Avatar billede z3st Nybegynder
25. april 2004 - 01:42 Der er 9 kommentarer

Samba til filserver og Æ, Ø Å

Hej.

Jeg har installeret Linux Fedora på min server, og det er jo noget som virker.

Men når jeg opretter et share i smb.conf, kan jeg også sagtens se netværksdrevne på min Windows Xp workstation. Men alle mapper som indeholder Æ, Ø eller Å kan jeg ikke komme ind i, eller se navnet på.

Nogen der har prøvet lignende og har en løsning på problemet.
På forhånd tak.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
25. april 2004 - 01:54 #1
jeg havde det problem med mandrake indtil jeg monterede windowspartitioner (på samme comp) med denne linje i fstab: /dev/hda1 /mnt/win_c auto umask=0,rw,quiet,iocharset=iso8859-15,codepage=850 0 0
monterer du windowsdrev med smbclient over netværk?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
25. april 2004 - 02:14 #2
nå, jeg startede lige i fedora i stedet, og der er denne linje ikke nok i fstab
må indrømme at jeg ikke har leget med at montere drev med smbclient
tidligere (rh7.3) brugte jeg følgende linjer under global i smb.conf for at få windowsklienter med æøå:
client code page = 850
character set = ISO8859-1
valid chars = æ:Æ ø:Ø å:Å
men det skal man muligvis ikke mere med fedora. men her handlet det om at drev fra andremaskiner, når de monteres på fedora, ikke tillader læsning af æøå, ik?
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2004 - 20:50 #3
Jeg kører SuSE men dit spørgsmål interesserede mig derfor lavede jeg en installation med Fedora
Jeg satte derefter Samba op som beskrevet på http://home.worldonline.dk/helgec/samba.html jeg anvendte den "smb.conf" der anbefales i linket
Jeg har overhovedet ikke de problemer du omtaler, jeg har testet både med Win2k og XP
Avatar billede z3st Nybegynder
26. april 2004 - 22:54 #4
Mrmox2:
De 2 harddiske jeg har smidt i linux maskinen er konverteret med FAT32, hvis det var det du mente? (jeg er stadig lidt linux-n00b)

Jeg har ikke kigget på nogle af jeres svar endnu, da jeg har haft lidt halvtravlt, men regner med at gøre det i løbet af natten. Men vil allerede gerne takker jer begge for det store stykke arbejde jeg syns i allerede har gjort...
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
27. april 2004 - 00:01 #5
ok, hvis de sidder i maskinen (og ikke monteres over netværket) skal du bare bruge min første kommentar - så virker æøå og alle brugere har rettigheder til drevet.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
27. april 2004 - 00:03 #6
æv - glem det, det er jo fedora (troede lige et øjeblik igen det var mandrake) man skal læse ordentligt :-) - glæder migtil at høre hvad du finder ud af
Avatar billede z3st Nybegynder
27. april 2004 - 00:11 #7
Der bliver leget / lallet som bare fanden.... ;)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
27. april 2004 - 04:48 #8
jeg skal lige være helt med: problemet med at ordne mapper med æøå er det når windowsklienten tilgår drevet eller når serveren tilgår drevet?
jeg har som nævnt ikke lige fået min fedora-server til at håndtere fat32-partitioner fint, men når sharet ligget på en ext3-partition kan klienterne gemme filnavne med æøå, mellemrum og store og små bogstaver uden problemer.
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2004 - 16:53 #9
Har du stadig problemer ?? ellers slet dit spørgsmål