Avatar billede ulrikp Nybegynder
08. februar 2001 - 22:37 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

ADSL, deling via NAT

Jeg deler i øjeblikket en WOL-ADSL-linie imellem 2 PC\'ere via en HUB, en CISCO 677-router og et stykke proxy-software.
Det virker fint, men problemet er, at min maskine skal være tændt for at den anden kan komme på Internet.
Mit spørgsmål er om man ikke kan få routeren til at udføre proxy\'ens funktion? Via NAT?
Er der andre løsningsmetoder?
Avatar billede handmade Nybegynder
08. februar 2001 - 22:39 #1
Du skal tildele pc\'erne hver sin IP internt og bruge Cisco\'en som fælles gateway - så kører de uafhængigt..
Avatar billede handmade Nybegynder
08. februar 2001 - 22:41 #2
Lidt for kort, men sådan gøres det:

Sæt Cisco\'en til hubben(uplink - det gule kabel, du har fået med) og PC\'erne til hubben
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
09. februar 2001 - 01:12 #3
Nej Nej... Har du ikke pillet, ved routeren, fra wol. Så skal du ikke tildele dem noget fast ip. Så sætter du den bare til en hub, i Oplink, der det er et krydset kable du for med. Som handmade har skrevet er det, det gule kable.

Derefter sætter du pceren, op til at tage dynamisk ip, under netværksopsætninger.

Hvis du så eks. vil sætte en ftp server op, eller lignede, tager du den computer, du vil havde det på, og giver den en fast ip adresse, som er 192.168.1.2
Avatar billede handmade Nybegynder
09. februar 2001 - 09:11 #4
Det gør ikke den store forskel om man bruger DHCP på netværket eller tildeler maskinerne en fast IP. Jeg synes personligt, at det sidste er det mest overskuelige..
Avatar billede xdslinfo.dk Nybegynder
09. februar 2001 - 12:59 #5
[Cisco Router]---[hub]---[Maskine1(IP192.168.1.3)]
          |
      [Maskine2(IP192.168.1.4)]

Hvis du ikke vil bruge DHCP skal du slå det fra i routeren.
Avatar billede ulrikp Nybegynder
10. februar 2001 - 14:32 #6
Tak for hjælpen. Det virker dog stadig ikke, men jeg har fundet ud af hvorfor!
Hvis jeg har det gule krydsede kabel fra hubb\'en til routeren kan PC1 ikke pinge routeren men det kan PC2 godt.
Hvis jeg har et ikke-krydset kabel fra hubb\'en til routeren kan PC2 ikke pinge routeren men det kan PC1 godt.

Jeg går ud fra at problemet er inkompatible netværkskort

PC1 har følgende netværkskort: 3COM EtherLink III ISA (3C509b-TCP) i PnP-tilstand
PC2 har følgende netværkskort: 3COM EtherLink 10/100 PCI (3C905C-TX)

Er det virkelig nødvendigt at købe et nyt netværkskort!
Eller findes der en anden måde at løse problemet på?

Ulrik
Avatar billede xdslinfo.dk Nybegynder
12. februar 2001 - 17:09 #7
Det er ikke på grund af dine netkort! Det må være forkert valg af kabler eller porte i hub\'en. Er du sikker på at de to kabler du har fra hub til de to pc\'er er ens? Det lyder som om du har et krydset og et lige kabel der.. og derfor har problemet når du bytter det mellem router og hub ud.
Avatar billede ulrikp Nybegynder
11. april 2001 - 08:27 #8
Det virker, hvis jeg udelukkende bruger ikke-krydsede kabler og kører uden om Uplink-porten i hubben!