Avatar billede dallerweb.dk Nybegynder
20. april 2004 - 17:29 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Trafo vs. Ringkernetrafo

Hvad er at foretrække mellem en alm. trafo, og en ringkernetrafo ?

Ringkernetrafoer har en stor VA/W/effekt

Er der nogle ulemper ved at bruge ringkernetrafoer?
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. april 2004 - 17:35 #1
er det en du selv skal lave eller køber du den?

Hvis du skal købe den færdig er ringkernetrafoen at foretrække, det er den mest effektive form for trafoer.
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. april 2004 - 17:36 #2
sæt pointene ned, 200 er for meget for det spm.
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. april 2004 - 17:37 #3
lige en ting mere, skal du selv vikle trafoen er tameltrafoen den nemmeste.
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
20. april 2004 - 18:44 #4
ringkernetrafoer bruges ofte i audioudstyr pga. den lave udstråling fra denne. På en ringkerne transformator er magnetfeltet koncentreret omkring center på kernen hvorimod en alm. transformator har du magnetfeltet liggende omkring de 2 yderpunkter.
(feks med opbygning omkring en E-kerne)
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
20. april 2004 - 18:49 #5
Hvis det er til audio er denne side rinmelig god med tips

http://tkhifi.homepage.dk/Konstruktioner.html
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. april 2004 - 20:10 #6
ringkernetrafoer kan også bruges andre steder end lige til audio.
Avatar billede richardjensen Seniormester
20. april 2004 - 20:26 #7
Du oplyser ikke,hvad transformeren skal bruges til, - noget får mig til at gætte 'nettransformer'. - er det rigtig ?, - og hvorfor mener du, at
ringkernetrafo er til større effekt end 'almindelig' ?
Mængden og kvaliteten af jern/ferrit i kernen sætter jo grænsen for hvor stor effekt en trafo kan omsætte, - og det indgår i beregning af vindingstal, så man ikke 'piner' kernen og får for stort tab ved at gå for tæt på mætning.
Vh. Richard
Avatar billede dallerweb.dk Nybegynder
20. april 2004 - 22:30 #8
I forhold til effekten er ringkernetrafoer billigere end alm. E-transistorer ?

Jeg skal forsyne 8 stepmotorer, der tilsammen bruger 3A ved 24V
Avatar billede dallerweb.dk Nybegynder
20. april 2004 - 22:33 #9
transistorer alligevel... :) jeg er åbenbart lidt stresset.... selvf. en transformer... :)
Avatar billede dallerweb.dk Nybegynder
20. april 2004 - 22:37 #10
80VA 2x12V for 189,- er det billigt ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. april 2004 - 23:51 #11
ja, det er billigt, du kan ikke vikle en til den pris.
Avatar billede dallerweb.dk Nybegynder
20. april 2004 - 23:55 #12
Kan man få en alm. trafo til de penge med 80W ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. april 2004 - 00:02 #13
prøv om Brinck elektronik har noget billigere

http://www.brinck.dk/
Avatar billede dallerweb.dk Nybegynder
21. april 2004 - 00:08 #14
2×12V/6A (lig 144VA eller 72VA?)
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. april 2004 - 00:11 #15
skal spændingen være nøjagtigt og skal spændingen stabiliseres?
Kører alle 8 stepmotorer på samme tid?

Jeg er gået til køjs nu!
Avatar billede dallerweb.dk Nybegynder
21. april 2004 - 00:18 #16
ja alle stepmotorer skal stå på holding torque, for at modstå det moment de belastes med... ikke mega nøjagtig, blot omkring de 24V (hvor meget kan det da variere?)
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. april 2004 - 11:02 #17
spændingen behøver ikke at være nøjagtig 24 Volt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. april 2004 - 00:28 #18
takker for pointene..
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
27. april 2004 - 18:50 #19
takker :-)
Avatar billede Tonni Novice
03. marts 2021 - 20:08 #20
Hej jeg vil høre om der er nogle der ved om jeg kan skifte trafik på min forstærker,det er ligesom min forstærker mangler kontrol når den når lidt over halv styrke,måske jeg lige skal sige at mine højttalere er Audiovector  mi3 avantgarde og forstærkerne er Audiolab C+2xP8000 og nogle Tara Labs kabler,eller skal jeg bare købe ny forstærker,jeg elsker  bare Audiolab