Avatar billede martinlyngbo Nybegynder
10. februar 2001 - 10:45 Der er 2 kommentarer

HIMEM.SYS har opdaget ustabil hukommelse...

Min Acer Extensa bærbare er begyndt at opføre sig lidt mærkeligt. Fik en fejlmelding der sagde: HIMEM.SYS har opdaget ustabil XMS-hukommelse i adresse 0100000C. Og derefter en ny fejlmelding der sagde: XMS-driveren er ikke installeret. Og derefter endnu en - da jeg var i gang med at genstarte - der sagde noget om at jeg skulle kontrolere om HIMEM.SYS fandtes i windows-biblioteket. Det sidste har jeg gjort, en den findes.

Men hvad fanden betyder de andre meldinger, og hvad kan jeg gøre?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
10. februar 2001 - 11:12 #1
Her er et link:

http://www.smartcomputing.com/editorial/article.asp?article=articles%2Farchive%2Fdos%2Fdos9496%2Fdos94%2Easp

Beskrivelse:

It’s easy to see this: boot the computer,
and press the F5 key when the system says “Starting MS-DOS...” with MS-DOS 6.x. This skips over the Config.sys and Autoexec.bat files. Use the MEM/C command to view the size of MS-DOS, the DOS kernel. It will be about 58KB. Then, make sure that Device= ..Himem.sys and Dos=High are in the Config.sys file, reboot the computer, and check the size of MS-DOS. It will be about 40KB smaller.

Du skal undersøge om der i starten af Config.sys står følgende linier Device=C:\\Windows\\Himem.sys og Dos=High

/per
Avatar billede brian@diku Nybegynder
14. marts 2001 - 16:29 #2
Har kun oplevet himem brokke sig en gang, og det var med en seriøst smadret ramblock, som jeg \'lige ksulle teste\'. PC\'en kunne godt køre med den, men jeg er ikke sikker på den havde godt af det og klodset røg fløjten.

ps. stangen kunne ikke køre standalone.