Avatar billede cselmann Nybegynder
12. april 2004 - 23:13 Der er 8 kommentarer

Brug af div. Font typer

Jeg er i gang med at lave et site for en kammerat.

Han ønsker at siden skal skrives med en Adobe font der hedder "Trojan Pro"......... (Jeg har endnu ikke stiftet bekendtskab med denne font så jeg kender ikke meget til din)

Hvilken indflydelse vil det få på siden hvis andre brugere ikke har den pågældende font installeret ?
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2004 - 23:17 #1
Så vil han se siden med Times New Roman eller noget andet.

Det er derfor du skal deklarere en font-family, f.eks:

font-family: Trojan Pro, Tahoma, Arial;

Men du skal ikke regne med at ret mange har en Adobe font installeret.

Det er der så 2 løsninger på:

Enten include via WEFT som er en IE only løsning, eller du kan generere teksten med et serverside sprog, f.eks. PHP via GDLib.
Avatar billede doggy82 Praktikant
13. april 2004 - 00:49 #2
Du skal huske en "generic family" til sidst. Feks:
font-family: Trojan Pro, Tahoma, Arial, Sans-Serif;
Avatar billede cselmann Nybegynder
13. april 2004 - 10:05 #3
Hmmmmmmmm........1000 tak for hjælpen, men de løsninger er jeg sgu' ikke stærk i.

En anden løsning (besværligt) kunne være at lave teksten som billeder.........
Avatar billede douglas Nybegynder
13. april 2004 - 14:11 #4
Nej, da dette er kategorien om brugervenlighed, er en anden løsning ikke at lave teksten som billeder, da dette for det første vil trække sidens hastighed voldsomt ned, samt gøre det umuligt for brugeren at kopiere teksten til citater osv. Derfor er den eneste rigtige løsning at definere font-type vha. css og font-family. Evt. bare bruge en anden font som udgangspunkt, da meget få har Adobe fontene installeret.
Avatar billede lasseq Nybegynder
13. april 2004 - 14:54 #5
Jeg vil også anbefale at bruge nogle af standard-skrifttyperne, som fx Arial, Tahoma eller Verdana, da disse er "tilpasset" nettet. Dvs. bruger du en anden skrifttype, som fx din Trojan Pro, vil den måske ikke se særligt godt ud på skærmen - og teksten skal jo helst være lidt at læse.... Desuden hvis du benytter Trojan Pro, og en bruger ikke har denne skrifttype, vil brugeren højst sandsynlig se Times, som el barto siger -- og denne er bestemt heller ikke velegnet til Internet.
Avatar billede cselmann Nybegynder
13. april 2004 - 15:30 #6
Jeg vil prøve at overbevise min kammi at det eneste rigtige er at benytte en af den gængse fonts

1000 tka for hjælpen
Avatar billede douglas Nybegynder
14. april 2005 - 09:18 #7
Glad for at kunne hjælpe.
Det er vist på tide at lukke spørgsmålet.
Avatar billede selmann Nybegynder
14. april 2005 - 15:43 #8
Enig ;o)