Avatar billede hijklm Juniormester
16. april 2004 - 16:53 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Outputfilen i DVDShrink for stor?

Jeg har problemer med at lave backups af nogle film. De fleste kan sagtens køres igennem DVDShrink og brændes ud på DVD-R.
Men der er nogle skiver, hvor når DVDShrink har analyseret dem, så er outputfilen for stor.
Jeg har endda været inde og selv sætte den til 4400Mb, men alligevel så bliver outputfilen større (f.eks. 4524Mb) ved de skiver, og så kan jeg ikke brænde dem.

Hvorfor gør DVDShrink det og hvordan ændrer jeg det?
Avatar billede norbert Nybegynder
16. april 2004 - 16:57 #1
Der er en grænse for, hvor stor originalfilen må være, ellers bliver kvaliteten FOR dårlig. Men du kan jo shrinke den af flere omgange, så kan du jo selv se.
Norbert.
Avatar billede hijklm Juniormester
16. april 2004 - 17:03 #2
En af de film der giver vrøvl, fylder 7,81Gb og skal så ned til 4,7Gb. Det svarer til at outfilen skal fylde 60% af originalen. Det burde da godt kunne lade sig gøre?
Avatar billede steffansp Nybegynder
16. april 2004 - 17:07 #3
Hvorfor skrev du til mig i det andet spørgsmål, det var ikke mig der hjalp..
Avatar billede norbert Nybegynder
16. april 2004 - 17:07 #4
Jeg tror grænsen ligger lige deromkring. Men kvaliteten er altså ikke noget at skrive hjem om. Hvis du vil have en ordentlig kvalitet ud af så stor en fil, må du recode den med tmpgenc eller CCE. CCE er den der giver det bedste resultat men desværre er det et købeprogram til mange tusind kroner. Men man kan vist nok købe en billigere. Ellers er der Tmpgenc, som også laver et hæderligt resultat, men er meget langsom.
Norbert :-)
Avatar billede shocino Nybegynder
17. april 2004 - 07:22 #5
prøv at fravælge nogle sprog/undertekster eller ekstras
Avatar billede bleze Nybegynder
18. april 2004 - 00:40 #6
Nobert, du kan købe CCE til 350 kr i basic udgave. Den skulle være fin nok at bruge for os dødelige

hijklm, bruger du nyeste DVD Shrink? Kan være en fejl der er rettet. Mine fylder altid under grænsen
Avatar billede norbert Nybegynder
18. april 2004 - 00:47 #7
bleze: Yes, jeg ved det godt, jeg har selv en gammel version som fungerer så fint, så jeg ikke ønsker at få den skiftet ud :-)

Men jeg vil stadig holde på at hvis du shrinker den til 60 procent, bliver kvaliteten uudholdelig, det bliver nærmest VCD-kvalitet. Det er bedre at recode den, enten med tmpgenc eller CCE. jeg har selv lige optaget Amistad fra TV 2 på PC'en og istedet for at shrinke den, recoder jeg den med CCE, så den kan ligge på en DVD. Den fylder også omkring de 7-8 GB. Det giver pænere kvalitet at optage på PC i den bedste kvalitet og så recode den bagefter.
Norbert:-)
Avatar billede hijklm Juniormester
18. april 2004 - 13:32 #8
Norbert--> Jeg har hentet Trial versionen af Cinema Craft, men hvordan gør jeg?
Altså jeg har en DVD, som jo er i .vob og alt muligt, som Cinema Craft ikke kan godkende. Hvordan får jeg dén DVD encoded så den fylder mindre med Cinema Craft?
Avatar billede hijklm Juniormester
18. april 2004 - 13:41 #9
...og den skal jo encodes til et format så jeg kan brænde den ud på DVD og se den på min stationære dvd-afspiller præcis som man kan med DVDShrink.
Avatar billede norbert Nybegynder
18. april 2004 - 13:52 #10
Du skal have fat i DVD2SVCD. Den får du fat i her:
http://www.mrbass.org/dvd2dvd/
og der er faktisk også en forklaring her, der fortæller, hvordan du skal gøre.
Men hvis du i første omgang hiver den ned, guider jeg dig igennem.
Norbert.
Avatar billede norbert Nybegynder
18. april 2004 - 13:54 #11
Det er meningen at du skal bruge dvd2svcd sammen med CCE. dvd2svcd består af en masse småprogrammer, som din dvd skal igennem. CCE encoder den så.
Avatar billede hijklm Juniormester
18. april 2004 - 13:57 #12
Som jeg lige læser guiden på den side du linker til, så bruges DVD2SVCD næsten kun til at rippe DVD`en og dét har jeg allerede gjort med DVDEncrypter. Hvad gør jeg derefter?
Avatar billede hijklm Juniormester
18. april 2004 - 13:58 #13
"DVDDecrypter" selvfølgelig...
Avatar billede norbert Nybegynder
18. april 2004 - 14:11 #14
OK, nu mangler du bare en bitrate-calculator, den henter du her:
http://home.kabelfoon.nl/~ridder/DVDcopy/De%20bitratecalculator.html
Det, du skal i dvd2svcd er at ribbe, og sende den direkte derfra til CCE. Du har ribbet den, så det skal du selvfølgelig ikke gøre en gang til. Den kan slås fra inde i programmet.
Først åbner du dvd2svcd. Dernæst går du i MISC og stiller den til DVD i både input og output file.
Når du har stillet det, går du i conversation og finder din mappe med DVDen. Jeg mener det er den sidste ifo-fil, du skal have fat i. Så burde du kunne se, hvor lang filmen er.
Når du har længden på din film, f.eks. 2 timer og 10 min, omregner du den i minutter, det er 140 minutter. Du går til din bitratecalculator og indstiller den til at regne ud, hvad din bitrate skal være. Det tal skal du bruge i dvd2svcd.
Dernæst går du i Bitrate, og skriver det tal ned i bitrate, du fik fra din calculator. Den skal skrives i feltet Max avg.
Avatar billede norbert Nybegynder
18. april 2004 - 14:17 #15
Dernæst går du i encoder og sætter den til Cinema Craft Encoder og multipass 3. Hvis du har undertitler går du i Subtitles og trykker på Permanent Subtitles. Det den gør er, at dine undertekster ligger fast på din film. Jeg er ikke så sikker på, at dvd suptitles virker, men det kan du jo prøve dig frem med. Så finder du den danske tekst der skal ribbes med i filmen.
Avatar billede norbert Nybegynder
18. april 2004 - 14:24 #16
Hvis du kigger på guiden på http://www.mrbass.org/dvd2dvd/ er den jo stort set magen til det, jeg har skrevet. Jeg har bare sprunget det afsnit over, der fortæller, at du skal ribbe den. Men i selve fanen DVDrib skal du fjerne fluebenet i Aktivate dvd ribbing da du ikke skal ribbe.
Men ellers kigge på guiden. Den fortæller faktisk alt.
Når du har fået alle indstillingerne rigtig trykker du på GO i conversation og så kører den bare. Den laver vistnok et hold omkring det tidspunkt når den skal til at ribbe underteksterne, men du gør bare som den ber dig om.
Du skal regne med, at det tager lang tid, før den er færdig. Men du får en god kvalitet, der ligner din DVD til forveksling.
Når du så er færdig får du en mpeg-fil. Så leder jeg dig videre derfra.
Men ellers spørg bare. :-)
Norbert. :-)
Avatar billede hijklm Juniormester
18. april 2004 - 15:16 #17
Ok, jeg er med så langt. Hvad gør man så når man har fået produceret en mpeg-fil?

(send som svar for du fortjener da virkelig point!)
Avatar billede norbert Nybegynder
18. april 2004 - 15:27 #18
Når du har din mpeg-fil skal den konverteres til vobfiler. Hvis du vil lave menuer til din film, kan du bruge f.eks. tmpgenc author. Der findes en trialversion her.
http://www.pegasys-inc.com/en/download/tda.html
Her trækker du din mpegfil ind og laver en menu til den med det samme. Hvis det viser sig her, at din mpegfil er blevet for stor skal du ikke være så ked af det. Den siger ganske vist når du går i output til sidst at den ikke passer til en dvdæ, men det ignorerer du bare. Når du så har den liggende i en mappe og den måske er for stor, kan du smide den ind i dvd-shrink og krympe de sidste par procenter, det tar den ikke skade af. Men ellers kan du brænde den direkte fra programmet. Men så må den naturligvis ikke være for stor :-)
Hvis du er ligeglad med menu, skal du have fat i ifo edit http://www.ifoedit.com/, hvor du trækker din video og audio fil ind og konverterer dem til vob. Når jeg siger video og audio fil er det fordi dvd2svcd producerer en mpegfil med al lyd og billede - og den producerer en videofil og en audiofil og det er jo helt fint i den her forbindelse.
Men du kan naturligvis også bare slå menuerne fra i tmpgenc dvd author og så bruge den, det er måske i virkeligheden nemmere :-)
Men ellers, så spørger du bare, hvis du skulle komme ud i noget, så prøver vi at løse det. :-)
Norbert. :)