Avatar billede TheJoker Juniormester
23. april 2004 - 00:06 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Genskabe DATA HUUULK

Nu har jeg prøvet at læse lidt om genskabning af data.. Og er lidt lost i det..
HD: en raptor der har styresystem installeret:
Western Digital 200 Gb IDE; WD 250 Sata...

Jeg vil starte med at sige hvad det er der er gået galt:
Efter en reinstallation af windows (pga nyindkøbt mother board Asus P4P800) ville jeg ind i min 250 GB'er og hente driver osv til at installere alt det nødvendige. Nuvel. Jeg hopper ind og den siger noget med at der er nogle af mapperne der er korrupte osv og den vil ikke ind.. Hmm tænker måske pga der ikke er installeret chipset drivere.. Og da de nyeste lå derinde så var jeg jo nødtaget til at bruge dem fra cd'en så. Nå men installation af dem og genstart. Da den så genstarter vil den lave en checkdisk på d: (250'eren) Det tænker jeg ikke yderligere over da det kender man til og det er harmløst.. Nå men jeg ser lidt tv og da jeg kommer ind igen ser jeg den er igang med at slette filer????? Hvor der bare står nogle lange tal.. Jeg tænker WTF!!!!!! Nå men der går rundt regnet 10 sek fra jeg kom ind og så det der til det slutter.. Da jeg kommer ind i windows der havde den fjernet ca 100GB data... AAAARGH

Hvordan får jeg det tilbage.. Ja et program til at genskabe data. MEN hvilket, billigste eller gratist <-- (He he) nemt og bruge SAMT PÅLIDELIGT.. Jeg går ud fra jeg skal have en ren disk klar så jeg kan genskabe data der over til.

Nå men så det andet problem. På 200 Gb der kunne jeg finde den inde i disk management. Og der har jeg før bare skulle aktivere den eller noget i den stil. Det har jeg prøvet og nu er den så vist som en dynamisk disk der er online og healthy. Problemet er bare den vil formateres.. HVORDAN UNDGÅR JEG DET????? Jeg vil gerne bibeholde den data der er der..

sidst men ikke mindst.. WHAT THE FUCK HAS HAPPENED HERE???????????????????????????????????????????????????????????????? Jeg er villig til at give penge til en der kan redde min data jeg er desperat.. For det er ca 300 Gb data der skal reddes.... over to diske PLZ HJÆLP!
Avatar billede smikkel Nybegynder
23. april 2004 - 07:48 #1
Prøv med dette her først og se om det ikke hjælper... :-))

1 forsøg først dette: Gå i START -> KØR  skriv sfc /scannow og tryk OK. (husk hellemrum efter sfc). Du skal have din XP-skive parat.

2:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

3: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

4: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

5: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

6: Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.

Lånt fra bufferzone :-))
Avatar billede vollerup Nybegynder
23. april 2004 - 07:55 #2
Jeg også haft lidt problemer med tab af data og det er lykkedes mig at få 95% af mit data genskabt med et lille program der hedder filescavenger, en demo kan hentes her http://www.snapfiles.com/get/filescavenger.html
Håber at dette kan hjælpe dig.
Avatar billede vollerup Nybegynder
23. april 2004 - 08:17 #3
Glemte lige at sige at, dette program er meget nemt at bruge og jo du skal have en plads på en anden disk hvor du kan ligge de genskabte data.
Du skal deaktivere disken igen og derefter starte filescavenger, når dette er gjort vælger du defunct volume search, derefter vælger du hvilken volume det er du vil gennemsøge for data og hvilke data du vil søge efter(Lad * stå i search feltet, så søger den på alle filtyper) og til sidst trykker du bare search, nu skulle den så starte med at gennem søge din disk
Avatar billede TheJoker Juniormester
23. april 2004 - 09:28 #4
Hmm må nok erkende at jeg har altså installeret win xp MANGE gange... Og jeg har ALDRIG i mit liv stødt ind i det her problem..

Og skal også lige sige at jeg installerede windows rent, altså formatterede raptoren så det er meget frusterende når det er noget jeg har gjort masser af gange før at det her så sker...Man stoler jo på check disk.. Har aldrig haft knas med det, før nu... :´(a
Avatar billede TheJoker Juniormester
23. april 2004 - 09:32 #5
Vollerup: sidder og kigger på det der program og prøver det lige på min skole.. bare lige for at se hvordan det ser ud... Kan det passe det kun er jpg filer den finder??? Den har fundet ca 9000 jpg filer.. Meget mærkelgit.. Dog har jeg ikke fulgt din guide 100% kiggede bare på disken for at se hvad den kunne finde..
Avatar billede ng_tnt Nybegynder
23. april 2004 - 09:46 #6
Jeg har med succes brugt programmet GetDataBack til at redde data fra en disk - prøv det - det er lidt sløvt - men har du rigeligt RAM hjælper det på det - men hva lidt tv imens klarer det - held & lykke
Avatar billede ng_tnt Nybegynder
23. april 2004 - 09:47 #7
programmet findes HER -> http://www.runtime.org/ under download
Avatar billede bartfreak Nybegynder
23. april 2004 - 10:12 #8
getdataback.. der er 2 versioner 1 til fat og 1 til ntfs, man skal ha´ password for at kunne overførrer filerne. Og det tager en rum tid.., men har oplevet at det genskabte ca 90 %, på et formateret drev. Evt.styrersystem vil ikke virke.
filescavenger.. er mest til billeder/media filer, og der vælger man hvilken fil der skal recovers.
Avatar billede TheJoker Juniormester
23. april 2004 - 10:29 #9
Har du koden bartfreak?? :D

Hmm jeg kan godt se jeg skal ud og købe en ny disk så jeg har et sted og kan overfører dataen..
Avatar billede TheJoker Juniormester
23. april 2004 - 10:30 #10
Men er der ikke nogen der har et bud med hvordan jeg "aktivere" min 200'ere uden at miste min data??
Avatar billede bartfreak Nybegynder
23. april 2004 - 11:52 #11
kan getdataback ikke "se" den..??
Avatar billede vollerup Nybegynder
23. april 2004 - 13:18 #12
undskyld forsinkelsen, men har været optaget. Jeg har kunne genskabe både min musik, film og programmer med filescavenger, det kan være at demo versionen kun kan finde små filer, du kan på samme link som jeg skrev tidligere også bestille den fulde version.
Jeg mener ikke at du kan aktivere disken igen uden at skulle formatere, så det er file-recovery du skal i gang med.
Avatar billede TheJoker Juniormester
26. april 2004 - 02:04 #13
Nå men nu venter jeg bare på en disk hvor jeg kan genskabe min data tilbage på.

Men nu kommer der noget sort sort sort.. Efter at havet været hjemme fra i nogle dage. Så tændte jeg maskinen igen om søndagen. Jeg havde forinde sluttet min 250'er på igen. Idet jeg kommer ind i windows siger den igen: at drevet er korrupt der er beskadiget filer og check disk vil tage sig af det.. Jeg tænker bare ja ja sikkert gør hvad du har lyst til..
Den genstarter, går ind i checkdisk og vupti den gør det samme igen.. Her sad jeg dog og kiggede på det at den slettede det.. Men så sagde den pludselig noget med at den fandt og "replacede" nogle filer igen tænkte jeg ja hvad sker der nu..
Nå men jeg kom ind og kraftedme (pardon my french) om ikke disken virkede igen med alle filer intakte.... Så JEG ER GLAAAD!

Men stadig kan jeg ikke få 200'eren til at virke. Men der har jeg fået Easy recovery Prof til at finde den data der ligger der. Så som sagt venter jeg på en ny 250'er disk som jeg skal overføre data'en på..
Jeg skulle selvfølgelig lige teste om programmet virkede og det gjorde det jeg restorede en enkelt fil over til en af de andre drev og den kom frem.. Så det er for godt.. Jeg står nu med lyset i hånden som var så meget i bunden af tunellen for nogle dage siden.. :D
Avatar billede bartfreak Nybegynder
29. april 2004 - 10:17 #14
har du fået det ordnet..?
Avatar billede TheJoker Juniormester
29. april 2004 - 14:03 #15
Ja det har jeg... Jeg har brugt Easy recovery proffesionel.. det tog lige under 3 timer og genskabe den tabte data.. Den fandt faktisk også ting jeg havde slettet for laaaang tid siden...

Så tak for jeres hjælp. Og 1 sidste ting.. FATTER NOGEN GANGE IKKE PUTERE!! Jeg prøvede dog de programmer i anbefalede og det jeg brugte var klart bedst og kan anbefales varmt af mig..
Avatar billede bartfreak Nybegynder
29. april 2004 - 14:11 #16
jeg er mere til getdataback..O)
Men godt du fik det ordnet.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
22. maj 2004 - 00:09 #17
:O)