Avatar billede miss_lea Nybegynder
20. april 2004 - 19:07 Der er 11 kommentarer

1x19" eller 2x17"

Hej,

Jeg skal have en ny skærm og har besluttet at det skal være en fladskærm skærm!

Pt. har jeg en 17” Iiyama og vil gerne have en 18" eller 19” denne gang, da jeg syntes at det kniber lidt med pladsen!

Da jeg har ikke kunne finde ud af hvilken mærke og model jeg skulle vælge, har jeg derfor brugt dagen lang på at surfet nettet igennem for priser, modeller, tests og vejledning!

Desværre må jeg nok erkende at jeg er mere forivret og usikker nu, end da jeg startede! Det er for mig en ren jungle, så derfor håber jeg at der er nogle flinke og venlige sjæle her på eksperten der vil hjælpe mig på vej…?

Da jeg har et Matrox Parhelia 128 MB hvilket kan køre 2 DVI skærme, har det fået mig til at overveje om jeg ville være bederne tjent med 2 x 17” frem for 19” ? – Jeg har aldrig prøvet at arbejde med 2 skærme, så jeg ved ikke om det er at fortrække frem for en 19”…?

Jeg arbejder mest med grafiske programmer som Photoshop, Flash, 3ds max og lign. Hvordan skærmen egner sig til spil er lige meget, da jeg stort set aldrig spiller nogen spil!

Håber I vil hjælpe mig på vej og meget gerne med et bud på Jeres favorit…
Avatar billede backside Nybegynder
20. april 2004 - 19:23 #1
Til grafik er det genialt med 2 skærme, kører selv med en 17" og en 19"
Og jeg ville da anbefale en 19" når du nu skal ha' ny.
Af fladskærm har jeg kun erfaring med en enkelt model, det er en Samsung 193P.
Det er nok den bedste skærm jeg har oplevet.
Min anbefaling er altså, 2 skærme til grafik, og så store som tegnebogen nu tillader.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. april 2004 - 19:46 #2
"kniber lidt med pladsen".. det kommer jo an på skærmens størrelse, og opløsningen du har valgt..

1600x1200 på en 17" burde ikke være helt dårligt.. hvis den kan klare det..
Avatar billede backside Nybegynder
20. april 2004 - 20:15 #3
thesurferr>> 1600x1200 ville jeg ikke mene var en optimal opløsning på en 17" til grafiske opgaver. (Kommer selvfølgelig an på om man har meget stærke briller.)
Selv på min 19" bliver det for småt med den opløsning til grafik.
Avatar billede miss_lea Nybegynder
20. april 2004 - 20:59 #4
Takker for svar!

Jeg kan ikke forstille mig at jeg vil køre en opløsning på 1600x1200, har lige prøvet at sætte min 17” CRT (glemte at skrive i mit spørgsmål at det er en CRT skærm jeg har, ikke en TFT) op og må nok indrømme at jeg skal have en lup frem hvis jeg skal kunne bruge denne opløsning til noget fornuftigt!

Desuden skal jeg da lige spørge om en 17” TFT til svare min gamle 17” CRT eller er det noget med at den vil svare til 19” CRT?

Ang. Samsung 193P har jeg kigget lidt på modellen og den ser ud til at være vildt fed og desværre også pæn dyr, i hvert fald for mit vedkommende…

Derfor har jeg søgt lidt videre og fald over nogle modeller fra Acer f.eks. AL1731m, AL1721ms eller AL1931 – men er Acer værd at investere i eller bør jeg kigge efter andre mærker!

Hvad med Sony evt.?
Avatar billede mobius6 Juniormester
20. april 2004 - 21:04 #5
Avatar billede miss_lea Nybegynder
20. april 2004 - 22:12 #6
Okay, jeg har søgt nettet igennem og må nok indse at kniber lidt at få pengene til at strække til en 19”, det er en hel del mere man betaler for de sidste 2” især hvis man ser på forholdet imellem en 15” og en 17”! Derfor står valget på en Viewsonic VP171b, Acer AL1731m eller en Sony SDM-X73

Hvilken ville du vælge og hvorfor?
Avatar billede backside Nybegynder
20. april 2004 - 23:08 #7
Du kan også vælge en 193T, den er lidt billigere end P modellen, men har dårligere spec.
Om det vil betyde noget for dit vedkommende ved jeg ikke.
Helt personligt ville jeg nok vælge en crt skærm til grafik, stoler ikke helt på tft og farver. Og man får meget mere for sine penge. Problemet er bare at de begynder at fylde en hel del når man kommer op i de størrelser. Det kræver et fornuftigt skrivebord til at rumme et par 19" crt skærme.
Og ang. 17" crt og 17" tft, så får du mere "skrivebord" ud af en tft. En 17" tft er nok noget der ligner en 19" crt.
Avatar billede backside Nybegynder
20. april 2004 - 23:12 #8
Glemte lige det sidste i dit seneste indlæg.
Jeg ville nok vælge Sony frem for Acer, Sony har altid leveret framragende skærme, ja og alt andet guf. (selvom Samsung er mit foretrukne mærke)
Viewsonic aner jeg intet om.
Avatar billede lede Nybegynder
24. april 2004 - 16:17 #9
Til grafisk brug ville jeg vælge enten 173T eller 193T (193P) fra Samsung.
Læs f.eks.
http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=5454
En TFT skærm skal man have i mange år, og de ekstra hundredelapper er hver krone værd.
Avatar billede backside Nybegynder
25. april 2004 - 19:34 #10
Hvad er du kommet frem til?
Avatar billede mobius6 Juniormester
04. juli 2004 - 10:53 #11
whats new?