Avatar billede eltempogigante Nybegynder
12. april 2004 - 22:15 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Stor forsinkelse på MIDI-lyd fra keyboard?

Jeg har et USB Midi-keyboard som jeg gerne vil bruge sammen med et program som cubase til at spille klaver - "live", men forsinkelsen er simpelthen for stor. Selv hvis jeg bruger standard midi-lyd og ikke VST - instrumenter er forsinkelsen for stor.

Når jeg så bruger VST instrumenter bliver forsinkelsen helt op til et sekund.

Er dette mit lydkorts skyld? Jeg har et mega dårligt onboard kort (AC' 97)! Men burde min computer ikke kunne indstilles således deb alligevel kan klare det bedre?

Jeg er lige glad med CPU og harddisk load, bare forsinkelsen kommer væk!

Kan man evt. bruge ASIO til AC' 97? Og hvordan skal ASIO indstilles?

Hvorfor har lydkortet så meget at sige? Umiddelbart skal den jeg bare modtage et signal fra CPU'en og konvertere det til analog lyd? Mig bekendt laver lydkortet ikke andet, da det ikke igennem dette system MIDI kører på min maskine!!?
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
12. april 2004 - 22:19 #1
Altså sådan har jeg forstået det teoretiske: Et midikeyboard sender informationer igennem USB porten til CPU, der så bruger informationer til at "spille" et virtuelt software instrument - fx et VST klaver eller lign. <- Det hele er altså indtil videre forgået uden lydkortets indblanding. Nu sender CPU'en så den digitale lydinformation videre der så egentlig bare skal oversættes til anolog lyd og sendes videre til min høretelefoner.

Er dette helt forkert?
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
12. april 2004 - 22:31 #2
Det er ikke helt rigtigt men æt på... Då ind under audioindstillinger og sæt buffersize ned, så for du en lavere og uhørbar lacenty. Men et nyt ordenligt kort er da klart at fortrække....
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
12. april 2004 - 22:38 #3
Nu skriver du audioindstillinger? Hvor henne? Dem i windows? Eller dem der følger med cubase ASIO?
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
12. april 2004 - 22:40 #4
I Cubase.. Kig i manualen...
Avatar billede mbn123 Nybegynder
13. april 2004 - 16:52 #5
Med et gement standard onboard lydkort tvivler jeg på du opnår et brugbart resultat. Men til disse onboard/billige kort findes der alternative drivereder bringer latencyen ned på et brugbart niveau.
Check : www.michael.tippach.bei.t-online.de/asio4all/
Avatar billede mbn123 Nybegynder
13. april 2004 - 17:49 #6
Ups! forige link virker ikke.
Dette er bedre : http://michael.tippach.bei.t-online.de/asio4all/
Avatar billede muzak Nybegynder
22. april 2004 - 21:26 #7
Åbn Cubase - vælg Devices > Device setup: sørg for at dit lydkort er valgt under VST multitrack. Her kan du også se om du har mulighed for at vælge ASIO driver...