Avatar billede kawaki Nybegynder
14. april 2004 - 12:10 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Skal der være jord ud til hvad enkelt ved lanpartys

Hejsa, har lige et spm ang. om man skal have jord helt ud til de stik dåser folk bruger? folk bruger jo aligevel ikke stik med jord, så praktisk er det ligegyldigt, men set med lidt andre øjne, skal det så?

Vi afholder normalt lans mellem 20 og 170 personer, og vil til at gøre livet lidt lettere for os selv ved at dele el'en lidt mere op.

Så vi ville få løsning ala u/jord eller m/jord det er jo bare prisen:

Han-stik -> 20m gummekabel -> Hun-stik -> Han-stik -> 5cm gummikabel -> forgrenerbox -> 4 stk. 4m gummikabel m/en dåse på hver med 3 stik.

så skulle det være nemt at pakke sammen og ud igen, og 3 stik per deltager.

Regner med 1.0-1.3amp per deltager så:
2 sæt. på en 10amp
2 sæt. på en 13amp + evt. lidt udstyr
3 sæt. på en 16amp + evt. lidt udstyr
så ville det jo være nemmere for os.

Men skal vi have jord ud i den dåse folk bruger?
prisen bliver jo lige ganget med 10 hvis der skal, og det gør jo en del forskel når man nu laver det til en 200 mennesker.
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
14. april 2004 - 12:23 #1
Hvis jeg var dig vile jeg lave det hele med jord !!!!
Så er der ikke noget at komme efter.
find eventuelt dine stumper her: http://www.vvs-grosisten.dk så er prisen da ikke meget højere.
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
14. april 2004 - 12:23 #2
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
14. april 2004 - 12:32 #3
der kan ske meget mystiske ting med netværket hvis pc´erne ikke er jordet, specielt hvis der er nogen med stp netkabel, jeg har set det ske, et helt netværk væltet fordi strømtilførslen var ustabil og manglede jord
Avatar billede stoffer Nybegynder
14. april 2004 - 12:40 #4
Jord burde alstå ikke være nødvendigt, da man i DK har så stabil strøm...jor bruges jo primært til at sikre sig mod store svingninger i strømmen. Men hvis i tager strømmen fra samme kilde (hvor der ikke er gruppe opdeling i HFI relæet) kan det være en god idé.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
14. april 2004 - 12:53 #5
stoffer, du har ret i at det ikke burde være nødvendigt, men når man tager i betraktning hvor meget forskelligt udstyr du kaster på samme kilde, tit og ofte med spoler og en masse andet snask der kan støje og lave fejlstrøm, så ville det nok ud fra mit synspunkt være en god idé at sætte en gang jord på, eller i alt fald tilbyde det til folk.

jeg har selv haft gang i netpartys hvor vi har stået med præcis samme spørgsmål
Avatar billede kawaki Nybegynder
14. april 2004 - 12:58 #6
doctor6000: Ja, jeg ville også helst lave det med jord.

dex_dexter: Folk bruger jo aligevel ikke jord i deres stik fra computeren eller skærmen med jord, så hvis jeg nu har jord på serverne og switchene som jeg plejer, er det jo endlig det samme eller hvad? folk bruger jo ikke stik med 3 ben men kun med 2.

stoffer: det er forskelligt hvor vi tager strømmen fra, normalt til små lans bruger vi flere 10-13-16A grupper
til større bruger vi 16-63A, ja jo vi har HFI relæer på alle 10-16A og låner relæer til byggeri ved 16-63A som bliver smidt ud i en masse 10-13A.

men ved nogle af jeg om det er et lovkrav?  og når staklerne jo aligevel ikke benytter jord, måske gør 1 ud af 20 det men ellers ikke.
Avatar billede stoffer Nybegynder
14. april 2004 - 13:12 #8
Når der nu ikke står noget som helst om tilslutning af ting tror jeg i princippet at alt er lovligt...

og du har ret i at de fleste ikke bruger jord alligevel. Men servere osv. kan du jo evt sætte jord på...
Avatar billede jps6kb Novice
14. april 2004 - 13:43 #9
"... folk bruger jo alligevel ikke jord" JO! Jeg gør... jeg kender ikke mange som ikke bruger det. Jeg ville da nok være skuffet hvis jeg kom et sted hen og der IKKE var jord.
Avatar billede kawaki Nybegynder
14. april 2004 - 16:16 #10
jps6kb: Kan godt være du bruger jord, vi kan altid lave så der er 3 huller i dåserne, men 1-20 bruger jord ved vores arrengementer kan godt være at de 5 du kender der bruger jord er dem der får den 1-20 og ikke 0-100 eller 3-170.
Det er de færeste der bruger det.
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
14. april 2004 - 16:48 #11
Jord er altid det klogeste at udfører "installationer" med, også af sikkerhedsårsager. det kan ikke betale sig at spare på netop sådanne et sted.
Så slipper i også for at have 110VAC liggende på jeres netværksskærme og lignende. ( det der kriller når man roder i netkabler på PC´s uden jord).
De fleste PC strømforsyninger genererer 110VAC på jord pga. en spændingsdeler ( bestående af nogle sikkerhedskondensatorer sammen med netfilter)i strømforsyningen.
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
18. maj 2004 - 21:04 #12
lukker du snart ??
Avatar billede jps6kb Novice
19. maj 2004 - 08:36 #13
Jeg må stadig være uenig. Hvis uheldet er ude så sidder du der med en bunke utilfredse brugere... 3 huller i "dåserne" er jo ikke nogen løsning. Jeg HAR selv kabler uden jord-stik (dem der fulgte med computeren og hvad der ellers er) men de ligger sikkert gemt væk i en kasse i kælderen. De 5 jeg kender ? Jeg frygter at det er lidt større end det. Men jeg skal ikke med, så det er naturligvis op til jer, men jeg siger bare at muligheden bør være der. :)