Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. april 2004 - 15:23 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

CFM, udregnes eller måles?

Luftgennem strømning (CFM), som en blæser kan levere.

Men for at finde CFM hvad kræves der?

1: Er det noget der kan udregnes?
hvis ja, hvilke spec skal bruges? (Volt, Ampere, størrelse, RPM, ect..)

2: Kan det kun måles?
hvis ja, hvilket måle instrument skal der bruges?
Kan dette erhverves for billige penge? (under 500kr og link til produktet hos en DK forhandler)
Kan dette selv bygges? (diagram ønskes)
Avatar billede richardjensen Seniormester
21. april 2004 - 19:35 #1
'Flowmeter'  - måling i liter/min  ell. m3/time
Prøv denne adr.: http://www.mccrometer.com/products/pdvcone.htm#
Spørg hos ventilationsfirma, valg af type og pris.
Vh. Richard
Avatar billede d0wd Nybegynder
21. april 2004 - 19:55 #2
har fundet denne:

Air flow
Opgives typisk i kubik meter pr. time (m³/h) eller kubik fod pr. minut (CFM)
Omregningsfaktoren er følgende:
1 CFM = 1,7 m³/h
1 m³/h = 0.588 CFM
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. april 2004 - 20:58 #3
richard => har du et link til et ventilationsfirma ?

d0wd => det kræver så at jeg kender CFM eller m³/h hvilket jeg ikke gør.
og det er jo dem jeg skal enten udregne eller måle
Avatar billede richardjensen Seniormester
22. april 2004 - 21:23 #4
Desværre kan jeg ikke umiddelbart oplyse link til ventilationfirma, - men måske er der 'mere kød' på denne adr.: http://www.flowmeterdirectory.com/flowmeters.html
hvor der forklares om de forskellige metoder/målere.
Firmaet 'Aalborg Instruments & Controls Inc.' fremstiller en masse forskellige instrumenter , og ved nok en ret stor del af 'hvad der er værd at vide' om emnet.
Aalborg is a leading manufacturer of high quality flow instrumentation for a wide variety of applications.  Aalborg ®
20 Corporate Drive , Orangeburg, New York 10962 USA
Tel:  +1 (845) 770.3000  Fax: +1 (845) 770.3010
Navnet kan jo nok lede tanken hen på en jysk by ved Limfjorden, - men deres hjemsted er , - som ses - noget længere vestpå !
Vh. Richard
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. april 2004 - 21:26 #5
nu er det 40mm, 60mm, 80mm og 120mm blæsere jeg skal finde CFM på og de produkter på http://www.flowmeterdirectory.com/flowmeters.html se ud til at skulle bruges på noget større end dem.
Avatar billede richardjensen Seniormester
22. april 2004 - 22:01 #6
Din situation er ved at være lidt uklar for mig. Hvilke data - foruden de nævnte antal mm - har du ?
Hvis blæserne er monteret og driver luft gennem kanal/rør, kan man måle strømningshastigheden og rørets åbningsareal og så beregne CFM.
Men pas på her, - grundet friktion er hastigheden nær rørets væg ikke den samme som nærmere centrum. Jeg kender ikke den faktor der skal bruges her.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. april 2004 - 22:07 #7
jeg vil bare gerne vide hvilke tal der er nødvendigt for at finde CFM, eller om det er noget der KUN kan måles.
Avatar billede richardjensen Seniormester
22. april 2004 - 22:46 #8
Jeg ved det ikke, men jeg tror på måling.
Ved ren beregning må der blive behov for en masse data og konstanter, - fx. mekanisk udformning, bladenes form og stilling , rotationshastighed m.m.m.
Er det sandsynligt, der findes formler til beregning af luftmængde på grundlag af effekforbrug ?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
25. april 2004 - 11:50 #9
hvis man tager en stadard 80mm blæser jeg har liggende:

model AFB0812M
12V DC
180mA
2700 rpm

jeg fandt så dette
http://www.swiftnets.com/products/h20-8501-0.asp

Volume (CFM) 31.4

men nu er det jo desværre ikke altid man kan finde CFM nummeret, men kun volt og ampere, nogle gange er der så rpm måler på så man kan måle rpm.

eller hvis jeg vil sætte den AFB0812M ned på 5 eller 7volt, hvor meget mister jeg så i CFM.

jeg håbede lidt på at det enten kunne udregnes, selvom der skal mange faktore med, eller kunne måles med et instrument, eks men en vindhastigheds måler dims til billige penge (eller kunne bygges selv)
Avatar billede richardjensen Seniormester
25. april 2004 - 15:20 #10
Jeg har kigget på adr.: http://www.swiftnets.com/products/h20-8501-0.asp
og det seer ud til at handle om en køleblæser med væske ( ? vand ) - er det mon det du ønsker ?
Du skriver, det ikke altid er muligt at finde CFM-tallet (kubikfod pr. minut )- det er jeg ikke rigtig med på, - i kataloger står der normalt opgivet luftmængde i fx. kubikfod pr. min (cu ft/min  ) eller liter pr. sekund (ltrs/sec).
Jeg har kigget i Farnell-kataloget, der er 15 sider med blæsere - alle med oplysn. om kapacitet (luftmængde )- kig selv på denne l a n g e adr.:
http://international1.farnell.com/Search/search4-frame.jhtml?_DARGS=%2Fcommon%2Fprodsearchform_inone.jhtml
I øvrigt er jeg stadig usikker på dit formål-kan du ikke beskrive det mere præcist ?
Er det til hobbybrug og for at måle på diverse blæsere, uden at kræve den eksakte værdi, ser jeg 'vindhastigheds måler dims'-metoden som en mulighed. Kender du et rørs areal og strømninghastigheden er det jo ret simpelt at beregne flowet.
( Hvordan forestiller du dig kalibrering af noget hjemmestrikket ? )
Avatar billede rkhdk Nybegynder
25. april 2004 - 15:26 #11
Det er fordi jeg evt. skal skifte en blæser i en dias fremviser da den nuværende larmer, og for at undgå at den ikke bliver kølet nok, så ville CFM værdien på blæseren jo være rar at vide.

jeg har endnu ikke nogle tal på blæseren, så jeg ville undersøge muligheden for at finde CFM før jeg evt. går igang (det er ikke min, og det er en der bliver brugt meget, men ikke nok til at købe ny dias fremviser)

jeg kan måske også skifte nogle andre blæsere senere..
Avatar billede rkhdk Nybegynder
15. maj 2004 - 10:49 #12
richardjensen og d0wd => læg en svar ;o)
Avatar billede richardjensen Seniormester
15. maj 2004 - 11:12 #13
Ja, ok - håber du får det til at fungere.
Vh. Richard
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. maj 2004 - 12:21 #14
richard => du får pointz, da d0wd ikke har lagt et svar efter 1 uge..

d0wd => du må sige til hvis du vil have points ;o)