Avatar billede atoom Nybegynder
21. april 2004 - 13:17 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Refreshrate på fladskærme i forbindelse med spilafvikling?

Jeg har oplevet på fladskærme at spil kan 'ghoste' fordi de er for sløve i refreshrate.

Her kommer spørgsmålne:

1. Hvad skal refreshraten for skærme være for at de kan følge med på de hurtige grafiktunge spil?

2. Er nedenstående skærm hurtig nok til at spille ovennævnte spil på?

hp L1925 fladskærm [P9626A]
Dot/punkt-pitch 140 MHz
Opløsning 1280x1024 @ 60 Hz (oprindelig); alle VESA-tilstande op til 1280 x 1024 @ 75Hz Præindstillet MAC-tilstand 832x624 @ 75Hz, 1152x870 @ 75Hz
Anbefalet opløsning 1280 x 1024 @ 60 Hz (oprindelig); alle VESA-tilstande op til 1280 x 1024 @ 75 MHz
Vandret scan-frekvens Vandret frekvens: 30-82 kHz, Lodret frekvens: 56-75 kHz

3. Er der over hovedet nogle fladskærme der opdaterer hurtigt nok på markedet?
Avatar billede venturer Nybegynder
21. april 2004 - 13:26 #1
De fleste skærme er 75Hz hvilket stort set svarer til 150Hz på en almindelig skærm.
Det du skal kigge efter er den værdi som er angivet i ms (milisekunder). Den angiver hvor lang tid de enkelte pixels er om at tænde, slukke og tænde igen.
Den bør som minimum være under 20. Helst under 16. Jo mindre jo bedre. Er denne værdi for høj er det netop du oplever ghosting.

I det nyeste nummer af Alt Om Data, som lige er kommet på gaden, har de testet 8 forskellige 17" TFT skærme. Jeg tror du vil få noget ud at kigge i den.
Jeg mener de kom frem til at Acer skærme (med de rette specs) skulle være ret egnede til prisen.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. april 2004 - 13:36 #2
1: 16ms eller mindre
2: der er ikke nævnt hvor mange ms den er på så det er lidt svært
http://www.hp-expo.com/dk/dan/commercial/monitors/p9626a_tech.html
3: ja, jeg har selv en ViewSonic VP171b (17") og den ghoster ikke i spil
review: http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=2681
Avatar billede d0wd Nybegynder
21. april 2004 - 19:58 #4
@rkhdk .. ja for at tænde, så skal du lige lægge slukketiden til plus tiden til den er klar igen ...
man skal grave rimelig meget på nogle af acer's sider for at se de reele tider, kan ikke huske linket naturligvis ...

har selv en 1912 og der er klart ghosting på den pga responstiden ...

bare FYI :D
Avatar billede d0wd Nybegynder
21. april 2004 - 19:59 #5
hov glemte lige.. mener jeg så den til omkring 35ms med alle tiderne lagt sammen.

vil ihvertfald ikke anbefale den til spil og andre hurtige ting ...
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. april 2004 - 21:26 #6
d0wd => prøv at hent TFTtest
http://www.benchmarkhq.ru/english.html?/be_monitor.html

den måler sluk/tænd tiden

min VP171b ligger på 16ms ved 60hz og 13.3ms ved 75hz
Avatar billede d0wd Nybegynder
21. april 2004 - 21:51 #7
prøver imorn ... men kan da allerede sige at din vp171b nok ikke har samme tid som min acer1912 :D
Avatar billede d0wd Nybegynder
22. april 2004 - 21:47 #8
virker faktisk ikke rigtig på min spand .. de tests der er ms på, står bare på 0, eller på max 1,4 ... er også en del ???????? på skærmbillederne, så det er jo nok noget med at den ikke kan snakke så godt med min skærm ...
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. april 2004 - 21:50 #9
er det når du bruger en af disse knapper? *dem med en grøn "pil" under ;o)*
?http://krogh-hansen.dk/eksperten/tft.jpg
Avatar billede d0wd Nybegynder
22. april 2004 - 21:51 #10
jeps lige præcis
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. april 2004 - 21:57 #11
du kan se på dette billede helt til venstrt øverst
http://krogh-hansen.dk/eksperten/tft_14.jpg

der hvor der står 14.2ms, der står mellem 0 og 1.4 på din?
Avatar billede d0wd Nybegynder
22. april 2004 - 21:59 #12
ja og det er ligegyldigt hvor længe jeg lader den køre. lidt underligt, men må være noget kombabilitetshalløj
Avatar billede d0wd Nybegynder
22. april 2004 - 22:02 #13
hz tallene er også MEGET højere end dine .. har lige kørt det igen
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. april 2004 - 22:06 #14
d0wd => har du mulighed for at tage et screen-shot og uploade det?
hvis du ikke har en side du kan smide det op på, så prøv evt. http://www.upit.dk ;o)
Avatar billede d0wd Nybegynder
22. april 2004 - 22:10 #15
http://d00d.noobs.dk/tfttest.jpg

sådan ser det ud ..
Avatar billede d0wd Nybegynder
22. april 2004 - 22:17 #16
men ok.. så lige.. den ser osse skærmen som plug&play monitor ..hvor den på din siger det rigtige navn .. nok der humlen ligger begravet ...