Avatar billede dnx Nybegynder
22. april 2004 - 20:13 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hjælp ! til Ram

Jeg har fået af vide fra min IT-"ekspert" at mit motherboard, et Epox 8K5A2+ godt kan kører med pc3200 Ram... passer det ? der står at den max kan kører med pc2700

Hjælp :D
Avatar billede dnx Nybegynder
22. april 2004 - 20:22 #1
Motherboardet kommer med en C5 fejl som jeg har slået op og det betyder : Call chipset hook to copy BIOS back to E000 & F000 shadow RAM...... Så er det bare lige Hvad betyder det ??????
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 20:25 #2
Hvis der står at dit motherboard højst kan tage 2700 så burde du jo ikke tage højere..... Lige meget hvad din nOOb expert siger.
Avatar billede dnx Nybegynder
22. april 2004 - 20:26 #3
Pas lige på hvad du siger om min NOOB ekspert ;)
Avatar billede dnx Nybegynder
22. april 2004 - 20:27 #4
Må nok komme med en rettelse..... det var ikke min ekspert der har sagt det... men hans ven der arbejder ude på shg (Hvor jeg har købt det).... Undskyld fejlen
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 20:32 #5
Det lige meget :)                    men du burde stadig ikke putte over 2700 i...
Gør som der står på motherboardet
Avatar billede dnx Nybegynder
22. april 2004 - 20:33 #6
Burde eller er det derfor det ikke virker ???
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 20:36 #7
Hvis der er står 2700 er max VIRKER DET IKKE hvis det er over.. har selv prøvet m8 :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. april 2004 - 20:38 #8
kører du med nyeste BIOS?
http://www.epox.nl/english/support/bios/socketa.htm

Der er forskel på at bruge PC3200 ram og udnytte dem.
Du kan kun udnytte PC2700/DDR333, men du kan normalt godt bruge PC3200/eller højere ram i, men du kører dem så kun som PC2700 (du udnytter dem ikke som PC3200, men istedet som PC2700)

http://www.epox.nl/english/products/motherboard/8k5a2+.htm

Det er ligesom når du bruger PC133 ram i et bundkort der kun kan udnytte PC100 ram også kører de PC133 ram så kun PC100.
jeg har kørt med PC133 i PC100 bundkort flere gange, da PC133 normalt er billigere end PC100 ;o)

Der kan også være problemer med den producent af rammene (normalt hvis det er noname ram), hvor visse ram producenter ikke virker sammen med bundkortet.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. april 2004 - 20:48 #9
er det 1 klods PC3200 eller flere?
hvordan sidder de? (i Dimm1, Dimm2, eller i Dimm3)
hvis du har 1 klods, så skal den sidde i Dimm1
har du 2, så skal de sidde i Dimm1 og Dimm2 (største i Dimm1)

Du kan se mere om dette i manualen side 18 / 3-6
http://www.epox.nl/manuals/mu-8k5a2&%2B&N10.pdf

Det ved jeg fra mit eget EPoX bundkort, at de skal sidde korrekt i de ram sokler for at det virker (havde 1x512Mb  og 2x256Mb) og hvis den ene sad i Dimm4 så virkede det ikke..

men hvis din ven's ven fra shg siger at du kan, hvorfor får du så ikke ham til at vise dig det ;o)
Avatar billede dnx Nybegynder
23. april 2004 - 15:32 #10
Det var faktisk fordi Elixir har problemer med at kører laver Pcxxxx end de er beregnet til, hvis det feks. havde været kingston havde jeg ikke haft et problem.... Men har fået nogle pc2700 ram og det funkler :D