Avatar billede intercode Nybegynder
13. april 2004 - 17:44 Der er 82 kommentarer og
5 løsninger

Extern antenne

Hej gutter

jeg har rodet med noget netværk ude på 500 meter, trådløs

jeg har købt nogle 18 db antenner hos trendnet

jeg har også 2 stk Linksys routere, som hedder BEFW11S4
som skal stå ved hversin maskine
det som er planen er at tilslutte de 2 antenner.
link  :
http://www.trendnet.dk/home/specs.asp?257
men kablet passer ikke, så jeg har købt et nyt :
link : http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=ANT24-CB03N
men passer det overhovedet sammen med antennen og linksysen ?

nr 2 spørgsmål er om man i det heletaget kan bruge 2 af de rutere til at lave en bro

den enemaskine skal stå hos en ven 500 meter her fra, og han skal koble sig direkte i den ene linksys. og den anden skal stå hernede sat i min switch

jeg håber i forstår hvad jeg mener, og vil svare på mine spørgsmål !
1000 tak !!
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
13. april 2004 - 17:46 #1
det kræver de har Brigde funtion
ellers virker det ikke, kna ikke se på deres side at de har det ;-(
jeg har selv eyt par Dlink 900AP+ de kan gøre det.
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
13. april 2004 - 17:48 #2
og det skal lige siges det er ikke er lige til at lave sådan noget. der må ikke være det mindstr imellem jer. af træer eller ligende
og de begge 2 SKAL køre bridge for eller køre den ikke
Wide Screctrum og så er det hele tabt
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
13. april 2004 - 17:50 #3
Wide Spectrum betyder at den bruge alle 12 kanaler på samme tid ;-)
Avatar billede intercode Nybegynder
13. april 2004 - 17:53 #4
ok, kan du se om de ledninger passer til de forskellige ting ?
jeg har intet forstand på det sjov :-(
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
13. april 2004 - 17:54 #5
og ja det kable passer for Trends atenner køre N.connector
og det kabel er N. Connector
men kan ikke om den linksys køre Nconnector
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
13. april 2004 - 17:58 #6
men de fleste køre N connector
ellers tag lige fat ham som har solgt dig dem
men du har et andet problem for den køre max 457meter men ok med 18db gain skulle det gå.... eller ved jeg at
Dia-Montex A/S
Virkeholm 3B
2730 Herlev
Tlf.: 44 94 42 45
evt kan lave et omsætter kabel til dig ;-)
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
13. april 2004 - 18:00 #7
og en sidst ting ;-) du skal kunne sætte dit AP til at kun køre på den ene antenne eller køre den split band. det vil sige den lytter på begge antenner på samme tid for at finde det signal som er kraftigts.
og der ved skal du bruge 2 X 2 antenner hvert sted.
Avatar billede intercode Nybegynder
13. april 2004 - 18:01 #8
ok jeg så lige på dlinks side at kablerne passer sammen det er en rar ting !
men jeg tror sq ikke at den lede linksys kan køre det der bridge, der er intet om det i deres manual eller noget.
jeg brugte før 2 netgear me112 AP´s men det virkede ikke ordenligt så jeg loddede bare den ene antenne af om monteret den nye store antenne på. på begge ap´s
men nu virker det slet ikke. og jeg har allerede offret over 4000 kr på det. så jeg håber ikke jeg skal ha fat i endnu flere accesspoints eller andet underligt.

:(
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
13. april 2004 - 18:02 #9
avava man må IKKE korslutte antennerne
så sender de effektten over i hindanen det brænder dem af
vi har giver 3000 for vores 2 AP og 2 antenner
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
13. april 2004 - 18:03 #10
den er sku nok byby
jeg er opvoksnet med radioer, har en far som er radio mekanire igemmen 50 år så jeg er flasket op med det. og ved at man IKKE må gøre det du lige har gjort
Avatar billede intercode Nybegynder
13. april 2004 - 18:04 #11
jeg tror ikke de er kortsluttet.
men som vi testede dem kunne de se hinanden, men bare ikke connete til hinanden.
og med 2 18 db antenner burdte det jo virke

jeg vil gerne snart ha det til at køre, det er noget mug at ha liggende og så det ikke virker.
men lad os antage at jeg skal ha nye Ap´s hvad skal det være for nogle så ?`
de må ikke ksote ret meget
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
13. april 2004 - 18:49 #12
998.- for DLINK 900AP+ de kan bridge
Avatar billede intercode Nybegynder
13. april 2004 - 18:52 #13
pr stk. uhhhfff
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
13. april 2004 - 20:26 #14
ja det er dyrt at lege med ;-( har så købt 25dbs antenner til udvendig brug 500 pr stk
Avatar billede caspers Nybegynder
14. april 2004 - 19:54 #15
Jeg har lavet flere af den slags forbindelser op til 1,5km, med Linksys WAP54g, og den sidder der RP-TNC stik på, og det er voldsomt dyrt at få på et kabel i DK, og jeg har kun fundet N-connecter til RP-TNC i USA jeg har 30 stk. på vej hjem, og jeg tror de kommer til at koste 80kr/stk.
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
14. april 2004 - 20:27 #16
ja de er skide dyre de stik ;-(
Avatar billede caspers Nybegynder
14. april 2004 - 21:36 #17
Det ser ud til at de TN-TEW-OA14DK antenner er på 14dbm, så man skal lige være opmærksom på ikke at komme til at sende for kraftigt 20dbm er den kraftigeste styrke der er lovlig i DK. Meget retnings bestemte antenner er dog stadig at foretrække, da de jo også øger modtage styrken.
Et eksempel på effekt udregning: En linksys WAP54g sender med 15dbm, og så løber det gennem et 6m langt antennekabel RG213 med 1/2dbm tab per meter, så har vi 12dbm. Nu ender det så i en 8dbm antenne, og så har vi 20dbm (mit eget setup).
hvis man skal meget langt, skal man finde nogle af de accesspoints men høj receive sesitivity, der kan dæmpes til f.eks. 0dbm i sende styrke, og derefter en 24dbm reflektor grid eller parabol antenne. Husk at placere dem højt, du skal nogle meter op over højeste forhindring for at opnå det bedste resultat.
Hvis du "bare" skal 500m og antennerne kan "se" hinanden er 14dbm mere end nok.
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
14. april 2004 - 21:58 #18
jeps. vi har bare et problem med nogen træer
Avatar billede caspers Nybegynder
15. april 2004 - 00:06 #19
En motorsav af type grrrr og noget kædeolie, evt. skal de lige prepereres med nogle kobbersøm hvis de ikke er jeres egne :-)
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
15. april 2004 - 09:59 #20
hmm de e r lidt for høje og der er en del af dem ;-) bor du p åsjælland ? kunne godt bruge til teknisk ass ;-)
Avatar billede caspers Nybegynder
15. april 2004 - 10:58 #21
Hvis det er grib skov, så tror jeg at en antennemast er bedre end en sløv økse :-)
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
15. april 2004 - 11:56 #22
nej dog ikke bor uden for kbh. men kan ikke få skittet linket. har sat dem i bridge mode og der virker når de står på samme bord ;-(
Avatar billede caspers Nybegynder
15. april 2004 - 12:41 #23
Jeg har efterhånden prøvet rigtig mange accesspoints og routere, fordi jeg skulle finde noget ordenligt udstyr som jeg kunne lave point to multipoint forbindelser med.
Jeg har sat et par trådløse bolignetværk op, herunder et i mit eget boligkvarter: steinhauer.dk/stjernenet/ på Amager, Det der var bedst til prisen, og samtidig havde mulighed for at være accespoint client var WAP54G fra Linksys.
Hvis der er nogle træer, kunne det være en ide at prøve at reflektere signalet i en hus fasade, eller den dyre, at sætte to antenner med 2-3meters mellemrum, da det tit kan få dem til at gennemtrænge forhindringer.
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
15. april 2004 - 12:49 #24
jo men den har kun 1 udgang. vi har 2 20Dbs antenner. vi har en mistanke til det kable har trukket op til antennen
Avatar billede caspers Nybegynder
15. april 2004 - 13:39 #25
Ja eller også er det retningen på de antenner i har sat op, men kablet kan naturligvis også være kritisk. Er det et RG58 eller et RG213 kabel? husk det skal være 50 Ohm.
I kan jo prøve at gå en tur men en laptop, for at teste hvordan signalet er i nærheden.
Hvad er det for nogle antenner i har?
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
15. april 2004 - 15:17 #26
det er 50 ohm
ved ikke lige modelen, da det er min far som har indkøbt det.
han er radio mand. men vi mener vi rammer nogen høje træer ;-z
har du meget styr på det? så vi evt kan få dig til at se det igemmen
da vi er løbet lidt surt i det
Avatar billede caspers Nybegynder
15. april 2004 - 15:20 #27
Det kan vi da godt finde ud af email: fornavn@efternavn.dk
Mvh Casper Steinhauer
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
15. april 2004 - 15:21 #28
hk@fucktdc.dk
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 15:34 #29
hej, men kan mine routere sættes i bridge mode ?
det vil jeg gerne vide inden jeg begynder at købe kabel
de 2 kabler kom idag fra midt data, men de passer self. ikke på det linksys system :-(
men kan jeg i det heletaget bruge de routere ?
tak
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
15. april 2004 - 15:36 #30
nej de har desvæære ikke bridge ;-( har tjkket producten
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 15:37 #31
arrrgh fuc*
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 15:38 #32
har du nogle ideer på nogle billige ap´s med antenne udgang som jeg kan bruge ?
samt 2 stk kabel
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
15. april 2004 - 15:44 #33
ja Dlink AP 900+ ved de har bridge og de rkan du bruge de kabler ;-)
tag ned og kik åp dem hos computercity de har dem billigt
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 15:47 #34
http://www.computercity.dk/Product/Product.aspx?Identifier=DK29021&sName=Trådløst - Accesspoint

kan det her bruges, også med det kabel jeg har nu ?
og er den stærk nok til at trække de antenner ?
Avatar billede caspers Nybegynder
15. april 2004 - 15:49 #35
Du behøver kun eet nyt accesspoint, bare det kan være en accesspoint client, så kan det andet bare være et accesspoint. Jeg har en jeg bruger til test (med kabel og antenne)
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
15. april 2004 - 15:52 #37
jeps nr 2 vil kunne gøre det.
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 15:53 #38
hvorfor ikke dne som er 200 kr billigere ?
Avatar billede caspers Nybegynder
15. april 2004 - 15:55 #39
Du får WAP54G for 668kr og så får du en 54Mbit/s forbindelse.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18513
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 15:58 #40
ja men så har vi igen problemet med kablet til antennen
det kabel jeg fik er at dlink jo
og jeg har prøvet at skruge det på dem routere men det passer ikke
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
15. april 2004 - 15:59 #41
uuu
Avatar billede caspers Nybegynder
15. april 2004 - 16:06 #42
Jeg nogle convertere om et par dage, når de er kommet gennem tolden fra USA, WAP54G accesspointet er rigtig godt til longrange
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 16:10 #43
ok her er planen

jeg har talt med computercity
og de er på lager i Næstved, så der finder jeg ud og henter sådan 2 fætre...
og det kabel jeg fik passer det i den dlink der ?
og er der sådan en måler indbygget så man kan se når man har fat i den anden dlink ?
og lige sidste spørgsmål. kan jeg i den ene ende koble et usb trådløs på pc´en og dne så kan fange dlinken som skal stå ude i haven ? så er jeg nemmelig fri for at trække netværks kabel ud til dlinken
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
15. april 2004 - 16:19 #44
hvis du køre i bridge mode kan de 2 endheder kun snakke sammen...
og nej den har ikke noget man kan måle med
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
15. april 2004 - 16:19 #45
vent måske på de converete casper får hjem
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
15. april 2004 - 16:19 #46
så kan du jo spare en del der
Avatar billede caspers Nybegynder
15. april 2004 - 16:19 #47
Nu er du ude i at den skal være repeater, der skal du lige være opmærksom på at du halvere hastigheden!
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
15. april 2004 - 16:20 #48
ja desværre ;-( så vent på casper får de stik hjem
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 16:20 #49
jeg har sendt fruen afsted efter dem nu.
men kan vi blive enige om at kablet passer ?
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 16:25 #50
så faktisk at midt data havede de ap til 674 kr stk !
istedet for de 795.og computer city har prisgaranti weeee
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 16:26 #51
Du har ret til at få udbetalt prisforskellen, hvis du inden for 30 dage efter købet finder den samme vare annonceret i Danmark til en lavere pris og varen er på lager hos forhandleren. Du skal blot medbringe annoncen og din kassebon/faktura så udbetaler vi dig forskellen på stedet. Prisgarantien gælder ikke, internethandel, postordresalg og for varer under 1000,- kr.

øvøvøv
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
15. april 2004 - 16:27 #52
bor du da i næstved `?
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 16:29 #53
ja
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 16:30 #54
3 meter HDF-400 forlængerkabel til N-han til N-hun. Passer kun til udendørs antenner med N-hun stik.
Kabel dæmpning ca. 1dB.
skriver midtdata om det kabel jeg har, mon ikke det passer fra dlink og over på antennen ?
Avatar billede caspers Nybegynder
15. april 2004 - 16:31 #55
Kunne du ikke lave et luftfoto af der hvor dit net skal passere?
http://kmdkort.kmd.dk/kort.asp
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
15. april 2004 - 16:32 #56
ja det lyder sådan. den gmle by... min mors familie kommer der fra ;-)
de har ejer kähler keramik. jeg har selv haft en kæreste der nede ,-)
Avatar billede caspers Nybegynder
15. april 2004 - 16:37 #57
De fleste antenner har hun N-connector, Dlink 900+ har RP-SMA connector og ikke han N-connector, havde du mere info på det kabel du har købt?
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 16:37 #58
på kortet er der kun 300 meter
og de kan med lidt god vilje se hinanden
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 16:38 #59
ikke andet end hvad midtdata skriver

D-Link Forlængerkabel 3 meter til udendørsantenner

ANT24-CB03N
3 meter HDF-400 forlængerkabel til N-han til N-hun. Passer kun til udendørs antenner med N-hun stik.
Kabel dæmpning ca. 1dB.
Avatar billede caspers Nybegynder
15. april 2004 - 16:39 #60
Har lige set dit link... De passer altså ikke :-(
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 16:40 #61
her er spec. på antennen :
Tekniske specifikationer:

Frequency range: 2400 MHz ~ 2500MHz
Gain: 14.0 dBi
VSWR: 1.4 : 1 Max.
Polarization: Vertical linear
3dB beamwidth / H-plane: 30°
3dB beamwidth / E-plane: 30°
Front to Back Ratio: 15 dB
Down tilt: 0°
Power Handling: 50 W (cw)
Impedance: 50 Ohms
Connector Lead Cable: RG-58/u, 27cm (10.6”)
Connector Type: N-Type, female
Survival Wind Speed: 180 Km/h (112 Miles/h)
Temperature: -30 °C ~ 80 °C (-22 °F ~ 176 °F)
Humidity: 100% @ 25 °C (77 °F)
Lightning Protection: DC ground
Radome color: Gray-white
Radome material: ABS/UV resistant,Fire retardant
Housing material: Galvanized Steel,Fire retardant
Weight: 0.825 Kg (1.82 lb)
Dimensions: 240 x 240 x 69.5 mm(9.5 x 9.5 x 2.7 inches)
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
15. april 2004 - 16:41 #62
den har da ellers N connector
Avatar billede caspers Nybegynder
15. april 2004 - 16:43 #63
Ja antennen har, men Dlink 900ap+ har RP-SMA hun connecter
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
15. april 2004 - 16:43 #64
hmm skal lige kikke på mit ,,,,,,,ja du har ret
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
15. april 2004 - 16:44 #65
emnte ellers der stod Nconnector på producents side
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
15. april 2004 - 16:44 #66
derfor var en god ide at tage kablet med der ned. det nået jeg bare ikke at skrive ;-(
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 16:44 #67
så passer det måske aligevellet ?
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 16:45 #68
den passer fint i antennen har jeg lige prøvet
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
15. april 2004 - 16:47 #69
ok
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
15. april 2004 - 16:47 #70
og i AP'en `?
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 16:48 #71
den har jeg ikke endnu jo :)
men hvad skriver dlink at de har af connectore på ap´en ?
jeg kan sq ikke hitte udaf at se det.
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
15. april 2004 - 16:49 #72
hmm de siger noget andet
Avatar billede caspers Nybegynder
15. april 2004 - 16:50 #73
DWL-900AP+

22Mbps trådløst access point med bridging-funktioner

DWL-900AP+ er et nyt 22Mbps access point med funktioner som bridging og mulighed for at tilkoble en ekstern antenne. DWL-900AP+ kan tilkobles som access point, LAN-til-LAN bridge, klientstation eller repeater.

- 22Mbps iht. IEEE 802.11b
- 10/100Mbps Ethernet port
- Roaming
- WEP kryptering (64/128/256 bit)
- WiFi Protected Access, WPA (Q1, 2004)
- Webbaseret konfiguration: DWL-900AP+ konfigureres fra enhver maskine i netværket via webbrowseren.
- Mulighed for tilkobling af ekstern antenne (Reverse SMA-kontakt, hun)
- WiFi kompatibel
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 16:51 #74
og det er noget skidt ik ?
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
15. april 2004 - 16:52 #75
hold mig lidt i baggrunden lige nu. har fået gæster
Avatar billede caspers Nybegynder
15. april 2004 - 16:56 #76
Jep det er noget skidt, jeg kan ikke endgang finde een korverter mellem dem :-(
Jeg kan godt finde det stik du skal bruge, og det koster $4,49 (og $49 i fragt)
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 16:57 #77
fuck i skuret !

men så måske det her passer :
http://www.trendnet.dk/home/specs.asp?324
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 17:04 #78
det tror jeg sq det gør...
Avatar billede caspers Nybegynder
15. april 2004 - 17:05 #79
Hmm, jeg tror det er det rigtige kabel MEN beskrivelsen tyder ikke på de for det skulle have heddet "RP-SMA han" og ikke "SMA hun"
"RP-SMA" == "Reverse SMA" == "Rerverse Polarity SMA"
men da man stortset ikke bruger SMA stik til Wifi er det nog den rigtige, men jeg ville ringe til dem.
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 17:07 #80
ok ejg kigger på det
1000 tak for hjælpen gutter !
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 17:08 #81
øhh ups, jeg fik vist kun givet en af jer point !
hvordan klare vi lige den ?
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 17:09 #82
det kabel jeg har et det fra trend net og den ene ende, med en lille skruge connector på, er et HUN
Avatar billede caspers Nybegynder
15. april 2004 - 17:12 #83
Det går nok, held og lykke med dit projekt.
Avatar billede intercode Nybegynder
15. april 2004 - 17:14 #84
jo tak

men i mener altså ikke at der sidder et hanstik på ap´en
?
for kablet er med hunstik
Avatar billede caspers Nybegynder
15. april 2004 - 17:15 #85
Det er lidt svært at se om det er han eller hun, da deres underlige reverse betyder at center taben i stikket er flyttet over på det andet stik.
Avatar billede intercode Nybegynder
19. april 2004 - 15:07 #86
så er jeg klar til at gå igang imorgen kommer antennekablet fra trendnet

men hvordan ka njeg se om de 2 ap´shar forbindelse med hinanden ?
på det netgear jeg brugte sidst kunne man søge efter andre ap´s og se en masse info
kan man også det her ?
Avatar billede intercode Nybegynder
20. april 2004 - 11:46 #87
ok...
så er de sat op og monteret.
men ak nej, det dik som det nu altid går for mig !
de kan IKKE finde hinanden
skal de sættes op på en bestemt måde til at bruge større antenne ?
jeg har sat dem til at være wireless bridge med macadresser som passer.
hvad kan der være galt ?