Avatar billede bottos Nybegynder
21. april 2004 - 01:09 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

kan ikke lukke xp

Lige pludselig her til aften kan jeg ikke lukke mit xp ned, det lukker det meste af de programmer jeg har i joblinien i bunden, men skidtet lukker ikke, jeg kan gå via standby sætte den på det, starte op derfra og så lukke computeren?? noget specielt der styrer det lukkesjov eller skal jeg reparere med xp-cd eller hvad?
Avatar billede danielhep Nybegynder
21. april 2004 - 01:19 #1
har du lige installeret noget f.eks fra nettet du har downloadet ... ?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
21. april 2004 - 01:21 #2
Du kan jo først prøve med en systemgendannelse :
Start -> Alle programmer -> Tilbehør -> Systemværktøjer -> Systemgendannelse.
Vælg det nærmeste tidspunkt, hvor du ved det virkede.
Vær opmærsom på, at programmer installeret efter det valgte tidspunkt forsvinder og opsætningen bliver sat som den var på det pågældende tidspunkt.

Har du forsøgt med en systemgendannelse og det ikke har hjulpet, kan du prøve nedenstående, som vil rette op på småfejl i filsystemet !
Start - Kør - Skriv - sfc /scannow
Husk mellemrummet mellem    sfc og /

sfc = (S)ystem(F)ile(C)hecker

Din Windows cd skal ligge i drevet mens du gør det.

Hjælper det heller ikke må du i gang med en rep.
Sådan foretager du en reparation af Win XP eller Windows 2000 -

1: Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at i din bios skal dit cd-rom drev være sat til first boot device.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du springe det første tilbud om reparation over og fortsætte din installation (nyinstallation)

2: Nu kan du så vælge hvilket drev din (nye) installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

3: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og spørger om du vil slette det (L) eller om du vil lave en reparation (R) – vælg  reparer.

4: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt og det bedste ved det hele er, at pc’en slipper af med alle fejlene.

5. Slap lidt af, mens pc'en arbejder.

6: PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

Nedenstående link er en god hjælp.

http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#installering_repair
Avatar billede danielhep Nybegynder
21. april 2004 - 01:22 #3
du kunne prøve at genstarte din xp op i safe mode, og køre nogle forskellige add aware programmer og lig...
Eller bare vente til i morgen, og se om det ikke bare er en windows standard....
Avatar billede cp1 Nybegynder
21. april 2004 - 03:37 #4
Avatar billede bottos Nybegynder
21. april 2004 - 08:44 #5
okok, på en eller anden måde har jeg fået den til at lukke, men nu tjekker windows mit d-drev hver gang jeg starter op, uden nogen grund, og mit d-drev er ikke andet end downloads og music, intet system eller noget som helst ligger der på den HD.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
21. april 2004 - 09:49 #6
Og hvor står vi så nu - hvad ønsker du ?
Kan forstå at den nu vil lukke og var det ikke der problemet lå ?
Har du afprøvet vores forslag ?
Avatar billede bottos Nybegynder
21. april 2004 - 11:41 #7
Den ville ikke lukke kan nu, men nu kører den diskkontrol på HD hver gang du tænder puteren?

Har ikke afprøvet forslag da jeg ikke er hjemme8) og den nu vil lukke, fik den til det, lige inden jeg mødte muren i nat og måtte gå i seng, men så startede næste problem8(

Men må vel prøve en systemgendannelse et par dage tilbage og se.
Avatar billede bottos Nybegynder
21. april 2004 - 16:31 #8
er der nogen der ved hvor man kan slå det checkdisk fra henne?? har prøvet en systemgendannelse fra før den gjorde det, men den gør det stadig, kører konsekvent checkdisk på et drev der ikke er noget systemting på eller noget, og som ovenikøbet fungerer glimrende.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
21. april 2004 - 16:52 #9
Det bør ikke frakobles (ved heller ikke hvor man evt. kan gøre det) da det jo kun starter op fordi der er noget galt et sted.
Avatar billede cp1 Nybegynder
21. april 2004 - 16:54 #10
From a command prompt type chkntfs /D and then reboot, a chkdsk should run but not again on next boot.

For at være sikker på at de ikke fejler noget, så skriv i command prompt
fsutil dirty query c: (udskift drev bogstav med det du vil tjekke

og her er der opskrift på at stoppe checkdisk http://www.winguides.com/registry/display.php/907/ (ka ikke anbefales at gøre det permanent)
Avatar billede bottos Nybegynder
22. april 2004 - 08:30 #11
prøvede at formattere drevet, og vupti ingen problemer, fatter ikke lige, men ok det virker nu, så det gider jeg ikke bryde min hjerne med, takker for hilfe.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
22. april 2004 - 09:29 #12
Takker for pointene, som jeg er klar til at dele med andre i tråden ;o)
20/20/20 - http://www.eksperten.dk/spm/492089

/victor-1
Avatar billede victor-1 Nybegynder
24. april 2004 - 21:16 #13
Så er det ved at være sidste chance "danielhep" *S*