, men vil bare gerne have god forbindelse... men jeg overvejer at grave kabel ned.
Avatar billede cool_casper Nybegynder
25. april 2004 - 18:23 #4
Du kan også sagtens få en god forbindelse med trådløst? Hvis du tænker på overførselshastigheden så kan du jo bare vælge +g - standarden. Så får du 100Mbit på dit trådløse. Samme hastighed som alm. netværk med "tråd". Og det er ikke meget mere du skal betale for det.. :o)
Avatar billede zenze Nybegynder
25. april 2004 - 20:04 #5
Dit kabel skal være af typen Cat.5e - og ikke længere end 90-100m hvis du ikke skal ud i at anskaffe en repeater.
Hvis dit telefonkabel havde været (eller er) skærmet og parsnoet, så ville du godt kunne (kan godt) bruge det eksisterende, for det er kun 4 ud af de 8 leder, som anvendes til LAN.
Avatar billede zenze Nybegynder
25. april 2004 - 20:17 #6
Som dokumemtation for min teori/påstand kan du kigge her:
http://www.brinck.dk/
Se under: Netværksartikler og klik på Vejledning i montering af RJ45 stik. Klik så på HER under illustrationen der er på den fremkomne side.- Der er også noget her:
http://yoda.uvi.edu/InfoTech/rj45.htm
Hvis du ikke satser på Gigalan, så kan du faktisk få to opkoblinger til netværket på samme Cat.5e kabel.
Avatar billede hyperman Nybegynder
27. april 2004 - 14:40 #7
Jeg graver et kabel ned, det andet er på bekostning af båndbredde, så det vil jeg ikke...