Avatar billede striker2003 Nybegynder
14. april 2004 - 10:57 Der er 5 kommentarer

Hjælp med filkonventering og 3D Studio Max

Jeg har et par problemer, et af dem med 3D Studio Max. Jeg prøver at lave en 3D pauseskærm, men jeg kan ikke gemme i andre fil formater end ".max" eller ".chr" formater. Jeg har prøvet at eksportere det som en ".exe" fil men programmet kan ikke gemme i den format, siger det. Og så ved jeg heller ikke hvad fil format pauseskærmene gemmes i. Hvis i har lidt oplysninger til mig ville jeg være glad.
Avatar billede osborne Nybegynder
14. april 2004 - 15:47 #1
Hvis du tænker på at bruge det som pauseskærm under windows så findes der et plugin til Max til netop at lave dette med.

Dette plugin hedder ScreenSaverMax v1.1 og i både en professional og standard udgave.

Her lidt om programmet: "ScreenSaverMax allows you to export your Max animations directly as screensavers that run in realtime using your computer's graphics hardware. It also allows the creation of simple 3d logo screensavers and multiple tumbling object dynamics screensavers. New in this version is an improved renderer, support for dynamic shadows and faster performance."

Du kan hente en (fuldt fungerende) testversion af dette plugin på www.screensavermax.com

Håber det kan hjælpe dig
Avatar billede osborne Nybegynder
16. april 2004 - 12:55 #2
Windows screen saver format hedder så vidt jeg ved .scr

Der findes osgå screensaverprogrammer der kan importere f.eks. .3ds filformat direkte (dvs. et format fra 3ds Max) f.eks. programmet http://www.3drad.com/featlit.htm

PS. med hensyn til .exe så er det jo eksekverbare filer og i når nogle screesaver programmer kan gemme i .exe format så er det typisk fordi der er tale om et installationsprogram der blot lægger .scr filen ind det rigtige sted i windows. .exe er ikke et format i sig selv.
Avatar billede geek Nybegynder
16. maj 2004 - 14:30 #3
".exe er ikke et format i sig selv."
Hvad mener du dog med det?

En .scr er altså bare en omdøbt exe fil som tager imod bestemte parametre
Trykker man på "settings" knappen under valg af screen saver
kaldes "/c" f.eks.
og "/s" = preview eller start af screen saver
Avatar billede osborne Nybegynder
16. maj 2004 - 23:53 #4
Geek >> exe filer betyder blot eksekverbare filer og er binære objektkode der er linket til et program (og typisk i systemer som windows trækker på en en eller flere DLLs).

Det jeg mener med at .exe ikke er et format i sig selv er at du ikke kan sammenligne .exe det med alle de andre formater som Max kan gemme animationer i da .exe filer som sagt kan være alt muligt og ikke behøver at have med .scr at gøre.
Avatar billede osborne Nybegynder
09. oktober 2005 - 01:56 #5
Fik du lavet din pauseskærm?