Avatar billede jma73 Nybegynder
14. april 2004 - 16:42 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

mrtg på linux - hjælp til at komme videre

Jeg har installeret mrtg på vores firewall for at undersøge hvor god vores forbindelse er, altså hvor meget ryger der igennem når vi kører ved fuld belastning.
Jeg har lavet en mindre configurationsfil, men kan ikke rigtig få programmet til at virke.
Filen ser sådan ud:
<klip>
EnableIPv6: no
WorkDir: /home/fwopr/mrtg
Options[_]: bits,growright
</klip>

Jeg lavede den med cfgmaker:
bin/cfgmaker --global 'WorkDir: /home/fwopr/mrtg' --global 'Options[_]: bits,growright' --output /home/fwopr/mrtg/cfg/mrtg.cfg it@vejr2.dk

Men jeg mangler nok at få puttet ind hvad der skal overvåges ??

Nogen som kan hjælpe mig med at få lavet en simpel konfigurations fil til overvågning af netværkstrafikken.
Der kører ingen webserver på maskinen, men jeg regner med at dele drevet med nfs til en anden maskine - det burde der vel ikke være problemer i ?
Avatar billede nik- Nybegynder
15. april 2004 - 00:39 #1
Når du kører cfgmaker, så fortæller den om den kan snakke SNMP med boxen i den anden ende. Det vil også fremgå af mrtg.cfg filen bagefter om der var hul igennem.
Er SNMP sat op på firewallen?
Avatar billede jma73 Nybegynder
15. april 2004 - 08:58 #2
Nej SNMP er ikke sat op på firewallen.
Avatar billede jma73 Nybegynder
15. april 2004 - 10:07 #3
Jeg har hentet kildekoden ned til net-snmp-5.1.1.
Og vil til at installerere den.
Jeg kunne godt tænke mig et bud af hvor meget arbejde der er i at sætte sådan en overvågning op (hvis det er for tidskrævende, må jeg nok desværre afbryde projektet...).

Når jeg har installeret SNMP og mrtg og sat konfiguration filerne op er der vel ikke så meget mere arbejde.
Avatar billede nik- Nybegynder
15. april 2004 - 14:28 #4
Installationen af SNMP på din linuxbox, taget vel ikke lang tid (det kommer vel lidt an på dristibutionen). Så skal du om bord i firewall og slå SNMP til. Lav et community navn der ikke er "public" eler "private" (de er lidt for nemme at gætte) og giv dem kun READ retigheder. Giv lov til adgang fra MRTG maskine tilfirewall.
Herefter kører du cfgmaker med <communitynavn>@<firewall IP>, så burde det spille.
Avatar billede jma73 Nybegynder
16. marts 2006 - 15:07 #5
jeg lukker!