Avatar billede boisen1 Nybegynder
14. april 2004 - 09:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

HD - master/slave opsætning

Jeg har p.g.a. problemer med min disk købt en ny HD (Seagate 120 GB/8 mb cache) som jeg ønsker at sætte op som master og min gamle som slave (jeg håber så at kunne få adgang til den gamle via den nye, så intet er rørt på den gamle)
Jeg har installeret XP på den nye disk, som kører fint,men...
Den gamle hedder stadig C: og den nye med XP installationen er kommet til at hedde F:, og ligeledes er det som om at XP installationen ikke har genkendt noget af PC'ens øvrige udstyr, eks. grafikkort, lydkort etc. - det er installeret som Windows standard !
Derfor: hvordan får jeg min nye masterdisk til at hedde C: og hvad kan være gået galt i min XP installation ??
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2004 - 10:00 #1
Hvis jeg var dig, så lavede jeg en ny WinXP inst.

For at dine diske sider rigtigt, så skal din nye disk side for enden af IDE kablet, og din gamle på midten af IDE kablet.

Husk også at sætte jumperen rigtig på begge harddiske. Det plejer at stå beskrevet på disken hvordan de skal side.

Herefter laver du en ny WinXP inst, og din nye disk vil få C:\
Avatar billede boisen1 Nybegynder
14. april 2004 - 10:16 #2
Så vidt jeg kan se er jumper setting rigtig, idet masteren skal sidde på pin 7-8 og slaven uden jumper, men der tales også om 'cable select' som en mulighed - er det så udelukkende kablet der afgør, altså helt uden jumpere ?
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2004 - 10:48 #3
Ja, men det vil jeg ikke anbefale dig at bruge.
Husk også at master skal side for enden af kablet, og slave mid på.

Hvis det stadig driller lidt, så pil din slave disk fra (den gamle), og installer så WinXP på din nye.
Når installation, så er færdig, kan du forbinde din gamle disk igen. Den metode skulle være rimelig idiotsikker :o)
Avatar billede boisen1 Nybegynder
14. april 2004 - 10:57 #4
Det lyder fint - jeg prøver når jeg kommer hjem i aften !
Avatar billede boisen1 Nybegynder
14. april 2004 - 19:36 #5
OK !