Avatar billede madzc Nybegynder
13. april 2004 - 15:15 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Hvilket kabel skal jeg bruge til ny harddisk og cd-brænder?

Hej,
Jeg køber nyt bundkort, harddisk, cd-brænder, m.m. i dag.
Der følger står ved bundkortetspecifikationerne, at der følger følgende kabler med:
1 x FDD / 1 x HDD

Dvs. at jeg mangeler et kabel, til enten cd-brænder eller harddisk med mindre HDD-kablet har to udtag i den ene ende.
Hvilke type kabel skal jeg købe til at forbinde harddisk med bundkort for at få den optimale ud af det nye udstyr?

Jeg har set på følgende, men er i tvivl om, hvilke der virker i mit udstyr:
1.) OEM Seriel ATA HDD kabel 0,5 meter
2.) OEM IDE Kabel 2 enheder 78cm      (Den klassiske type kabler, ikke sandt?)
3.) OEM IDE UDMA / 133 2 enheder 45cm (Godkendt til UDMA133)

Håber, der er nogle som besidder et større overblik end mig på dette område!

Mvh. Mads

Bundkort: ASRock ATX SiS 661FX chipset. Model: P4S61.
Harddisk: Maxtor IDE 40GB Ultra Dma/133 7200 Rpm / Fluid
Cd-brænder: Lite-On CDRW Brænder 52/32/52 IDE Bulk / Sort
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. april 2004 - 15:19 #1
du skal sørge for at det er et 80 leders kabel, det bruges på alle nyere harddiske, til CD kan du nøjes med et 40 leders kabel.
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. april 2004 - 15:20 #2
skal harddisk og brænder sidde på samme controller, skal du bruge et 80 leders kabel.
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
13. april 2004 - 15:21 #3
De optimale kabler at købe/have er

1 stk UDMA/133 kabel til Harddisken.

1 stk Alm. IDE kabel til Brænderen.

Hvis prisforskellen ikke afskrækker dig kan det være en fremtidssikring at have 2 * UDMA kabler.

Ellers kan begge enheder sidde på samme kabel..
Det KAN dog give lidt performance nedgang, alt efter hvordan det hele spiller sammen..
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
13. april 2004 - 15:22 #4
Selvf. skal det være UDMA kabel hvis de begge skal sidde på samme kabel... sorry...
Avatar billede madzc Nybegynder
13. april 2004 - 15:25 #5
Hvilket kabel (40 leders eller 80 leders UDMA) vil i skyde på, der følger med bundkortet, der står bare 1 x HDD på MidtDatas hjemmeside..
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
13. april 2004 - 15:26 #6
Normalt UDMA
Avatar billede madzc Nybegynder
13. april 2004 - 15:30 #7
Ok, det lyder fint. Så bruger jeg det til harddisken!

Har selv et 40 leders kabel liggende, det kan så passende anvendes til cd-brænderen, hvis det medfølgende kabel ikke har to udtag.

Mange tak for de hurtige svar!

-

Point til jer begge!

Mvh. Mads
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. april 2004 - 18:13 #8
har lige været væk, takker for pointene..

De fleste controllekabler har 3 stik, og husk med 80 leders kablet at det midterste er til Sekundær HDD/CD, det næste er til Primær HDD/CD - disse to stik sidder tættest på hinanden, det længst fra skal i motherboardet.