Avatar billede Slettet bruger
16. april 2004 - 18:08 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Forklaring på multimeter.

Jeg skal finde ud af, om noget tape er ledende - jeg mistænker det lidt, da jeg havde problemer med, at det rørte kabinetsiderne. Jeg har fundet et gammelt multimeter frem - billede kan ses her:

http://www.multimeterwarehouse.com/digital/dt830b.jpg

Hvis jeg nu sætter den på 2000k eller på 2000 under ohm, så viser den bare konstant 1, hvis jeg har den på papiret, men den viser ca. 1800 hvis den står på 2000k, når jeg rør den med mine hænder. En hurtig forklaring på hvordan dette skal tydes?
Avatar billede soreno Praktikant
16. april 2004 - 18:12 #1
Som jeg ser det så har du ikke indstillet dit apparat korrekt.
På billedet står det til at måle 200 Volt ac, dvs. vekselstrøm.
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2004 - 18:14 #2
Jeg har sat det på 2000k i venstre hjørne - grøn zone.
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2004 - 18:14 #3
Det der er bare et billede af multimeret - ikke hvor jeg har sat det.
Avatar billede soreno Praktikant
16. april 2004 - 18:15 #4
Ahh. ok.
Så blander jeg mig uden om.. :-)
Avatar billede peet-49 Novice
16. april 2004 - 18:19 #5
Du har valgt for stort et område, 1800 er kun 1,8 og med opløsningen 2000K, kan du ikke måle den, du skal vælge område 1K eller lignende.
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2004 - 19:15 #6
Så når den viser 1 på voltmeteret, så er det fordi det ikke er ledende? Hvis den står på 200k f.eks?
Avatar billede akl_gr Nybegynder
16. april 2004 - 19:49 #7
Det kommer helt an på hvor høje spændinger der er på tale. Generelt skal du op på mindst 100.000 ohm før du kan sige at det ikke er ledende. Det bedste ville selvfølgeligt være uendelig modstand. Prøv at sætte dine 2 prøvepinde sammen. Så skulle der gerne stå 0 ohm på displayet. Hvis du har en modstand du kender resistansen i, kan du måle den og se om multimeteret måler rigtigt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. april 2004 - 20:12 #8
hvis du sætter pindene på noget isolerende eller blot undlader at kortslutte pindende skal den vise et (1)
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. april 2004 - 20:15 #9
og det er ligegyldigt i hvilket område under Ohm den står.

Den højeste modstand fås i området 2000K, det er her du skal sætte den hvis du vil måle isolatorer.
Avatar billede enriko Nybegynder
17. april 2004 - 00:40 #10
jeg elektronikfagteknikker lærling så multimeter har jeg forstand på hehe ..

du kan bare sætte dit mulitimter til område ohm og 200 ohm.. hvis den leder så vil den selvfølgelig vise omkring 1-2 ohm det  betyder så en korsluting..altså at der er gennemgang fra den ene ende til den anden. men hvis den så viser mere end 50 -100 ohm så er det  ikke ledende materiale.
Avatar billede enriko Nybegynder
17. april 2004 - 00:49 #11
hvis du er sikker på at den materiale du måler, er ledende så skal du sætte din mulitmeter  i ohm  og i den laveste områd, så vil den kun vise et par ohm.. men hvis du så skifter området til højere område så vil du ikke se hvad der står på skærmen f.eks hvis  du sætter den i område 200k (200000 ohm) og din materiale er ledende så vil du ikke kunne se ppå skærmen fordi den mutlimeter  kan kun vise tre cifre. der vil bare stå 000,,

på det nye multimeter er der en område hvor multimeteren hylder (biiiiiiip) hvis du måler en ledende materiale det har du nok ikke på den .. så vidt jeg kan se
Avatar billede coldplay Nybegynder
17. april 2004 - 00:51 #12
"1" i display = overskredet måleområde > 2000 kilo ohm = 2 mega ohm...

Den samlede modstand i din krop < 200 ohm. Dine hænder ligger parallelt med den dårligt ledende tape. I en parallel forbindelse er det altid den laveste modstand, som er den dominerende. Hvis tapen var ledende, så ville multimeteret vise ca. 200 ohm.
Avatar billede enriko Nybegynder
17. april 2004 - 00:53 #13
det er jeg ikke enig med dig coldplay.. han skal ikke sætte sine finger på den materiale som han skal måle på.

hvorfor skal mutlimeteret vise 200 hvis den er ledende?
Avatar billede coldplay Nybegynder
17. april 2004 - 01:36 #14
"Hvis tapen var ledende, så ville multimeteret vise ca. 200 ohm."

korrigeres til:

"Hvis tapen var ledende, så ville multimeteret vise < 200 ohm." ;-|

Kender ikke den ohmske modstand for ledende tape, men i alazas tilfælde må vi nok konstatere, at en måling på 1800k ohm tyder mere på en isolator end et ledende materiale, synes du ikke, enriko?
Avatar billede enriko Nybegynder
17. april 2004 - 01:40 #15
at en materiels ohmske værdi er på 1800k viser det  kun at det ikke er noget ledende materiale..
Avatar billede real_icebear Nybegynder
24. april 2004 - 11:26 #16
Det er jo egentlig ledende, matrialet har bare en meget stor modstand, hvilket gør at man kan tillade sig at sige det ikke er ledende...

Og grunden til at du kan måle en ohmsk værdi når du sætter fingerne på er som sagt at du har sat dig selv parrallet med matrialet, hold fingerne væk når du ohmer, bare et godt råd.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2004 - 15:57 #17
Jeg lukker og accepterer. Jeg har læst alt hvad I har skrevet, og tror jeg har fattet fiduserne nu. Mange tak.
Avatar billede peet-49 Novice
24. maj 2004 - 16:01 #18
Selv tak og tak for point.
Avatar billede oz3tl Nybegynder
29. maj 2004 - 02:58 #19
En lille kommentar har selv haft et ligende instrument i hånden men det eneste som det målte med ok målinger var spænding-volt de andre områder er ikke pålidelige nok specielt ikke hvis man har instrumenter som fluke, hp og philips så vil man opdage at målinger foretaget med det viste instrument ikke holder, men hvad kan man også forlange af et instrument til 29,95 på tilbud.
m.v.h.
tlv
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. maj 2004 - 10:29 #20
det er udmærket til husbehov.
Avatar billede oz3tl Nybegynder
29. maj 2004 - 17:08 #21
Ja retaxes men som jeg skrev faktisk kun til volt/spændings målinger, og ja til den pris er det ok til husbehov.
m.v.h.
tlv