Avatar billede styless Nybegynder
19. april 2004 - 10:44 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

CPU arkitektur

Hej, jeg sidder her og skal installere Gentoo. Problemet ligger i at en masse gange i deres manual støder jeg på begrebet arkitektur. Det er en Intel processor (Pentium II, 450) og derfor er den x86 men jeg kunne godt tænke mig at vide mere om det f.eks. om det er en i386, i486, i686 osv. Jeg har søgt lidt på Google og Intel's hjemmeside men kan ikke rigtig finde noget. Mere præcist søger jeg efter en liste over CPU'er fra Pentium (I) til Pentium 4 og deres arkitektur. For jeg har en Celeron 500 Mendochino derhjemme som jeg også godt kunne tænke mig at vide hvilken arkitektur denne kørte.
Avatar billede the-great-fox Nybegynder
19. april 2004 - 10:47 #1
hvis du har en P2 skal du download i386, det samme gælder en celly (celeron)
Avatar billede styless Nybegynder
19. april 2004 - 10:52 #2
Tak for dit svar.

Der er ingen specifik til i386; den hedder x86.

(Du skal nok få point. Venter bare til der kommer nogen med en liste.)
Avatar billede the-great-fox Nybegynder
19. april 2004 - 10:54 #3
hvad har du for en pc? er det livecd 2004.0 du vil ha eller?
Avatar billede the-great-fox Nybegynder
19. april 2004 - 10:58 #5
I starten af Gentoo Handbook skal du vælge hvilken slags CPU arkitektur du har - man kan vælge imellem følgene:

x86: Det er Pentium 1,2,3,4.
alpha: Kan ikke lige huske hvad det er.
amd64: Det er AMD 64 Bit systemer (Mest brug til server).
hppa: Vides ikke men vil næsten væde med at det er til Server.
mips: Mener det er Xeon.
ppc: Til Mac CPU'er.
sparc: Til Sun CPU'er
Avatar billede styless Nybegynder
19. april 2004 - 11:01 #6
the-great-fox >> ja jeg har hentet x86 universal 2004.0 da det jo er en PII :)
skarvenneverdies >> jeg prøver at kigge på dem. tak for det.
Avatar billede styless Nybegynder
19. april 2004 - 11:06 #7
the-great-fox >> som jeg skriver så er jeg ikke så meget i tvivl mht. Gentoo (endnu! det kommer jo nok :P ) det er mere mht. at jeg en dag står og har brug for at vide hvad arktitektur en Celeron 500 eller PIII er og ikke kun kan svare: "Det er en x86" ;)

Under compiler indstillingerne i Gentoo skal du jo også nogle gange (og jeg har fået at vide det er det smarteste) sætte hvilken arkitektur du har så den compiler "bedre" ...
Avatar billede the-great-fox Nybegynder
19. april 2004 - 11:21 #8
P4/Celeron (Nye): i686/i586
P2/P3/Celeron (Gamle): i386
vil skyde på at den i486 også er P4...
Vil skyde på at din Celeron 500 er en i386 det samme gælder din P3!
Men det hele står på Gentoo Handbook!..

Men held og lykke med din gentoo install!
men husk nu: Stage1 er din ven når det gælder en langsom install :D
Avatar billede the-great-fox Nybegynder
19. april 2004 - 11:22 #9
Stage1 skal tages som en joke.. det tager en krig at bruge det. så brug det ikke...
Avatar billede styless Nybegynder
19. april 2004 - 11:28 #10
the-great-fox >> LOL mange mange tak ... Og ja jeg sad også og kiggede lidt skummelt på stage1. Måske ville det være en god ide på min P4 men ikke på de langsomme servere vi har her på arbejdet og da slet ikke med vores linie (512) :D Men igen tak. Du er dagens ræv i skysovs :D