Avatar billede bitware Nybegynder
20. april 2004 - 15:38 Der er 3 kommentarer

Server Monitorering, hvordan? Og hvilket program?

Jeg har testet IPcheck server monitor ver. 4, som er et utrolig godt alternativ til hvad jeg skal bruge. Er der nogen der har nogen gode idéer til andre programmer der kan bruges til at overvåge servere.

Hovedformålet er at overvåge ting som, ping, http, porte, kørende programmer, smtp, pop3, etc. Der er 28 servere der skal overvåges. Der skal MEGET gerne kunne gives en mail omkring hvilke servere der er gået ned, og HELST også kunne sendes en SMS med samme.

Jeg har også testet det program der hedder look@lan, som også overvåger ændringer på lan'et men dette kan ikke bruges.
Avatar billede wise Seniormester
20. april 2004 - 15:45 #1
Bruger selv BigBrother
http://bb4.com

Det er meget simpelt (var opensource), nemt at få udvidelser til, checker fx antallet af døde mails på min dominoserver via en SNMP udvidelse og gratis...

Men men men det har ikke et nemt grafisk installationsprogram.

Det kan mail, og der findes SMS udvidelser, men jeg har ikke prøvet at rode med den del, det kræver jo anyway et sms modem og noget software der kan omsætte til SMS....
Avatar billede tbf Nybegynder
20. april 2004 - 15:54 #2
http://www.sysorb.dk
SysOrb dækker mange forskellige OS'er og kan sende e-mails og SMS'er til admins når der er "checks" der overskrider grænse-værdier mv. Du kan overvåge serverne (HW) og de applikationer der kører på dem. Du kan også scanne log-filer, starte actions, lave rapporter mv.
SysOrb kan også bruges til at overvåge switche, routere og andre netværks-ting.
Avatar billede ttopholm Nybegynder
11. juni 2004 - 01:27 #3
Det kan et php script klare...