Avatar billede mads1987 Nybegynder
18. april 2004 - 01:41 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Udligning af bogført faktura

Jeg har kommet til at bogføre en faktura der ikke skulle bogføres. Da den ikke er betalt, er den bogført i en konto der hedder "Debitorer, ubetalte fakturaer". Har prøvet at lave en ligende faktura, bare i minus, men da den er det kan jeg ikke bogføre den.

Hvordan kan jeg udligne fakturaen? Eller hvilken konto skal jeg gøre det i?
Avatar billede mads1987 Nybegynder
18. april 2004 - 01:45 #1
Hvis jeg prøver at slette den, står der: Du kan ikke slette en bogført faktura der ikke er udlignet.

Hvordan udligner jeg den så der ikke kommer til at stå det??
Avatar billede le_bon Nybegynder
18. april 2004 - 02:05 #2
Jeg var til Summa Summarum kursus for et par månedeer siden, og jeg havde præcis samme problem.

Når den er bogført, er den bogført, og det er der ikke noget at gøre ved, andet end at udskrive den og skrive "Fejlbogført" henover med fed bogstaver, og en lille forklaring på fejlen, og ned i faktura arkivet.
Avatar billede le_bon Nybegynder
18. april 2004 - 02:06 #3
- men nu står den vel som "ubetalt" med rød skrift, ikke?
Avatar billede raffar Juniormester
18. april 2004 - 02:20 #4
Du har oprettet en faktura på en oprettet debitor i debitor bogholderidelen hvilket betyder at du nu venter på at modtage betalingen.
Når så betalingen kommenr skal du bogføre den i kassekladden. Dette gøres (hvis jeg husker korrekt) ved at højreklikke på musen når du er i felted text i kassekladden. Her kan du se et punkt på menuen som hellder bogføre faktura.
Så vælger du blot den korrekte faktura og bøgfører den med det beløb du har modtaget.

Hvis det er tilfældet at du blot har lavet en faktura du skal slette så må du finde den i kassekladden jvf. ovenforstående og modpostere den på dibitor opsamlings kontoen.
Håber at dette hjælper!
Avatar billede raffar Juniormester
18. april 2004 - 02:27 #5
le_bon >> Hvis man har en faktura der er lavet/bogført forkert SKAL den rettes og ikke som du siger ... blot lægges ned i faktura arkivet....
Den skal udlignes i en rettelse.
Avatar billede le_bon Nybegynder
18. april 2004 - 10:19 #6
raffar >> Hmmm....jeg må vist erkende at jeg udtalte mig om noget jeg ikke vidste så meget om som jeg troede. Måske jeg skulle finde et andet kursus?!?

Sorry, mads1987, håber ikke jeg har lavet ged i den!
Avatar billede raffar Juniormester
18. april 2004 - 15:32 #7
Cool.. no probs!
Tænkte bare jeg skulle advare så han ikke får problemer med revisor & T&S etc.
Avatar billede lsw Nybegynder
19. april 2004 - 09:19 #8
Du skal lave en kreditnota til din kunde som du gemmer sammen med dine øvrige faktura-kopier. så bliver saldoen udlignet.