Avatar billede designz Nybegynder
17. april 2004 - 15:47 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Mac: gået helt død

Jeg har nogle Imac DV 350 mhz G3 maskiner. Forleden dag gik en af dem HELT død, spontant mens en elev brugte den. Den kan efterfølgende OVERHOVEDET ikke starte. Hvis man lader den stå i nogle timer starter den med sin karakteristiske lyd (det siger spifff som jeg tror skyldes at skærmen slår til) men mere sker der ikke. Jeg har tjekket strømmen og prøvet et andet strømkabel m.m.
Jeg har engang hørt at en amc har et batteri indeni, som kan løbe tør og at dette kan forårsage fejl, men kan det være noget sådan? Og hvor sidder det i så fald?
Avatar billede styxx Nybegynder
17. april 2004 - 16:16 #1
Jeg tvivler på at det er batteriet, det er ikke min erfaring at det får Mac'en til at gå død midt i det hele.

Reset af PRAM?
Har du prøvet at starte fra en Boot CD? (OS X / OS 9)
Checket om alle interne stikforbindelser sidder ordentligt?
Prøvet anden RAM?
  ---    ----  HD?
Andet som jeg ikke lige kan komme i tanke om....

Det er umiddelbart det jeg ville prøve, før jeg sender den til rep. Det kan jo være strømforsyningen eller Motherboardet.

Held og lykke med projektet...
Avatar billede designz Nybegynder
17. april 2004 - 16:59 #2
hvordan er det nu at man resetter Pram?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
17. april 2004 - 17:52 #3
Æbletasten + ALR + P + R, når du tænder din computer.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
17. april 2004 - 17:53 #4
ALT = ALR
Avatar billede designz Nybegynder
19. april 2004 - 10:19 #5
Der var ikke rigtigt noget af det der virkede. Du får lidt point alligevel.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. april 2004 - 10:23 #6
Hvorfor er du så hurtig til at lukke?

Har du prøvet at sætte din system cd i drevet, og holde c tasten nede
under opstart?

/per
Avatar billede designz Nybegynder
19. april 2004 - 10:46 #7
Jeg lukkede, fordi jeg tænkte at prøve med en anden formulering (det er ofte at folk ikke vil svare på ens spørgsmål når først der er en der har givet et forsøg, men jeg vil stadig gerne give dig point hvis vi kan finde en løsning.
Jeg kan ikke prøve med cd, da computeren ikke vil tage imod cd´en (slotloading) jeg har også nu forsøgt at tjekke strømmen, og der kommer godt nok strøm til harddisken.... så nu ved jeg slet ikke hvad jeg skal prøve.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. april 2004 - 12:50 #8
Hvis computeren ikke vil tage imod cd'en, så kan det godt være at batteriet
til PRAM'en er stået af. Du kan prøve at tage batteriet ud af din computer, og
måle om giver mere end 3,6V.

/per
Avatar billede designz Nybegynder
19. april 2004 - 13:03 #9
Jeg har prøvet at bytte batteriet med et fra en computer som virker. Det virker stadig ikke....
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. april 2004 - 14:18 #10
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. april 2004 - 14:20 #11
Avatar billede jomfru-skytte Nybegynder
18. juni 2004 - 17:46 #12
Øh.
Giver Mac'en i det hele taget EN STARTLYD ?. = Ramkontakt !.
Avatar billede jomfru-skytte Nybegynder
18. juni 2004 - 17:47 #13
Det burde være startspørgsmålet !.

v/ www.bent-paradis.dk
Avatar billede designz Nybegynder
20. juni 2004 - 11:33 #14
Nope - som sagt er det eneste livstegn en lille SWISH lyd fra skærmen....det er trist!
Avatar billede jomfru-skytte Nybegynder
20. juni 2004 - 21:29 #15
Jamen, så må det da være enten strømforsyningen eller ram, der er gået sig en tur.
Den normale startlyd starter ved ram kontakten.
Prøv at udskifte rammene - selvom jeg begynder at problemet måske skyldes strømforsyningen; men den vil man jo normalt kunne høre uanset hvor 'lydløst' den end måtte være.

Jeg har 'brandt' flere maskiner af; hvadenten det skyldes ælde eller svagheder i maskinen. En gang stillede jeg maskinen på et gulvtæppe og tændte den = færdig (statisk elektricitet).

Mit råd er at forsøge dig frem ud fra mine påpegninger. Jeg hører selvfølgelig gerne fra dig uanset resultatet = jeg kan selvfølgelig også lære noget nyt.

Held og lykke til -
fra Paradis
Avatar billede jomfru-skytte Nybegynder
20. juni 2004 - 21:30 #16
Øh, SWISH fra skærmen - intet andet INDEN ?.
Avatar billede designz Nybegynder
20. juni 2004 - 23:08 #17
nope
Avatar billede jomfru-skytte Nybegynder
21. juni 2004 - 17:49 #18
Så forstår jeg det KUN sådan, at det IKKE er skærmen !.
Det skete INDEN kontakt til RAM (NUL startlyd og DEREFTER kontakt til HDisk = 0) !.
Før da -
opstart af strømforsyning = NUL !.

Så prøv at udskifte strømforsyning = hvordan, hvor etc.. !.
Der når jeg frem til et svar !.

Angående batteri: I en PC skal der strøm til BIOS og styring af klokkeslet.
Der er ingen BIOS enhed i en Mac og sålænge batteriet (på grund af utilstrækkeligt strøm) kan vise 1954 efter start, så fungerer datamaten (undskyld Mac'en) fuld ud = bortset fra KORREKT DATO !!!!!!!!.

En PC kan SLET IKKE STARTE under sådanne forhold ! = Glem alt om batteriet i relation til dit tilfælde, da det intet har med Mac forhold at gøre som problem !.

Jeg har haft med Macintosh at gøre lige siden 1985 (= året efter Mac'ens opståen) og hjemme har jeg ca. over 60 Mac'er liggende og har MINDST haft lige så mange imellem mine hænder = enten sprættet op og udtaget "reservedel" for efterfølgende at smide resterne væk. Besøg webstedet og læs videre om "Projekt gratis EDB til fattige polske skoler": www.bent-paradis.dk

MEN, men jeg har ikke erfaringer med de nyeste maskiner (KUN viden). De bedste,som jeg har modtaget gratis er et par G3-maskiner = indtil nu!.

Jeg tror ikke, at Du kan nå nærmere en fornuftig forklaring; hvilket jeg føler mig bekræftiget af/ ved at du IKKE har fået bedre svar indtil nu !.

Sorry:  ;-/    =  ?.  Hæ, hvad betyder dette fjæstegn ?.
Længere kan jeg ikke komme p.t.
Avatar billede designz Nybegynder
26. juni 2004 - 16:07 #19
Tak for svaret. Jeg har i dag solgt alle computere incl. den defekte, så jeg får det ikke testet. Men tak for interessen. Jeg vil gerne give dig nogle point for ulejligheden, men der er jo allerede svaret, så jeg ved ikke om det kan lade sig gøre?