Avatar billede soelver Nybegynder
10. april 2004 - 21:28 Der er 38 kommentarer og
3 løsninger

Vektorisering af tegning

Jeg har forgæves (adskillige gange) forsøgt at downloade en prøveversion af Adobe Streamline.

Jeg er ikke glad for at købe et produkt jeg ikke kan teste, især når jeg kun skal bruge det til et eneste formål.

Hvad jeg så håber på at kunne få hjælp til her er en prøve på programmets fortræffeligheder.

Så ligger du inde med Streamline og har tiden til det, vil jeg gerne se hvordan denne tegning: http://www.tegnebordet.dk/static/images/Natalielille.jpg
ser ud efter en tur gennem streamline.

Problemet er, at jeg kun har den i ca. a4, og skal bruge den i en langt større opløsning - derfor må vektorisering være den bedste løsning.

Jeg vil gerne se den i en fordobling af den lille webudgave, for at kunne danne mig et indtryk af kvaliteten.

Hvis det ser okay ud, kan jeg vel roligt investere penge i programmet, og dermed få det lavet i den størrelse jeg skal bruge.

Håber at der er en venlig sjæl der gider hjælpe.
På forhånd tak.
Avatar billede miss-g Seniormester
10. april 2004 - 22:04 #1
Hæ hæ - skulle lige til at sige....Tegnebordet, da jeg så tegningen, men den er vist i lovlig besiddelse *S*
Avatar billede miss-g Seniormester
10. april 2004 - 22:05 #2
Men jeg tror faktisk at streamline kun kan bruge gråtone billeder....og så ryger alle farvene. Har ikke 100% styr på programmet, så vi må håbe at der er nogen som melder sig....
Avatar billede soelver Nybegynder
10. april 2004 - 22:09 #3
Ja, det er Natalie. Men jeg skal bruge hende i 2,5 meters højde.. :o/

Men hvis Streamline kun kan bruges til gråtoner, er der jo ikke meget hjælp at hente.. hmmm.. og dog. Det kunne så konverteres til blå-toner (helt nyt udtryk ;)
Det kunne også gå an.
Avatar billede miss-g Seniormester
10. april 2004 - 22:12 #4
Er somsagt ikke sikker på det med gråtonerne - om ikke andet er det vist bedst til enkelt grafik såsom logoer....

Du har selv tegnet hende ikke? Har tit beundret din hjemmeside, og der er dælme mange supertegnere på tegnebordet.... suk. Men jeg glemmer vist også at øve mig.

Nå, men man må vist ikke spamme i spørgsmålene....
Avatar billede miss-g Seniormester
10. april 2004 - 22:15 #5
Noget kan tyde på at du kan gemme hende som eps, og gøre hende større i Illustrator.

Hvor stor skal hun bruges?
Avatar billede miss-g Seniormester
10. april 2004 - 22:17 #6
Nej - den holder heller ikke - hun er i pixels....
Avatar billede soelver Nybegynder
10. april 2004 - 22:17 #7
Nej, jeg har desværre ikke tegnet hende. Hvis jeg havde, ville det være lidt lettere, for så ville jeg kunne rette det ind i en forstørret version.

Hun er tegnet af Helgeborg: http://www.tegnebordet.dk/index.php?vis=brugergalleri.php&id=127&visning=
Min yndlings-TBer :)
Avatar billede soelver Nybegynder
10. april 2004 - 22:19 #8
Jeg har ikke hørt om andet end Streamline der evt. kunne løse problemet. Der er så mange toner i, at det ikke kan lade sig gøre at vektorisere hende manuelt. Det ville tage et helt liv, tror jeg.
Avatar billede miss-g Seniormester
10. april 2004 - 22:22 #9
Hvilke programmer har du til rådighed. Synes altså den virker den der med eps. Har gjort hende mega stor, og hun er stadig fin.
Avatar billede soelver Nybegynder
10. april 2004 - 22:23 #10
Photoshop og illustrator. At gemme i eps, og forstørre i illustrator?
Avatar billede miss-g Seniormester
10. april 2004 - 22:25 #11
Ja, prøv lige:

- åbne hende i Photoshop - gem som eps, og åbne eps filen i Illustrator. Hvis du scallerer hende større.....
Avatar billede miss-g Seniormester
10. april 2004 - 22:28 #12
Er sgu i tvivl - den holder nok ikke. For hun skal jo også være skarp, når man ser hende i 100%, og der kan man kun se pixels.

Øv - troede lige.
Avatar billede miss-g Seniormester
10. april 2004 - 22:29 #13
Vi må nok holde fast i Streamline. Giver dig ret i at hun er for avanceret at tegne op i illustrator *G*
Avatar billede soelver Nybegynder
10. april 2004 - 22:29 #14
Jeg synes den pixelerer meget. Medmindre jeg gør et eller andet forkert undervejs?
Avatar billede soelver Nybegynder
10. april 2004 - 22:30 #15
Ja, puha.. ville nødig skulle genskabe hende i hånden i en vektor-udgave.. *lol*
Avatar billede miss-g Seniormester
10. april 2004 - 22:30 #16
Ja, tror du har ret - som jeg skrev tidligere. Når man ser hende i 100%, så er der ikke andet end pixels.
Avatar billede soelver Nybegynder
10. april 2004 - 22:33 #17
Nej, desværre. Nå, jeg må se om der ikke er en der ligger inde med Streamline.
Synes det er dyrt nok, hvis ikke det kan bruges til formålet.

Okay, med tiden ville jeg sikkert bruge det til andre ting også, men alligvel :)
Avatar billede soelver Nybegynder
11. april 2004 - 00:25 #18
Jeg fandt et link herinde til adobe.dk - og i modsætning til adobe.com, virkede det med det samme.. (typisk - nu synes jeg at det her var sidste udvej).

Nå, men jeg kunne konkludere, at enten fatter jeg ikke at bruge programmet, eller også er jeg nok lige et kraftigt ønske forud for min tid ;)
http://tegnebordet.dk/static/images/nataliestreamline.jpg
(screendumps c/p og samlet i et billede).

Totalt uacceptabelt resultat. Så tror jeg hellere jeg vil have det pixeleret (eller undvære). Sikken en massakre.. haha..

miss-g, smid lige et svar, så får du lige en håndfuld point for dine gode forslag. Rart at få det vendt, og se om man havde overset et eller andet indlysende :)
Avatar billede miss-g Seniormester
11. april 2004 - 01:21 #19
Ja, jeg tror det er for detaljeret. Streamline bliver nok mest brugt til enkel grafik såsom logoer.
Avatar billede spe Nybegynder
11. april 2004 - 11:03 #20
Jeg har Streamline og et forholdsvis godt kendskab til programmet og vil gerne forsøge hvad jeg kan få ud af din tegning med diverse forskellige indstillinger. Men har først muligheden senere i dag.
Og ja miss-g>Streamline kan også konvertere farvebilleder og er faktisk bedre til mere komplekse tegninger end til simple logoer. Simple logoer kan man selv lave væsentligt bedre end Streamline kan.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
11. april 2004 - 11:38 #21
Du kan importere billedet i Flash, og anvende cntl + b for Break Apart.
Derefter kan du eksportere billedet til eps under File>Export Image...

Nu kan du åbne billedet i Photoshop i den ønskede størrelse og opløsning.

/per
Avatar billede miss-g Seniormester
11. april 2004 - 12:06 #22
Spe - kan du ikke lave en lille artikel, hvordan man bruger Streamline?
Vil godt selv lære det *S*
Avatar billede spe Nybegynder
11. april 2004 - 14:32 #23
miss-g> Kunne jeg måske gøre ved lejlighed :-) Men det bedste værktøj er nu pennen i Illustrator som du jo har rimelig styr på.
Kan godt se at soelvers tegning kræver lang tid at rentegne selv, så skal nok prøve at eksperimentere lidt med det senere.
Avatar billede soelver Nybegynder
11. april 2004 - 15:37 #24
hoejrup> Jeg har ikke flash, så jeg kan desværre ikke afprøve det. Har du mulighed for at gøre det, så jeg kan hente og åbne? Hvis det er det der skal til, kan jeg få det gjort hos dem der skal trykke den færdige fil (hvis der bliver en færdig fil ;)

spe> Jeg venter og ser, om du kan få det indstillet bedre (det må vel være det det drejer sig om). Jeg havde ellers store forhåbninger til det.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
12. april 2004 - 00:04 #25
Jeg har prøvet at trace og optimize billedet i flash, men det bliver
ikke optimalt. For at nå et perfekt resultat i streamline eller flash,
så skal billedet scannes i minimum 1200 dpi.

Jeg kan godt sende et tracet vektor billede, så du kan se resultatet.

/per
Avatar billede soelver Nybegynder
12. april 2004 - 00:20 #26
Problemet er, at jeg kun har hende i digital udgave. Hun er tegnet digitalt i 200 dpi, så den A4 udgave jeg har, er allerede forstørret (300 dpi). Ret meget mere, og det vil ligne en pixeltegning istedet.

Jeg vil meget gerne se hvad du har fået ud af det: anita@tegnebordet.dk
Avatar billede spe Nybegynder
12. april 2004 - 00:39 #27
Hmm..postede en kommentar/svar her for nogle timer siden men ses ikke :-(

Jeg har lavet den mest optimale udgave jeg kunne i Streamline: http://www.dtpkursus.dk/eksperten/Nataliestreamline.jpg

Momentvis ok men ikke som helhed godt nok.
Det er nu også min erfaring at Streamline ikke egner sig til præcis gengivelse af foto, logoer eller tegninger men "kun" til en grafisisering/tegneseriestil af billeder og tegninger.
Den tegning du har er meget realistisk tegnet og det er Streamline ikke god til.
Det kan "sagtens" lade sig gøre at tegne sådan i Illustrator men det kræver megen tid og tålmodighed.
Hvis hun er lavet digitalt hvorfor har du hende så "kun" som en jpg?
Hvilket program er hun lavet i?
Avatar billede soelver Nybegynder
12. april 2004 - 01:03 #28
Jeg har hende i en psd fil, og hun er også kreeret i Photoshop, som en del af et større billede (hun er udskåret derfra).

Kunstneren har lavet hende på en bærbar, og havde derfor ikke ubegrænsede resourcer. Jeg tror heller ikke der var nogen der havde forestillet sig dengang, at jeg skulle få så vanvittig en idé, at ville have hende i 2,5 meters højde :)

Nå, men jeg må jo finde på noget andet istedet.
Tusind tak for jeres hjælp.

Jeg fordeler pointene lige mellem jer, håber det er ok.
Avatar billede spe Nybegynder
12. april 2004 - 09:44 #29
Forstørre du psd-filen i Photoshop? Og er det, her den bliver pixeleret? Det burde den egentlig ikke hvis man sørger for at lægge flere pixel i billedet og lader Photoshop interpolere. Problemet med at gøre dette på fotos er at billedet bliver sløret i detaljerne men beholder pixelstørrelsen.
Til en så stor forstørrelse behøver slut billedet normalt ikke være 300 dpi da det jo for det meste skal ses på nogen afstand. Trykker man med stokastiske-raster kan man gå helt ned til 80 dpi på plakater.
Avatar billede spe Nybegynder
12. april 2004 - 09:57 #30
Her kan du se hvordan din lille jpg-udgave kommer til at se ud ved en 4 gange forstørrelse i Photoshop. Den fylder jo noget mere så hvis du klikker på linket skal du have lidt tålmodighed da filen fylder 750 kb.
www.dtpkursus.dk/eksperten/Natalielille.jpg
Avatar billede soelver Nybegynder
12. april 2004 - 14:29 #31
spe >
Ja, det bliver pixeleret i Photoshop, som du også kan se på forstørrelsen du netop har lavet.

Jeg skal bruge hende på et stofbanner, til at hænge i en messestand, så den vil blive set ret tæt på. Selvfølgelig er det ikke meningen at den skal betragtes på en meters afstand, men det vil den blive alligevel, og jeg tror det vil blive ret trist at se på.

De der skal trykke, mener den burde ligge i en 1200 dpi.

Jeg overvejer muligheden for at få lavet et professionelt print, og så lave en indscanning i 1200 dpi udfra printet. Det burde vel kunne gøre tricket?
Avatar billede spe Nybegynder
12. april 2004 - 14:51 #32
Du kan ikke vurdere pixeleringen på en jpg set i en browser. Du skal åbne billedet i Photoshop. Netop tegningen karakter af en airbrush tegning gør at den faktisk godt kan tåle at blive forstørret med Photoshops interpolation.
Avatar billede soelver Nybegynder
12. april 2004 - 15:11 #33
Ja, den er blødere set i Photoshop, men bliver stadig meget sløret at se på.
Du kan se et udsnit i original størrelse her: http://www.tegnebordet.dk/static/images/natalieoriginaludsnit.jpg

Og en sammenligning af en forstørrelse x 10 her: http://www.tegnebordet.dk/static/images/natalieudsnit.jpg
(jeg har kørt den ned i 50% - det passer så nogenlunde med den størrelse man får på print - plus/minus lidt).

Jeg kan godt følge din tanke, men det er vores maskot - hun repræsenterer det ypperligste vi har på Tegnebordet - og derfor skal hun også præsenteres bedst muligt.

Ved godt jeg er vanskelig, men hun og Tegnebordet er mine hjertebørn :)

Okay, det er ikke så slemt som man umiddelbart kunne have troet (min computer magter simpelthen ikke at forstørre hele billedet - men hun skal også ned på et reklamebureau alligevel - så kan deres monstermaskiner tumle med det) - dette er det første udsnit jeg har prøvet at forstørre op.
Teknisk set, kunne det måske godt skralde an.. man skal ikke så langt væk, før det ser okay ud. Tæt på ligner det dog noget skrammel...

Oh well :)
Avatar billede spe Nybegynder
12. april 2004 - 15:25 #34
Din ide med at få det printet og skanne det ind igen vil så vidt jeg kan vurdere gøre det meget værre. Problemet er jo at der kun er de informationer der nu engang er. Hvis du printer får du lagt raster i og skanner du ind igen bliver det endnu mere kantet end en interpolation i Photoshop og risikere endda moiré p.g.a rasterne.

Det forholder sig lidt anderledes med et foto man skanner ind. Her ligger der også "kun" de informationer der nu engang ligger men de er væentligt mere detaljeret end i tegningen. Skanner du et foto i 100% i 300 dpi, får du ikke alle potentielle informationer med derfor kan en nyskanning af foto i f.eks. 300% i 300 dpi producere de flere informationer der skal til for at billedet bliver skarp nok.

Du har ret i at tegningen bliver blødere/sløret ved en forstørrelse med interpolation men jeg vil tro at lidt justering med unsharpen mask eller lignende vil kunne hjælpe lidt på det. Samtidig kan du også pynte på især kanterne manuelt.
Jeg tror du kan få et rimeligt resultatet ud af det ved lidt omhyggelig billedebehandling.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
12. april 2004 - 15:54 #35
Jeg har prøvet at forstørre billedet i flere trin i Photoshop, og anvendt
Filter>Sharpen>Sharpen og derefter Filter>Noise>Despeckle. Tilsidst fik
billedet en Filter>Artistic>Dry Brush... med Brush Size 2, Brush Detail 8
og Texture 1. Derefter er det næsten umuligt at se forskel på det oprindelige
billede, og det nye billede med en højde på 2,5 m.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
12. april 2004 - 16:00 #36
Du kan se billede i 25% af det oprindelige billed: http://www.kazoma.dk/eksperten/natalies25.jpg

PS. det fylder ca. 800Kbyte.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
12. april 2004 - 16:01 #37
billedet = billede
Avatar billede soelver Nybegynder
12. april 2004 - 16:09 #38
Hmm.. det burde nu stadig give et bedre resultat med en scanning.
Jeg har scannet en almindelig blyantstegning ind i 300 dpi og i 600 dpi, og fået dem begge trykt. Selvfølgelig bliver hver eneste streg langt større i den forstørrede version, men hver enkelt streg står knivskarpt, trods det at jeg har fordoblet originalstørrelsen.

Jeg ved dog ikke rigtig hvordan det forholder sig når det er et tryk fra digital tegning. Måske har du ret. Jeg er ikke pokkers stiv i tryk og virkninger.

Som sagt, så er resultatet heller ikke så slemt som jeg umiddelbart havde forventet, og i hvert fald bedre end hvad Streamline kunne præstere :)
Det kan godt være man kan nå langt med en minutiøs billedbehandling.
Avatar billede soelver Nybegynder
12. april 2004 - 16:12 #39
Hehe.. kan se jeg mangler min profunktion, så jeg kan se, at andre skriver imens jeg selv skriver :)

hoejrup > Bestemt ikke noget dårligt bud.
Jeg må afprøve nogle af jeres forslag, og se hvad der fungerer bedst :)
Så skal jeg give en melding på hvilken løsning der bliver brugt, og uploade et billede af det.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
12. april 2004 - 16:18 #40
Filter>Artistic>Dry Brush... fjerner godt nok nogle detaijer, så
det er vist ikke ret heldigt.

/per
Avatar billede soelver Nybegynder
11. september 2004 - 09:07 #41
Synes bare lige jeg ville smide et billede af det endelige resultat. Skiltefolkene gjorde et formidabelt stykke arbejde. Jeg endte med at bruge et lidt andet udgangspunkt, ved at sætte hende ind i vores logo, men hun blev 180 cm bred - og det må siges at være lidt af en bedrift, at det også så godt ud på helt tæt hold. Hvordan de har gjort det, ved jeg ikke, men helt nemt var det ikke, kunne jeg forstå.

http://tegnebordet.dk/static/images/Nataliemesse.jpg

Ikke så nemt at se tydeligt på billedet, men størrelsen fremgår klart. Og det så rigtig fint ud.