Avatar billede riversen Nybegynder
11. februar 2001 - 13:16 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan overclocker man?

Hej,

jeg synes det er ved at være på tide jeg finder ud af hvordan man overclocker cpu\'en. Jeg troede egentlig man skulle flyttet rundt på jumpere på bundkortet, men har også hørt at man kan stille frekvensen i biosen.
Er der nogen der kan give mig en generel vejledning til hvordan det gøres, eller er det forskelligt fra type til type.

Er det desuden også muligt at overclocke ting som grafikkort, ram og alt andet med en frekvens?

Mvh.

Rene
ICQ ¤ 19463099
Avatar billede makse Nybegynder
11. februar 2001 - 13:27 #1
www.overclocking.dk under articles, er der 2 guider til OC.
Om du kan stille de forskellige indstillinger for multiplier/FSB/Volt mm.
Kommer helt an på dit bundkort. Mærke og Model.
Avatar billede audi Nybegynder
11. februar 2001 - 13:27 #2
det kommer an på hvilken bundkort og grafik du har den nu..og hvad for en cpu....
Avatar billede makse Nybegynder
11. februar 2001 - 13:34 #3
På grafikkort med Nvidia chipset, har man mulighed for at stille Core- og memoryclock frequency.
Om det så giver nogen nævneværdig forbedrelse kan jo diskuteres. Desuden kan man opleve problemer som grafikfejl og et ustabilt system.

Avatar billede makse Nybegynder
11. februar 2001 - 13:37 #4
Hvad RAM angår, står der en fin forklaring på dette i guide 2, på overclocking.dk

Avatar billede janbach Nybegynder
12. februar 2001 - 17:20 #5
Du tager en skruetrækker og stikker den ind i diskettedrevet. Nu skal du bare dreje rundt til du har opnået den ønsket hastighed.

Håber du kan bruge det!
Avatar billede janbach Nybegynder
12. februar 2001 - 17:23 #6
Hvis man kan henvise til et foregående spørgsmål, så må man vel også kopiere det:

Overclocking er at indstille en del af computeren til at yde mere end den var tiltænkt ved at sætte clockfrekvensen op - et eksempel er, at man kan sætte en Celeron 466 til at køre eks. 525 MHz. Det er mest almindeligt at overclocke CPU\'er, men man kan også overclocke grafikkort og andre ting - bare det kører med en clockfrekvens, som det er muligt at stille på.

På nyere motherboards kan man indstille clockfrekvensen via BIOS og man er ikke nødsaget til at bruge jumpere eller de små DIP-switches, som crunch taler om.

En CPU\'s clockfrekvens er bestemt af den ydre clockfrekvens, altså den frekvens CPU\'en kommunikerer med motherboard (og dermed resten af PC\'en) med, samt en \"multiplier factor\", altså et tal, som den ydre clockfrekvens (=BUS hastighed) ganges med for at få den interne hastighed påm CPU\'en. CPU\'ens interne frekvens er altså Multiplier gange BUS-hastighed (eks: Celeron 466 har en multiplier på 7 og en bus hastighed på 66 MHz, og den interne hastighed på CPU\'en er så 7x66=466 MHz (helt nøjagtigt er BUS-hastigheden 2/3 x 100 MHz ~ 66.6666 MHz)

Det er derfor enten BUS - hastigheden eller multiplieren, man ændrer, når man overclocker.

Mange nyere CPU\'er, som Intel P3 og Celeron er \"multiplier locked\", dvs. at de kun kan køre med den tiltænkte multiplier - hvis man vil overclocke er man derfor nødsaget til kun at ændre BUS-hastigheden - at ændre BUS-hastigheden til andet end det tiltænkte kan imidlertid give problemer med andre dele af computeren, fortrinsvis grafikkort og harddisk.

Når du overclocker presser du din hardware til at køre hurtigere end tiltænkt, og som følge deraf udvikles der i mange tilfælde også mere varme, end hardwaren kan klare med en standard-køler monteret - og derfor kan det ofte betale sig at investere i en bedre køler, hvis du vil overclocke. Nogle meget overclockingsvenlige CPU\'er kan det dog lade sig gøre at overclocke uden at købe ny køler - bl.a. i mange tilfælde Intel Celeron. Men læg også mærke til, at garantien ryger, når du overclocker (men på den anden side kan en producent have endog meget svært ved at bevise, at en CPU er brændt af pga. overclocking)

Hvis du vil overclocke din comp. så prøv dig frem - sæt frekvensen én tak op, og prøv så, om maskinen er stabil - hvis den er det, så sæt den en tak mere op, og hvis ikke, så sæt den tilbage til sidste frekvens, hvor maskinen var stabil og affind dig med, at det er den højest mulige frekvens (eller invester i bedre køling og gå højere op (forudsat at det er varme, der er hindringen for, at du ikke kan komme højere))