Avatar billede clj Nybegynder
17. april 2004 - 08:29 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

hal.dll mangler

Jeg har prøvet det før og da fik jeg det repareret, men denne gang kaster jeg håndklædet i ringen. Jeg har som sidst rodet med at få installeret en ekstra sata HD, men kunne ikke finde ud af det - igen igen.

Da jeg stillede det hele tilbage til hvor jeg kom fra og startede op kom den irriterende meddelelse om at hal.dll mangler.

Med XP CDen i drevet kunne jeg starte op normalt. Jeg læste mig frem til at hal.dll skulle skiftes ud, så jeg extractede den fra CD´en og installerede den.
Herefter kunne jeg ikke starte op mere selv ikke efter at jeg have reinstalleret den gamle hal.dll.

Jeg satte derfor nødtvunget maskinen i gang med at Ghoste tilbage til min opsætning for 4 mdr. siden. Nu skulle det da virke, men nej, jeg får stadig meddelelsen hal.dll mangler, men kan nu igen starte op med CDen isat.

Har du en idé om hvad der går galt, så lytter jeg.
Mvh. Claus.
Avatar billede cp1 Nybegynder
17. april 2004 - 08:41 #1
hvis du er "heldig" har det med din boot.ini at gøre, læs her
http://www.kellys-korner-xp.com/xp_haldll_missing.htm
Avatar billede strych9 Praktikant
17. april 2004 - 15:59 #3
hal.dll er det der hedder Hardware Abstraction Layer, og var en ny ting fra og med Win2000.
Nogle, især mærkevare computere som feks Compaq og Dell, kræver deres egen specielle hal.dll fil for at computeren kan virke. Derfor vil det også tit være sådan at det _kun_ er den winxp installations cd der følger med feks en Compaq der vil virke, mens en standard disk hentet fra nettet eller MSDN ikke vil.
Hvis det ikke er tilfældet for dig, og du har en almindelig noname computer der normalt ikke behøver speciel hal.dll, og at behovet for den hal.dll udelukkende er kommet i forbindelse med en sata disk, ja så er det nok ikke den fra xp cd'en du skal have. Tværtimod er den nok en del af fabrikantens drivere. Hvis du husker tilbage på starten af winxp setup så siger den noget med at man skal trykke på en tast hvis man ønsker at installere mass storage devices eller en hal.dll.
Avatar billede clj Nybegynder
18. april 2004 - 07:06 #4
Da jeg startede op igen gik den i 800x600 og 4 bit farvedybde og jeg kunne ikke ændre på tingene. Prøvede at ændre boot.ini, men uden resultat, så nu ghoster jeg igen.
Avatar billede clj Nybegynder
18. april 2004 - 07:12 #5
Så er den i orden mht. opløsning og farvedybde, men den kan stadig kun starte med windows-CDen i drevet.
Avatar billede clj Nybegynder
18. april 2004 - 07:35 #6
Når jeg starter op på CDen og beder systemet om at lave en repair og derefter skriver bootcfg /rebuild så siger den at den ikke kan finde noget windowssystem på hardisken (det er 2 WD 10.000 speed, der kører i raid)
Avatar billede magictouch Nybegynder
18. april 2004 - 07:42 #7
Prøv at skriv: bootcfg /add så vil den selv søge efter et styresystem
Avatar billede clj Nybegynder
18. april 2004 - 07:43 #8
Jeg prøvede derefter at installere windows påny fra CDen, men det var ikke muligt, da den ikke kunne finde mit raid, men kun de to øvrige HDere.
Avatar billede peet49 Nybegynder
19. januar 2006 - 14:15 #9
Lukketid???