Avatar billede souledout Nybegynder
20. april 2004 - 01:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Bærbar til audioproduktion?

Jeg skal til at investere i en bærbar der primært skal bruges til musikproduktion. Men jeg kan ikke helt lure om jeg roligt kan købe en centrino, eller om jeg er nødt til at få P4? Umiddelbart virker centrinoen god med sin store cache (jeg kører til mange mindre plugins/programmer i en VST-host), men P4 virker bare mere som en god talknuser?

Kunne være fedt  hvis nogen kendte til nogle test, som handlede om andet en spil-performance som jeg er fløjtende ligeglad med!

Hvis jeg nu køber en 1,4 eller 1,5 Centrino - vil den så med f.eks. 512 mb ram være rigeligt?

Så vidt jeg har forstået kan man nu opgradere processoren på de fleste bærbare, men vil de nye modeller af centrino der kommer i løbet af året ell. næste år kunne passe i min computer?

Jeg har kigget på en Dell Inspiron 8600.. er det en god investering, eller har I bedre forslag i prisklasseen 11-12000 kr? (Det skal være widescreen)

Håber I kan besvare et par af mine spørgsmål :)

Mvh
Andreas

PS. Jeg ved god at de fleste vil sige "Køb en Mac" men jeg har ikke råd, og gider desuden ikke omstille mig...
Avatar billede strych9 Praktikant
20. april 2004 - 02:05 #1
Jeg siger ikke køb en mac.. jeg siger drop at bruge en laptop til multitrack audio. Harddisken har simpelthen for dårlig hastighed og ydelse. Min laptop hdd kører feks med 3800 rpm. Det er ikke liiiiige nok.
Avatar billede fixxxer Nybegynder
20. april 2004 - 02:34 #2
du kan sagtens få en kraftig pc til audioproduktion, men hvorfor lige bærbar? Som strych9 nævner så tror jeg heller ikke på at harddisken i en bærbar vil være hurtig nok til at opdate flere spor samtidigt i i 96 KHz eller højere, som man skal ligge på hvis man skal opdate i god kvalitet. Hvis du insistere på at den skal være bærbar tror jeg du skal sigte højere end 11-12000 kr, da du skulle have en hurtig disk. Alternativt kan du jo se på en ekstern SATA til firewire, som nok burde kunne følge med.
Avatar billede espersen Novice
20. april 2004 - 08:09 #3
Det kan både Dell og Asus og mange andre klare ;o)

De nye maskiner's HD køre med 5200 RPM og du kan enda få en med hurtigere diske i
fx. : http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21788

men 4200 RPM bør også være nok - selvom 5400 RPM er at foretrække
Avatar billede espersen Novice
20. april 2004 - 08:12 #4
læs denne artikel om køb af bærbar ; http://www.eksperten.dk/artikler/133

Dell 8600 er faktisk en OK laptop til rimelige penge http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/inspn_8600?c=dk&l=da&s=dhs

Dog ville jeg hellere vælge Asus - især M6800N-modellen som er ligeså kraftig

Du bør overveje Asus M6800N-modellen hvis du vil spille på den og bruge den til DVD og grafisk arbejde og andre krævende programmer (systemkravene stiger jo konstant!).
Den er med 15" skærm vejer blot 2,7 kg

Den har det nyeste grafikkort til bærbare : et Radeon 9600 pro + det er en Centrino maskine. Dens VGA-ram er dedikerede ram - dvs. den skal ikke dele ram med resten af konfigurationen (modsat shared ram som de fleste andre - dog ikke de 2 du har fundet!)

Dette gør den bl.a. god til at afspille DVD-film og også på længere sigt fortsat spil og større programmer!

M6800N har ligesom de 2 du har fundet 512 MB ram som desuden er 333 mhz (max 2 GB ram ialt)- mod de mere normale 266 mhz på FSB'en

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65017 (den lille med 40 mb HDD og 256 mb ram)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65019 (med 60 GB HDD og 512 MB ram)
Avatar billede espersen Novice
20. april 2004 - 08:17 #5
Den Asus findes i 1,4 + 1,5 + 1,6 + 1,7 Ghz ; se her specifikationerne fra Asus :
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=M6000N%20Series&langs=01

Om der er 128 mb ram på VGA betyder ikke så meget som hvilken VGA-chip der er på laptop'en - Men samme chip finder du på den Dell du nævner (med det store VGA-kort, men de har forsynet ned med 128 mb ram
Forskellen i Performance er dog ret sikkert ikke særlig stor...

Du kan evt. tage den i Widescreen-modellen + med DVD-RW : se evt. flere modeller her : http://www.m-e.dk/shop/productlist.asp?Id=496 (et ok sted at handle iøvrigt)
Avatar billede strych9 Praktikant
20. april 2004 - 13:13 #6
hmm espersen, er du overhovedet klar over hdd kravene til professionel audio produktion? Vi taler synkron læsning og skrivning af 32 spor eller mere.
Desuden skal den stream holdes klippestabilt til hdd. Der må ikke være et 1 millisekund stop nogen steder fordi harddisken lige skulle prutte fordi den blev for varm. Det har IDE harddiske tendens til at gøre. Hvis det sker er et take ubrugeligt, og tro mig der er intet der er mere irriterende end hvis en musiker lige lirer den solo der sidder perfekt i skabet af og det hele må gøres om fordi hdd ikke arter sig. Så har man i hvert fald en sur musiker i studiet..
For det meste fordrer man til hd recording et SCSI raid af en art. Ikke bare på grund af hastigheden, men også fordi SCSI håndterer varme bedre. IDE diske kan lige fjerne læsehovederne fra disken et kort øjeblik når de bliver for varme, og det kan være nærmest katastrofalt. Fra min egen laptop ved jeg desuden at når den kører konstant under belastning i et stykke tid så bliver den meget varm. Hvis rotations hastigheden på hd pladerne bliver sat op bliver den endnu varmere.

Jeg holder fast i at systemkravene bliver noget ekstern lagring, og vil tilføje at du bør sikre dig at skærmen kan klare mindst 1024x768. Logic Audio og den familie der er overhovedet ikke sjove at arbejde med i 800x600.
Avatar billede souledout Nybegynder
20. april 2004 - 14:00 #7
En ekstern harddisk var tanken... men 32 spor er måske lidt overdrevet. Aller højst skal der spilles et trommesæt ind på 5-6 spor. Har arbejdet med IDE harddiske i lang tid og har aldrig haft problemer - du har nok bare været uheldig! Audio produktion er jo heller ikke kun lydoptagelse - det er lige så meget VST-synths og effekter, som virkelig trækker tænder ud, så jeg er nødt til også at have en solid processor! Da Centrinoen samtidig ikke bliver nær så varm (=ustabil pc), tænkte jeg at den var et godt bud?
Avatar billede strych9 Praktikant
20. april 2004 - 14:19 #8
Eller måske er jeg bare mere kræsen... =) De studier jeg har arbejdet i kom vi nu snildt op på at bruge 16 spor til trommesæt alene.
Når cpu'en ikke kan følge med længere så mixer du sporet ned til audio, og får dermed et ekstra track. Og hvem ved, hvis du bliver mobil så kommer du måske i studie med et monster af en pult og 500 mics til rådighed :P

Har du så tænkt over audio interface? De der onboard ting på laptops har alt for høj latency og kører ikke asio.
Avatar billede souledout Nybegynder
20. april 2004 - 14:27 #9
Jaja... kunne ikke drømme om at bruge det indbyggede lydkort - men jeg har dog alligevel ikke planer om at købe et særligt stort et, så hurtigheden på harddisken bliver det mindste problem. Meget af min musik sequenser jeg på computeren, så det er begrænset hvor mange indgange jeg får brug for. Jeg vil bare have 4-6 indgange og nogle kvalitets D/A convertere, så er jeg fuldt ud tilfreds :)

Men for at vende tilbage til mit spm - er centrino rentabelt til audiobrug eller er P4 et must?? Evt. nogle relevante (eller egne) tests?

Mht. bounce, så er jeg ikke så vild med det - laver løbende mange mindre ændringer i mine spor
Avatar billede strych9 Praktikant
20. april 2004 - 14:36 #10
Egentlig skal du helst bruge en AMD cpu til audio. Audio bruger, ligesom 3d rendering, mange floating point operationer. Intel er glimrende til integer beregninger, men AMD er altså bedre til floating point.
Det er i hvert fald lige præcist floating point ydelse du skal kigge efter i benchmarks. Jeg har ikke nogen handy..
Egentlig er det bare cache størrelsen du skal være opmærksom på i forholdet mellem centrino vs p4. Det betyder mindre når der hele tiden skubbes en stream af nye data ind i cache, som ved media produktion.