Avatar billede keldolsen Nybegynder
12. april 2004 - 12:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvilket hukommelses kort bør jeg vælge

Hej
Jeg har besluttet mig for at købe et digitakamera som hedder Olympus C8080.
Ifølge Olympus kan der anvendes følgende kort:
"Removable xD-Picture Card (16, 32, 64, 128, 256 and 512MB).
Compact Flash Type I/II, Microdrive (except 320MB)."
Går jeg ind på www.edbpriser.dk for at købe dette Kamera, foreslår de fleste forhandlere at man bør købe ekstra hukommelse. Alle foreslår xD-Picture Card.
Så vidt jeg kan se er disse næsten dobbelt så dyre som Compact Flask. Jeg mener man kan få et 512MB SanDisk Compact Flash for 800Kr.
Hvad mener Olympus med: "Compact Flash Type I/II, Microdrive (except 320MB)." Betyder det at Compact Flash 320MB ikke kan bruges??
Avatar billede learnie Nybegynder
12. april 2004 - 16:48 #1
Hvis du skal bruge dit kamera til videooptagelser bør du bruge et xD-kort, idet det er hurtigere end et CF-kort.
Skal du der imod hovedsagligt bruge dit kamera til stilbilleder bør du helt klart købe et CF-kort, da du der får væsentlig mere hukommelse pr. betalt krone. Desuden er et CF-kort mere holdbart.

Du kan bruge et CF-kort i en hvilken som helst størrelse. Men hvis du vil bruge IBMs MicroDrive skal størrelsen være 512MB eller derover.
Jeg vil dog ikke anbefale dig at bruge IBMs Microdrive, da det er væsentligt mere skrøbeligt end både CF- og xD-kortet.
Avatar billede keldolsen Nybegynder
12. april 2004 - 23:03 #2
Hej
Tak for hjælpen.
Jeg skal hovedsagligt kun bruge kameraet til stilbilleder ( Sikkert udelukkende ) Så jeg vil følge din anbefaling og købe et CF-kort. Hvorfor bruge penge på et hurtigere kort, hvis man alligevel ikke får brug for det.
Jeg vil købe et SanDisk CD kort på 512MB, hvilket jeg kan få for ca. 800Kr leveret til døren.
Avatar billede keldolsen Nybegynder
12. april 2004 - 23:04 #3
Hej igen
til learnie.
Jeg kan ikke give dig point, da du kun har skrevet kommentar
Avatar billede stefmeister Nybegynder
16. april 2004 - 23:20 #4
ville også anbefale CF-kort da de fleste andre korttyper er meget tynder og ligner noget der nemt går i stykker. CF-kortet er rimelig holdbart.
Avatar billede frankhp Nybegynder
26. oktober 2005 - 14:39 #5
Generelt er xD kort en del dyrere pr MB end CF-kort. Plus at CF-kort fås op til 4 MB.
Jeg kan oplyse dig om at jeg selv har checket op på lidt den samme problemstilling da jeg har et C-7070WZ og har hos Olympus fundet ud af at mit kamera højest kan håndtere ca 40 x hastighed og det derfor vil være overkill" at bruge penge på et CF-kort der er hurtigere end det. Forhør dig derfor hvad hastigheden er for netop dit kamera.
MEN det betyder ikke at CF-kort nødvendigvis er langsomme idet de fås helt op til 133 x hastighed.
Avatar billede keldolsen Nybegynder
26. oktober 2005 - 21:28 #6
Hej frankhp
Jeg siger tak for svaret.
Jeg har købt et 512MB standard SanDisk CF kort, af den billige type, dvs ikke noget med de nye ultra kort.
Kortet virker glimrende på mit kamera.