Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 19:46 Der er 65 kommentarer

NTLDR.. hvad er det

Min computer siger: Mangler NTLDR    Tryk ctrl+alt+delete for at genstarte...
Jeg har ikke installeret windows, fordi det var det jeg skulle til at gøre. (Har formateret min harddisk)

HJÆLP!!! zzzzHURTIGST MULIGT!!!zzzz
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 19:49 #1
smid cd'en i drevet og sørg for der i bios står, at den skal boote fra cd som det første... så skulle det køre.
Avatar billede tubber Juniormester
22. april 2004 - 19:51 #2
Det er fordi din disk ikke har et styrer system og computeren ved at den skal have en nt fordi det er NTFS du har formateret som.....
og da det er NTFS kan den ikke boote fra HD da den fil mangler.....

Få den disk formateret som FAT32 og når du installere windows sig den skal konvetere det til NTFS

/Tubber
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 19:55 #3
Riversen tror du ik jeg har prøvet det? :-)
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 19:56 #4
Tubber min harddisk har altid været NTFS... det var kun fordi jeg ville slette alt hvad der var på min computer jeg formateret..
Avatar billede tubber Juniormester
22. april 2004 - 19:56 #5
Har du en win98 boot cd og kender du brugen af FDISK ?
Avatar billede tubber Juniormester
22. april 2004 - 19:57 #6
Jo men nogen windows installationer kan IKKE finde ud af at ligge det ind på et NTFS drev.....
Avatar billede tubber Juniormester
22. april 2004 - 20:01 #7
Indsæt CD’rommen Windows 98 og boot på denne.
Når den beder om hvilken type boot du vil kører vælger du nummer 2, boot med CD’rom support.

Når du har bootet står du nu med en sort skærm, hvor du kan skrive dette er DOS.
I det sorte vindue skriver du:

d: og slutter med enter
cd win98 og slutter med enter
format c: /q/u og afslutter med enter
j og slutter med enter

Når den beder om navnet på denne volume skriver hvad drevet skal hedde eller trykker bare enter. Nu er dit c drev formateret og klar til at få installeret windows.

d:\tools\oldmsdos\smartdrv.exe og slutter med enter
Skifter windows 98 cd’en ud med windows 2000/XP cd’en
lock c: og slutter med enter
j og slutter med enter
d: og slutter med enter
cd i386 og slutter med enter
winnt og slutter med enter

Nu kører installations programmet, her indlæses nogle filer, og der kommer en aftale hvor du trykker F8 til og bagefter spørger den om hvad drev du vil installere det på.
Her vælger du c drevet og vælger conveter til ntfs (hvis du vil ha FAT32 går du bare vidre), og så kører installationen. Når den så genstarter kommer der en scandisk og bagefter konvetere den drevet til NTFS.

Nu er det vi kommer ind i windows og her følger du så guiden vidre
Avatar billede tubber Juniormester
22. april 2004 - 20:01 #8
men du skal fdiske først da det er ntfs drev
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 20:02 #9
Jeg har Xp pRoF.
Jeg har INGEN muligheder når jeg starter min computer...
Avatar billede tubber Juniormester
22. april 2004 - 20:03 #10
hvis det er kan jeg hurtigt lave en guide til dig med brugen af fdisk......

hvis du vil ha det skal du lige sige om du vil ha din disk med flere drev eller kun et ? og om der er flere drev og det kun er C drevet du vil ha formateret.......
Avatar billede tubber Juniormester
22. april 2004 - 20:04 #11
har du en dos bootdiskette så ?
der er fdisk også på
Avatar billede tubber Juniormester
22. april 2004 - 20:05 #12
hov ikke dos men win98/win98se/winme boot diskette
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 20:10 #13
Så forklar hva fdisk er.. virker det til XP??? og jeg kan stadig ikke udføre nogen handlinger når jeg tænder min computer..
Avatar billede tubber Juniormester
22. april 2004 - 20:16 #14
det kræver du har en win98 eller winme bootCD eller boot diskette.......

når du skriver fdisk når du har bootet i command prompt kommer der et lille program der kan slette og oprette partitioner.....

der går du ind og sletter den partition (i dit tilfælde c drevet som sandsynligvis er en primær partition)....

du vælger ja til brug af store diske (ellers kan du kun lave drev på 2 gb

Du skal trykke 3 for at slette partitioner og derefter trykker du 4 for at slette en non-dos partition.....og vælger den du vil slette.....
Så trykker du esc til du er ude i hovedmenuen der trykker du 1 for at oprette partition....der skal du vælge 1 igen for at oprette en primær dos partition......og så angiver du den mængde plads du vil bruge til det, jeg vil anbefale 8 gb som det primære drev......

når det er gjort så rebooter du og booter igen på din diskette eller cd og skriver fdisk og der vælger du 2 for at vælge aktiv partition, og der skal du vælge den du lige har lavet.......
når det er gjort skal du ud af fdisk og følge den fremgangsmåde jeg gav tidligere men du skal kun skrive format c: og ikke format c: /q/u
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 20:18 #15
JEG HAR IKKE 98/ME:.............-.-.-.-
Avatar billede tubber Juniormester
22. april 2004 - 20:22 #16
Så må du skaffe sådan en diskette, ellers må du have HD'en over i en anden computer for at få den formateret som FAT32......ellers tror jeg desværrer ikke du får liv i den......
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 20:22 #17
Ok.. for den i en anden comp
Avatar billede tubber Juniormester
22. april 2004 - 20:24 #18
der er en anden løsning men så skal du også til en anden puter, der starter du den op i windows og sætter den winxp cd i og der skal du finde den fil der hedder makeboot og kører den og så skal du ha 4 tomme disketter så får du så du kan boote på diskette og så kører install derfra, den indlæser mere fra disketterne end når man booter på cd så der kan du måske installere den der fra......
Avatar billede tubber Juniormester
22. april 2004 - 20:25 #19
kender du en med en win98 eller me installeret kan du oprette sådan en diskette der fra
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 20:29 #20
ekm: nej, det står ingen steder, og hvis jeg troede det, havde jeg ikke skrevet det ;-)
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 20:30 #21
er lidt forvirret... du har xp pro men I prøver med win98 bootdisk... Der findes winxp bootdisketter hos microsoft, hvis ikke du kan boote fra CD.... hvilket du burde kunne hvis den er lovlig og pc ellers ikke er vild gammel.
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 20:34 #23
PC ER NY 2.X GHz og har lovlig XP PrOf
Avatar billede tubber Juniormester
22. april 2004 - 20:35 #24
ok vidste jeg ikke man kunne hente de disketter der.......

riversen: den win98 bootdisk er for at få fdisk så det kan laves til fat32 og cdrom driveren så han kan kører sin winxp install da den åbenbart ikke kan boote.....
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 20:48 #25
når nu det er winxp bør man da helt klart benytte ntfs, med mindre man har en speciel grund til ikke at gøre det... fx kørsel af dosprogrammer fra ren dos eller noget lignende.

ekm: så har du ikke sat bios korrekt op mht. bootrækkefølge.
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 20:50 #26
KAN IKKE UDFØRE NOGLE HANDLINGER!!!! KAN INTET
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 20:52 #27
HVA FANDEN SKA JEG GØRE????!?!?!??!
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 20:53 #28
HJÆÆÆÆLP...hvor bor i? i skal lave det for mig plz!
Avatar billede tubber Juniormester
22. april 2004 - 20:53 #29
jeps riversen, men kan han ikke komme i kontakt med cd'rom drevet skal han jo ha noget til at lave den kontakt :) derfor en win98 bootdisk eller bootdisketterne til en winxp.....og den kan laves hvis man kan komme ind på en anden computer.....og det kan en win98 også lave en win98 bootdisk......så kan han bruge sin CD
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 20:54 #30
HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP!
Avatar billede tubber Juniormester
22. april 2004 - 20:54 #31
Jeg er bosat i nordjylland og er det i nærheden kan vi godt finde ud af noget :)
Avatar billede tubber Juniormester
22. april 2004 - 20:55 #32
hvis vi skal finde ud af noget så mail mig på tubber@krog-frandsen.dk
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 20:55 #33
pis

bor midt på sjælland ca
Avatar billede tubber Juniormester
22. april 2004 - 20:56 #34
ok....hvad computer sidder du på nu ?
for det har vel et diskettedrev ?
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 20:58 #35
min fars...og ja det har...disk drev
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 20:58 #36
disketterne jeg linker til... prøv dem, hvis ikke du kan finde ud af at sætte bios korrekt. Skriv evt. hvilket bundkort du har, så kan jeg måske finde en manual.
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 20:59 #37
tubber: Nej, normalt kan bios sættes op til at boote på cd-rom... især hvis den er nogenlunde ny.
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 21:00 #38
win98 bootdisk med cd-rom driver er for gammeldags... men værsgo, hvis ekm vil... så gider jeg ikke spilde tiden på en dårlig løsning.
Avatar billede tubber Juniormester
22. april 2004 - 21:00 #39
riversen: jeg har set flere win cd'er hvor boottingen ikke virker....:(
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 21:01 #40
tubber: well, så er det pirat cd'er eller forkert opsat bios. Eller defekt cd... winxp cd'er ER bootable...
Avatar billede tubber Juniormester
22. april 2004 - 21:02 #41
riversen: hvorfor er det en dårlig løsning, du har mere kontrol på den måde ? du kan jo f.eks. ikke dele en ny disk op under install osv........

Har lige selv siddet med en computer der skulle installeres og når jeg valgte den nye disk så lavede den 1 stor partition
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 21:03 #42
tubber: det kan du da i hvert fald. Plus installation via win98 bootdisk går fandens langsom, med mindre du bruger smartdrv.exe og fat32 er et dårligere filsystem på mange områder.
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 21:04 #43
ved ikke hvor du har fra, man ikke kan partitionere under winxp installation.
Avatar billede tubber Juniormester
22. april 2004 - 21:07 #44
ja jeg KUNNE ikke vælge at dele disken under install.....og hvem har sagt han SKAL ha FAT32 du kan jo bare vælge formater partition under install eller konveter....
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 21:08 #45
tubber: Så har du overset det, for muligheden er der. Hvis du formaterer som fat32 og starter winnt.exe fra cd'en, så lægger den filer på fat32 drevet og det kan dermed ikke formateres/slettes.
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 21:09 #46
jeg kunne kun vælge NFTS ik FAT32 KUN NTFS
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 21:09 #47
ekm: hvor langt er du nu?
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 21:10 #48
ik kommet videre

kan ik noed...men man kunne ordne det frta en andens com?
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 21:11 #49
ekm: har du prøvet disketterne? kan du fortælle hvilket bundkort du har?
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 21:14 #50
ved ik nu
har ik prøvet disketterne for kan ik...ved ik nu med bundkort
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 21:17 #51
OK, så er det ikke nemt at hjælpe
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 21:18 #52
jo da

men kan man ordne det fra en anden com?
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 21:22 #53
ekm: der skulle ikke være problemer med den computer du har, hvis bare du forsøger at sætte bios op til at boote fra dit cd-rom drev som det første. Det skulle ikke være så svært. Har du været inde i bios og kigge?
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 21:23 #54
normalt er der noget der hedder first boot device (eller lignende), hvor du vælger cd-rom drevet... eller også kan du markere cd-rom drevet og trykke + for at få det til at stå øvers... kigger efter noget med boot
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 21:26 #55
kan stadig ik gøre det i siger...man må ik gøre andet end at genstarte
Avatar billede tubber Juniormester
22. april 2004 - 21:27 #56
For at lave bootdisketterne eller downloade dem og smide dem på disketter kan du gøre på alle maskiner med win.....

Men det er nu nemmest at gøre det fra cden med makeboot for det er den du downloader + nogle winfiler som også ligger på CD'en.....
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 21:28 #57
ved du overhovedet hvad bios er? Du kan komme ind i bios uanset hvad... om du så kun har cpu, grafikkort og ram i... uden HD
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 21:29 #58
hvornår kan i forstå at jeg ik må gøre andet end at genstarte? lige meget hvad...men kunne selvfølgelig sende den til reparation selvom det koster en bondegård...
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 21:29 #59
tubber: det har du ret i.
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 21:30 #60
næ...ik rigtigt...ved ik rigtigt hvad bios er...menu?
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 21:30 #61
startmenu?
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 21:30 #62
ekm: hvornår forstår du, at du godt kan komme ind i bios. Du skal sikkert trykke delete, f10 eller lignende inden du får fejlen med ntldr... lige når du tænder pc'en faktisk
Avatar billede ekm Nybegynder
22. april 2004 - 21:34 #63
har prøvet F8, F10 og F12
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 21:37 #64
hvad med delete?
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 21:37 #65
det er lige når den tæller RAM op