Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
12. april 2004 - 15:02 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

gratis webshop - posentielle kunder?

hej eksperter :)

af ren interesse har jeg bikset med en webshop den sidste tid... det skulle kun være for at prøve mine evner af med lidt størrere projekter, men jeg synes nu selv at det er blevet så godt at jeg ku tænke mig der måske kunne være nogen der kunne være interesseret i en gratis men alligevel god webshop med en del funktioner...

men inden jeg begynder på det helt vilde med at lave den til gratis-brugeroprettelses-system vil jeg hører om folk her på E har nogen idéer om om der overhovedet er nogen der kunne bruge sådan et system, eller om man hellere vil betale sig fra det og derved føle man får bedre produkt (selvom det måske ikke er tilfældet)

i kan kigge på www.shop.alnet.dk som bliver der hvor man kan oprette sig som bruger (ikke muligt endnu) og www.demoshop.shop.alnet.dk for at se hvordan en shop kan være bygget op!

I kan logge ind på demoshop som admin med på www.demoshop.shop.alnet.dk/admin med "hejman" som password! (Håber folk kan administrere denne adgang!)

(siderne er stadigvæk under opførsel men funktionerne og idéerne burde være til at se :])

hvad synes I om idéen?

med venlig hilsen
Anders Lindgren

(da siderne bliver hosted lokalt kan det blive til døde links i løbet af i nat/morgen...)
Avatar billede skwat Praktikant
12. april 2004 - 15:14 #1
Syntes ideen er god nok, men du er desvære ikke den første.

Hvis man skriver noget forkert i vægten og i prisen, skriver den bare 0, der burde der komme en dialog om at der er fejl i det indtastet.
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
12. april 2004 - 15:16 #2
er der nogle gode gratis webshops? jeg har set nogle, men jeg synes godt nok ikke de har set særlig gode ud dem jeg har set ved at lede på google...

det kan godt være der er nogle fejl rundt omkring, men som sagt vil jeg ikke bruge vildt meget tid på alle detaljerne hvis der ikke var mulighed for at det kunne bruges...
Avatar billede usser Nybegynder
12. april 2004 - 15:20 #3
hmm.. nu skal jeg jo selv bruge en webshop, og synes faktisk at det er et rigtig pænt design osv, men som du selv skriver, så opstår fejlene jo nok fordi at siden stadigvæk er under opførsel!

jeg kunne godt være en potentiel kunde, men har dog nogle ting som jeg gerne vil have rettet efter eget behov.

har du msn ? vil gerne kontaktes ang. webshop.

mvh
Usman rasheed
msn: usser69@hotmail.com
Avatar billede skwat Praktikant
12. april 2004 - 15:30 #4
Noget af det som næsten alle webshops steder mangler er brugertilpasning, hvis du får lavet en nem løsning til dette, er jeg sikker på at du vil flytte kegler.
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
12. april 2004 - 15:33 #5
er det grafisk, eller varevisning du mener?

for det vil jo være forholdsvis nemt at give kunden mulighed for at lave sit eget stylesheet ud fra det der i forvejen bliver brugt på siden hvis det er grafisk...

og varevisning burde også være mulig at lave brugertilpasning på da man jo under adminsiderne kan give kunden mulighed for hvilken .php-fil der bliver brugt til varevisning og på den måde give kunden flere muligheder...

men er det jeg har lavet indtil nu brugervenlig og grafiskpænt?
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
12. april 2004 - 15:36 #6
og eftersom jeg ikke ved hvordan DK-betaling virker og at det koster penge vil det nok ikke være muligt at inplantere i starten, dette er vel også et rimelig stort handicap for dem der gerne vil have en webshop da det kun bliver bankoverførsel og efterkrav der er muligt som betalingsmetoder...
Avatar billede -laban- Nybegynder
12. april 2004 - 15:40 #7
Hejsa
jeg har en halvfærdig portal som vi tester på for tiden hvor jeg godt kunne bruge det du beskriver.

Så måske kunne vi gøre noget for hinanden, om ikke andet så for at teste nogle ting af.

Jeg har web-hotel, server med alt hvad man skal bruge og som du frit kan benytte.

mvh
René
hvis du har msn kan vi tale om det her
Laban3D@hotmail.com
Avatar billede duckie2 Nybegynder
12. april 2004 - 16:50 #8
hejsa

Synes det ser rigtig godt ud....hvis det er muligt at ændre lidt i designet er jeg ihvertfald en kunde.

kan kontaktes op msn: kboysen@ofir.dk el mail: kboysen @ mail . dk
Avatar billede mikl-dk Nybegynder
12. april 2004 - 22:29 #9
Se eventuelt http://www.oscommerce.org/ for inspiration - det skulle være et virkelig suverænt system.
Avatar billede ALS Praktikant
13. april 2004 - 12:51 #10
Der er virkeligt et behov for sådan en løsning, se blot hvor ofte den efterlyses både her og på www.startfirma.dk

Jeg har tidligere været med til at lave en markedsundersøgelse da Teledanmark overtog det tidligere www.synonym.dk
Synonym var netop en gratis shop-løsning, men efter Teledanmark overtog kom den til at koste en helt del penge hver måned.
Den eneste gratis shop-løsning, der findes i Danmark pt. er www.onlinesalg.dk og den er ikke blevet vedligehold og opdateret i flere år, desunden er den langsom og serveren ofte nede (prøv at opret en testshop og se "nyhederne").
Den markedsundersøgelse jeg var med til at lave viste at løsningen ikke nødvendigvis behøver at være gratis. Det mange små iværksættere er bange for er udsigten til at skulle betale et fast månedligt beløb for shop-leje, når de reelt ikke ved om de kommer til at sælge noget. Det holder desværre en del tilbage fra at prøve. Mange vil hellere betale et %-del af omsætningen for at have en shop => Ingen omsætning = gratis shop for så taber man ikke noget ved at prøve.

Det er rigtigt at OS-Commerce, og andre open-source løsninger, er en mulighed for en gratis shop, men det kræver en helt del teknisk indsigt at installere og den løsning er svær at tilpasse til et fornuftigt design (man kan på lang afstand se når en e-shop er bygget på OS-Commerce).

Jeg er helt sikker på at der er et behov for din løsning, må du skal også overveje hvordan du på økonomien til at hænge sammen. Der er ikke meget ved en løsning, som kun eksistere 1/2 år, lige som folk bliver MEGET knotne, hvis du om et halvt år forlange betaling for noget, der hidtil har været gratis.

Se at kom igang, og held og lukke :o)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
17. april 2004 - 10:16 #11
beklager jeg ikke har kommenteret spørgsmålet, men har ikke været hjemme!

ib-rene-cairo, jeg vil sige at procentvis af omsætning vil være et for stort besvær ved at drive ind, da det for det første kan manipoleres med og for det andet så skal betaling finde sted efter at salget har fundet sted, og hvem siger så at brugeren har lyst til at betale?

forstår jeg dig ret i at en lille beløb hver måned ikke vil skræmme folk væk til at dække server udgifter og andre ting? for jeg tror hellere at brugeren vil betale lidt end at skulle til at have reklame på sin webshop for et helt tredje produkt som intet har med brugeren at gøre!
Avatar billede ALS Praktikant
17. april 2004 - 10:40 #12
Du har ikke forstået mig helt ret.
Folk vil helst ikke have nogen fast udgift til shoppen, altså ikke noget "beløb hver måned". De vil gerne betale lidt, men helst kun hvis de også selv sælger noget, så de ikke løber nogen risiko overhovedet. Altså på basis af no-cure-no-pay hvis du forstår.
Hvis du er lidt smart bør det ikke give dig mere besvær end en fast månedlig shop-leje. Alle bestillinger går via din server, så det må være simpelt at lave et lille script, der summere hvor meget der er solgt i hver enklet shop.
Du har ret i at det vil blive bagudbetaling og dermed er en risiko for at kunden ikke betaler dig, men så sidder du også med et særdeles effektiv inkasso-værktøj, nemlig at lukke den pågældendes shop => han sælger ikke noget.

Ideen med reklamer syntes jeg er rigtig dårlig. Det vil gå ud over omsætningen i shoppe, hvilket ikke er i nogens interesse. Jeg ville ikke selv have tillid til en shop, hvor der var blinkende reklaber for andre virksomheder, og slet ikke turde hive Dankortet frem.

PS: Husk også at du kan tjene lidt ved salg af domæner og mail-konti. Mange vil få behov for disse når det starter en shop.