Avatar billede tejs Nybegynder
10. februar 2001 - 19:52 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Hvornår brænder en CPU af?

Hej,

I midten af december fik jeg pludselig en blå skærm med en masse tal - sekundet efter slukkede pc\'en... jeg startede op igen og fik at vide at 2 PCI-kort havde samme IRQ-adresse. Latterligt tænkte jeg og genstartede, men intet skete... Så sendte jeg det tilbage til IT-Butikken og i går modtog jeg det så igen efter alt for fucking lang tid! De havde i mellemtiden skiftet min cpu ud med en af en højere hastighed(1200 Mhz) da de ikke kunne skaffe en 800 Mhz som jeg havde før...

Jeg samlede skidtet, men tilkoblede kun de mest vitale enheder RAM, Hardisk, Grafikkort, CD-Rom, diskettedrev og en stor Thermal Take Super Orb køler.

Jeg trykkede på knappen og startede maskinen og man kunne virkelig mærke hvordan de 1200 Mhz, den hurtige harddisk og de 512 Mb RAM åd sig igennem data\'erne, men glæden varede kun 2 sekunder! Så frøs maskinen som den gjorde i december og efter nøjere undersøgelser er jeg nået frem til at CPU\'en igen er brændt af.

Hvad fanden sker der?
IT - Butikken sagde at den gamle CPU på 800 Mhz var brændt af, men at bundkortet ikke fejlede noget - hvad skete der så?
Et eller andet sted har jeg lidt svært ved at tro på at CPU\'en bare brænder af fra den ene dag til den anden. En mere sandsynlig forklaring er da, at et eller andet komponent på bundkortet er brændt af og det resulterer i, at CPU\'en får for meget strøm. Jeg har ladet mig fortælle, at det er den hyppigste årsag til, at en CPU brænder af...

Hvilke andre årsager kan der være til at en CPU brænder af?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
10. februar 2001 - 19:54 #1
hvis den ikke kan komme af med varmen! checkede du at køleren fungerede?
Avatar billede tejs Nybegynder
10. februar 2001 - 19:55 #2
Ja - den kørte bare for fulde gardiner, så det er heller ikke årsagen...
Avatar billede riversen Nybegynder
10. februar 2001 - 19:56 #3
den kan vel også brænde af hvis køleren ikke kan køle en cpu med så høj en frekvens, men den bliver næppe så varm på 2 sek.
Men i hvertfald kan det også ske ved overophedning
Avatar billede seider Nybegynder
10. februar 2001 - 19:56 #4
at den blvier for varm, og det er grundet strømmen, det kna være at det er så dårlig en strømforsyning at den giver små pulser der brænder cpu\'en af. sepcielt hvis du sider i nærheden af et køleskab eller lignende der bruger meget strøm i opstarten.

/* seider */
Avatar billede tejs Nybegynder
10. februar 2001 - 19:57 #5
Desuden har jeg ladet mig fortælle at Athlon CPU\'er ikke brænder så hurtigt - der går vist nok omkring 5 min. før det går galt. Min gik ned efter 2 sek. og jeg tror derfor godt man kan udelukke overophedning som årsag...
Avatar billede tejs Nybegynder
10. februar 2001 - 19:58 #6
Det er en standard Enlight Power Supply og der har aldrig før været problemer af den art...

Obs: Køleskabet er meget langt væk!
Avatar billede madizone Nybegynder
10. februar 2001 - 20:02 #7
En ting er overophedning - en anden er over belastning pga. strøm...
Hvis voltage har været sat for højt, så kan det godt få en CPU ned med nakken!

*Undrer sig stærkt over at en forretning skifter en Duron 800 med T-bird 1200 - lyder som en rigtig god forretning*
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
10. februar 2001 - 20:35 #8
hvor gammelt er dit board?? - hvis det er under 2år gammelt, så kan en cpu ikke brænde sig selv af.....computeren ville simpelthen bippe og lukke sig selv ned........jeg prøvede dette, da jeg glemte at putte cooler på min cpu :_>

btw - er der bare sort skærm? -så prøv at koble alt andet end CPU, COOLER, RAM og DISPLAY *FRA/UD/AF*
Avatar billede tejs Nybegynder
10. februar 2001 - 20:38 #9
Jeg tjekkede strømindstillingerne og de var ok...

Med hensyn til det med at bytte, så gav jeg 2500 for min 800 Mhz T-Bird i august, dette beløb blev krediteret og jeg skulle derfor kun betale 300 ekstra, da prisen på en 1200 T-Bird ca. er 2800...
Avatar billede tejs Nybegynder
10. februar 2001 - 20:40 #10
Mit board er også fra august 2000 og jeg har faktisk kun lige de nødvendige enheder tilkoblet p.t., men dette ændre intet...
Avatar billede toast Nybegynder
10. februar 2001 - 21:08 #11
I yderst sjældene tilfælde, brænder CPU´ere af pga. jordforbinelsen i huset er defekt! Bruger du 3 polers forbindelse til din PC (Jord)?
Sørg for at evt. jumpere sidder så de passer til din CPU.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. februar 2001 - 21:41 #12
Lige for at klarlægge noget.. En tbird 1000-1200 futter af på ~7 sekunder uden køling.. Tro mig.. :/
Avatar billede hotpop Novice
10. februar 2001 - 21:46 #13
en cpu brænder ikke af bare ved at starte pc´en! Der går lige lidt tid - først bliver pc´en ustabil - derefter fryser den - NU ER DET DEN SKAL SLUKKES MED DET SAMME! - hvis pc´en så ikke bliver slukket er cpu´en brændt af på ca 1 minut! alt i alt tager det ca 8-10 minutter!!!
Avatar billede dreadworg Nybegynder
10. februar 2001 - 23:55 #14
xtom\'~> 10 sek...
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. februar 2001 - 23:58 #15
betcha?
Avatar billede madizone Nybegynder
11. februar 2001 - 00:00 #16
10 sek - det er komplet vanvid!
Avatar billede xtom2 Nybegynder
11. februar 2001 - 00:03 #17
Jeg har målt ~7 på en 1200\'er.. Kyle fra HardOCP har en 1000\'er der klarede det på ~8.. såeh.. :)
Avatar billede microtec Nybegynder
11. februar 2001 - 00:07 #18
tejs >> Jeg hader at sige det.
For mig lyder det mere som om butikken ikke har kunnet finde fejlen og så bare har skiftet komponenter ud på må og få. Nu har du så fået din PC tilbage og fejlen (sikkert periodisk) er det stadig.

Jeg syntes ikke den beskrivelse du gav af fejlen lyder til at være en \"afbrændt\" CPU. Det er bare let at udskifte den når man ikke kan finde fejlen.
En CPU brænder ikke af uden årsag.

Jeg syntes du skal sende din PC tilbage til butikken med besked om at fejlen ikke er rettet. Du skal desuden forlange at få din gamle CPU tilbage. Jeg tror ikke på den fejler noget.

En periodisk fejl kan være utrolig svær at finde. Måske virker maskinen igen når den er blevet rystet lidt under transport til butikken. Måske virker den ikke efter transport hjem til dig.

Held og lykke med det :o)
Avatar billede douglas Nybegynder
11. februar 2001 - 02:20 #19
En anden mulighed er at din køler faktisk er defekt på den måde at den ligger for tæt på CPU. Faktisk så tæt at disse rører ved hinanden, og kølerer måske presser CPU\'en. Og det er ikke godt, da det uden at tage langt tid, skaber en kortslutning el. lign. hvor efter CPU\'en så brænder sammen.
Avatar billede mlj Nybegynder
11. februar 2001 - 11:18 #20
Jeg vil give xtom ret. En 1200 MHz TB sluger ca. 56 watt, og det er nok til at varme den relativt lille kerne op til et punkt, hvor transistorene brænder af, på meget kort tid.
Men det er kun tilfældet, hvis der ikke er nogen køler på cpuen.

Jeg tror fejlen findes i strømforsyningen eller på bundkortet.

Avatar billede microtec Nybegynder
11. februar 2001 - 12:07 #21
douglas >> Hvis køleren er monteret forkert, må det være butikkens ansvar. Det er dem, der har monteret den sidste CPU.
Der er garanti på en repartion, så lad være med selv at begynde at fejlfinde. Tilbage til butikken med besked om at den stadig ikke virker.
Avatar billede tjmo Nybegynder
11. februar 2001 - 13:40 #22
JEg har tilfældigvis laæt noget om det og hvis køleren ikke fungere korrekt brænder cpu af på 1 sek hvis den kan køler noglelundfer eller at den fx kun kan køle en ighz så vare det en time og det lyder jo til at du har en ordenligt køler så må jeg lige vide hvad dit mobo hedder
Avatar billede microtec Nybegynder
11. februar 2001 - 13:50 #23
LAD VÆRE MED AT RODE MERE MED DET SELV!!!

Der er normalt 3 mdr. garanti på en repation. Hvis køleren er monteret forkert, er det butikkens problem, ikke dit.
Hvis du selv giver dig til at rode for at finde fejlen, mister du din garanti på repationen.

PS: Jeg tror stadig mere på at der er en periodisk fejl i din PC, men det er også butikkens problem. De har sagt at den var OK nu.
Avatar billede tejs Nybegynder
11. februar 2001 - 14:06 #24
Tak for de gode svar...

Jeg har ikke i sinde at rode mere med det og jeg sender det tilbage mandag. Men for lige at opsumere, så kørte køleren fint og blæste masser af luft mod cpu\'en.

Tejs
Avatar billede microtec Nybegynder
11. februar 2001 - 14:51 #25
tejs >> Husk at få den gamle CPU. Som sagt, så tror jeg ikke på den er defekt.
Held og lykke med det :o)
Avatar billede tjmo Nybegynder
12. februar 2001 - 00:56 #26
når man sætter ild til den.
Avatar billede hotpop Novice
12. februar 2001 - 12:45 #27
tjmo> ja så bliver den da varm *lol*
Avatar billede migdaniel Nybegynder
26. januar 2007 - 21:04 #28
skete det bare sådan ligepluselig jeg mener det med at der kom en blå og en hel masse tal???
Avatar billede mcgoat Nybegynder
26. januar 2007 - 21:05 #29
migdaniel.. du er 6 år for sent på den. sidste post var 12/02-2001 12:45:04 :)