Avatar billede tue Nybegynder
10. februar 2001 - 00:37 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kan det betale sig? XML?

Har lige et par spørgsmål som jeg håber i kan svare på:

Kan det betale sig at lære XML?

Har det kvaliteter nok til at kunne overtage HTML?

Har XML nogle krav til serveren?

Er XML lige så fleksibelt overfor andre programmeringssprog som HTML er?

Hvorfor XML frem for HTML? (eller omvendt)

Mvh.
Tue Sandal
tue@qcom.dk
Avatar billede masterblaster Nybegynder
10. februar 2001 - 00:57 #1
XML og HTML er slet ikke sammenlignelige størrelser !! ..og JA, det kan betale sig at lære det (det er nu ikke så svært). XML er en metode til at beskrive/metatagge dine informationers beskaffenhed (hvad er overskrift, hvad er bundtekst, hvad er body, hvad er illustrationer).
XML er bare en udvidelse af HTML, og er ikke et programmeringssprog. Det du vil se i de kommende år er sites opbygget i en konsistens af:

1) Database til at holde dine data/indhold:
MS-SQL
MS-Access
Oracle
MySQL
Whatever..

2) Værktøj til at trække info fra din database:
PHP
ASP
JSP
Whatever.. (selvfølgelig SQL-queries inkluderet)

3) Værktøj til at strukturere (sætte etikette) din info/data/content:

XML
Whatever.. eller noget andet i morgen..

4) Værktøj til at præsentere dine data i et konsistent look ..\"slylesheets\" baseret på informationerne i 3)

XLS
Whatever.. eller noget andet i morgen..

...håber det ca. nogenlunde omtrent besvarede dit spørgsmål..
Avatar billede tue Nybegynder
10. februar 2001 - 21:26 #2
Lige et spørgsmål mere...

Har XML nogle krav til brugerens browser?
Avatar billede masterblaster Nybegynder
10. februar 2001 - 23:08 #3
Nej, i princippet ikke ...alt parsing kan lægges serverside.
Avatar billede tue Nybegynder
11. februar 2001 - 00:27 #4
Ok, men så vil jeg gå i gang med at studere.

Jeg har tænke mig at bruge http://www.w3schools.com/xml/ til at starte med, og derefter køre videre på engeng hånd...

Mesterblaster >> Hvordan har du lært det?

Hvis der er nolge der har andre forslag til måde at lære det på, så kom endelig med dem...
Avatar billede tue Nybegynder
11. februar 2001 - 01:53 #5
Nu går jeg i seng, for jeg når jeg allerede har problemer med at stave/ramme tasterne kl. 00:27 så må det da ikke være ret godt nu...

Håber i forstår mit volapyk...
Avatar billede elisabeth Nybegynder
13. februar 2001 - 08:16 #6
Hej Tue
Jeg tror du vil få meget ud af w3schools.com, af bøger vil jeg forslå dig at købe følgende;
HTML og XHTML - The difinitive guide
af Chuck Musciano & Bill Kennerdy
fra Forlaget O\'Reilly

Den får tingende kæden sammen og har et fint kapitel om xml

Beginning xml
af ?
Fra forlaget Wrox
(se den på www.wrox.com)
Den er til når du mener business. Den giver dig en god indsigt i hvordan det her hænger sammen og hvordan det skal laves.

Jeg sidder lidt selv i samme situation og er næsten lige startet på xml. Jeg har haft glæde af begge bøger samt mange steder på nettet. Det er bare at søge.

Med venlig hilsen
Elisabeth
Avatar billede springer Nybegynder
14. februar 2001 - 12:27 #7
Enig,

Har brugt bogen XML by Example, skrevet af Benoît Marchal, forlaget QUE.

God bog, lige til at gå til.
Avatar billede masterblaster Nybegynder
15. februar 2001 - 00:37 #8
Hehe ..kan li\' spørgsmålet, tue ...well ...learning by doing i guess ..og, ja http://www.w3schools.com/xml/ er da en rigtig god start !
Avatar billede masterblaster Nybegynder
15. februar 2001 - 00:47 #9
LOL: elisabeth A.k.a. gandalfthewhite
...beginning to like u!

I sit beside the fire and think
of people long ago,
and people who will see a world
that I shall never know.
Avatar billede janegil Nybegynder
22. marts 2001 - 11:25 #10
XML i nettleseren kan ikke brukes i praksis ennå. Den eneste browseren som kan presentere XML fornuftig i dag, er en tunet versjon av IE. Prøv din egen browser på http://heima.olivant.fo/~styrheim/xml/ietest/ietest.xml
Avatar billede bromer Nybegynder
10. april 2001 - 16:26 #11
I good...

\"This page is styled with a http://www.w3.org/1999/XSL/Transform style sheet, and your browser could transform it!

That\'s good. Congratulations\"... så kan I lære det....
Avatar billede elisabeth Nybegynder
11. april 2001 - 08:32 #12
Lukke?
Avatar billede gandalfthewhite Nybegynder
18. april 2001 - 16:12 #13
-->masterblaster
Hvorfor skal jeg lige pludselig blandes ind i denne diskussion? ;-)
Avatar billede casm_ Nybegynder
16. maj 2001 - 12:32 #14
en anden go\' bog...
ASP/XML fra WROX