Avatar billede zhristian Nybegynder
21. april 2004 - 22:05 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Druesukker under styrketræning

Hey! :)
I dag prøvede jeg at spise druesukker, mens jeg styrketrænede, og det virkede faktisk rigtigt godt!
Men er det farligt at spise druesukker hver gang man træner (Hos mig er det 3 gange om ugen)? Kan man f.eks. udvikle sukkersyge af det? Er lidt forvirret?
Og hvad er alternativerne til det? :S
Avatar billede peet-49 Novice
21. april 2004 - 22:08 #1
Det er ikke farligt, og det gode ved det er, at det bliver optaget lynhurtigt i blodet, og giver øjeblikkelig energi.
Avatar billede mads.peder Nybegynder
21. april 2004 - 22:11 #2
Til alternativerne er der kakao mælk. Træner selv omkring 2-3 gange om uden, og så for nylig viden om, om netop muskler. Der fortalte de at kakao mælk er det bedste at drikke efter trænning da de indeholder den rette blanding af proteiner og kulhydrater. De have testet det på nogle rotter, og de rotter der kun fik proteiner udviklede musklerne 17 % mere end normalt, mens dem der fik kakao skummetmælk udviklede musklerne 21% mere end ved anmindelig træning. En halv liter ummidlbart efter træning er nok :-)
Avatar billede mobius6 Juniormester
21. april 2004 - 22:11 #3
druesukker er helt fint, spis det bare under din træning, det kan ikke skade
(spis dog ikke mere end en halv pakke, KAN være lidt hårdt formaven)
ÆGTE FRUGTSUKKER er endnu bedre (og sundere) spis frugt før under og efter træning
(banan, æble(ikke for mange) pære, og cirtusfrugter, masser af gullerod :)
Avatar billede mobius6 Juniormester
21. april 2004 - 22:13 #4
mobius6 < ja dovenstående var egentligt ozze et svar :)
Avatar billede zhristian Nybegynder
21. april 2004 - 22:14 #5
Mads.peder>
Drikker allerede kakao :) Og faktisk præcis en halv liter :D
Avatar billede zhristian Nybegynder
21. april 2004 - 22:15 #6
Men tak for svarerne allesammen! :)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
21. april 2004 - 22:15 #7
sukkersyge for man hvis bugspytkirtlen er ude af drift, eller nedsat drift. Så det behøver du ikke at være bange for, med mindre du har noget famillie der har det. feks diabetes 2.
Du kan måle dit blodsukker nemt>>http://www.diabetes.dk/wm962

men det er ikke farligt at spise druesukker, men proteiner, og frugt og grønt er bedst.. hvis du spiser en mad med mayniose.. og tyk smør, skal løbe måske en 10 g. mere op og ned til 4 sal, for at forbrænde det, end hvis det var en mad uden smør og mayo..O)
Avatar billede mads.peder Nybegynder
21. april 2004 - 22:22 #8
Takker for point, dog måtte du godt have udeladt mig fra pointdelingen da jeg jo ikke bidrog med noget du ikke vidste i forvejen ;-)
Avatar billede mobius6 Juniormester
22. april 2004 - 03:30 #9
igen igen triggerhappy
Avatar billede peet-49 Novice
22. april 2004 - 07:49 #10
Takker for point.
Avatar billede jonas_m Nybegynder
22. april 2004 - 09:46 #11
"Druesukker RYKKER!!!!!!", Jeg rykker også selv, - men kun for lukkede døre!
Udover det, så er druesukker stadigt noget ernæringsmæssigt værdiløst lort!
Og nej, det er ALDRIG ligegyldigt om man hælder affald eller ernæringsrige fødeemner i løgnhalsen, - især IKKE når der som tidligere nævnt hverken er nogen grund - eller noget specielt at opnå- ved anvendelse af dette kvalme sukkerstads!

mads.peder, "kakaomælk = opreklameret mejerireklame. Nogen må have fået en pæn klatskilling for IGEN og IGEN og IGEN at nævne denne ret ligegyldige drik!
Det er selvfølgelig IKKE specifikt kakaoskummetmælk, der er noget magisk ved!
Havde man været seriøse i sin forskning, - og IKKE haft andre motiver, - eller IKKE havde lidt af kronisk berøringsangst overfor kosttilskud, så havde det været mere interessant at sammenligne forskellige protein/kulhydratkilders påvirkning af muskeltilvæksten i det "window of opportunity", som vi alle i årevis har vist fandtes kort efter træningsophør, men som danske "forskere" nu har (gen)opdaget!
Da det ser ud til at tidsfaktoren er afgørende, kunne man jo f.eks. sagtens forestille sig, at hurtigt optageligt whey-protein var endnu bedre end mere langsomt opptageligt mæleprotein. Under alle omstændigheder er den generelle ernæringsprofil af kakaoskummetmælk langtfra optimal, så en skud whey og nogle ordentlige kulhydrater er en langt bedre ide. Disse kunne passende komme fra f.eks. banan, havregryn, vindruer, etc."
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2004 - 11:02 #12
--> jonas_m :
Jeg er helt enig!  :-)
Spinning:
Jeg dyrker både Spinning 13 ud af 14 dage, af 1 timeds varighed, dog hver lørdag 1½ time i max. tempo/styrke/udholdenhed. Og jeg indtager altid æbler umiddelbart før trænnig, og 1 banan, en håndfuld rosiner + 1 vitamin-pille umiddelbart efter træning.

Styrketræning:
Jeg styrketræner 20 min. hver morgen når jeg står op, og ½ time hver morgen inden spinning. Lige efter jeg har styrketrænet, indtager jeg en portion whey-protein + 1 vitamin-pille. Og det kan bestemt mærkes, i forhold til dengang jeg ikke gjorde det!  :-)

Så lige for at understrege:
Spis altid sundt, og så vidt muligt økologisk. Husk 1 vitamin-pillen, for man sveder BÅDE fedtstoffer, affaldsstoffer, vædske og vitaminer/mineraler ud, når man dyrker sport.  :-)
Avatar billede mads.peder Nybegynder
22. april 2004 - 13:58 #13
jonas_m:

NU siger ejg ikke du lyver, men ejg vil emget gerne have noget fakta som argumentation for din påstand om at kakomælk er opreklameret fis fra mejeri producenterne. Jeg synes egentlig du skal gå ind på dette link
http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Programmer/Motion/Forside+-.htm

Og se udsendelsen, og så forklare mig hvordan du kan se at de forsøg forkserne har taget med rotterne er forkerte, og din påstand er rigtig, for jeg her ærlig talt meget svært ved det :-)
Avatar billede jonas_m Nybegynder
22. april 2004 - 15:50 #14
Hvis man ligeledes havde lavet et forsøg, med whey protein og bananer, skulle du have set løjer. Kakao er bedre end ingen ernæring overhovedet, men langt fra optimalt!
Avatar billede mads.peder Nybegynder
22. april 2004 - 16:57 #15
Hvis og hvis min R*v er spids :-)
Det er en påstand uden grundlag, du bliver nød til at have nogle fakta for at kunne hævde sådan noget :-)