Avatar billede jae Nybegynder
24. april 2004 - 11:34 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

makro-advarsel, når ark åbnes

Hej

Jeg har et regneark der indeholder makroer, men det irreterer mig utroligt, at hver gang jeg skal åbne regnearket, så kommer der en advarsel om at makroer kan indeholde virus og om jeg vil åbne "med makroer" eller "uden makroer".
først når jeg har trykket på "med makroer" kommer jeg ind i arket.

- Kan man ikke gøre noget så jeg undgår denne meddelelse hver gang jeg åbner mit regneark?

håber i kan hjælpe

mvh Jakob
Avatar billede sjap Praktikant
24. april 2004 - 11:50 #1
Prøv med Funktioner/Indstillinger vælge fanebladet Standard og slå virusbeskyttelsen i makroer fra. Ved ikke om det virker, men prøv. :-)
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2004 - 11:50 #2
Du kan sætte din makrosikkerhed til medium. (hvis det er 2003 du kører med, er dette måske endda ikke nok).
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2004 - 11:52 #3
Du kan måske også vælge at tro på alle installerede templates og add ins.
Du sætter dette under
Tools - macros - fanebladet Trusted sources.
Avatar billede espersen Novice
24. april 2004 - 12:16 #4
har selv samme problem ....
MS foreslår selv at man evt. signere sine macroer ; men har ikke selv kunnet finde hvorledes jeg gør det (eller fjerner sikkerheden, hvilket jeg ikke synes er holdbart)
Avatar billede bak Seniormester
24. april 2004 - 12:18 #5
Nu skriver du ikke hvilken version du benytter, men både i xl2000 og xp skal du gå ind i menuen Funktioner / Makroer / Sikkerhed og sætte sikkerhedsniveauet til lavt.
Du skal dog kun gøre det hvis du har en virusscanner :-)
Avatar billede bak Seniormester
24. april 2004 - 12:41 #6
mht at signere sine makroer, så er det relativt enkelt:

Find den exe-fil under programmer - microsoft, der hedder selfcert.exe og kør den.

Herefter kan man i vba-editoren under Tools / Digital Signature vælge  at indsætte sin nye signatur.
Avatar billede espersen Novice
24. april 2004 - 12:44 #7
kanon ! ; det vil jeg lige prøve - har et ark med vildt mange makroer til beregninger og sårn - og er træt af at skulle nedsætte sikkerheden (i tilfælde af at jeg glemmer at rette tilbage - og det er en firma-laptop - så lav sikkerhed er ikke så godt pga. personoplysninger).
Avatar billede jae Nybegynder
24. april 2004 - 14:34 #8
Det virker perfekt - tusind tak for hjælpen!
Avatar billede espersen Novice
24. april 2004 - 15:06 #9
er det "bak's" du har benyttet ? (har ikke selv fået det testet)
Avatar billede jae Nybegynder
25. april 2004 - 10:37 #10
Ja det var Baks metode - og det virker perfekt!
Avatar billede espersen Novice
25. april 2004 - 11:05 #11
kanon ! så er der da point til "Bak" og ikke "superjap" ;o)
Avatar billede sjap Praktikant
25. april 2004 - 17:07 #12
Ja - det må være en smutter. Jeg er slet ikke med i de her moderne versioner af Excel. :-)

For en god ordens skyld opretter jeg lige et spørgsmål så pointene kommer det rigtige sted hen.
Avatar billede espersen Novice
25. april 2004 - 17:25 #13
nej det er først blevet et problem efter at man ser på sikkerheden ifm. de mackroer... ;-)
Avatar billede espersen Novice
25. april 2004 - 17:53 #14