Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 13:09 Der er 74 kommentarer og
1 løsning

Lan netværk og internet

Jeg har en adsl forbindelse og en router. Jeg har fire computere koplet til nettet og indtil videre har det virket fint. Men forleden dag satte jeg et netkort i en af computerne (eksternt usb-netkort) for at teste om kortet virkede. Kortet virkede fint og jeg kunne gå på internettet med det men så idag da jeg ville kople min computer på nettet (med det gamle netkort som altid har virket) kunne den ikke kople på netværket og dermed heller ikke på internettet. Jeg prøvede at sætte usb-netkortet i men det virkede heller ikke. De andre tre computere kan godt bruge netværket og internettet så fejlen må ligge i computeren.

"HJÆLP!"
Avatar billede amikk Nybegynder
10. april 2004 - 13:18 #1
Prøv og se om IP adressen er inden for rækkevidde.

Start => Kør => cmd (tryk enter) => skriv ipconfig (tryk enter)

Din IP adresse på computeren skulle gerne ligge inden for samme rækkevidde som de andres fx 10.0.0.x eller 192.168.1.x fx

Hvis ikke kan det måske være derfor.

Jeg går ud fra at du også har TCP/IP protokollen installeret på et af netkortne på maskinen som ikke kan få forbindelse.
Avatar billede nmh Nybegynder
10. april 2004 - 13:27 #2
Når man har 2 netkort installeret, må der kun være gateway på det ene kort. Problemet kan være forårsaget af det.
Prøv at afinstallere det kort, du ikke vil bruge fremover.
Hvis det tilbageværende stadig ikke virker, skal du afinstallere det, genstarte computeren og installere det igen.
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 13:29 #3
Der kommer respons fra det netkort hvor net-kablet er tilsluttet og der er en ip adresse (169.254.145.67)
Hvad gør jeg nu????
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 13:30 #4
Jeg prøver at reinstallere kortet jeg vil bruge og sletter det andet...
Avatar billede nmh Nybegynder
10. april 2004 - 13:33 #5
Den IP-adresse, du der får, er ikke den rigtige. Då der er noget galt. Prøv også med et andet kabel. Blinker der en lysdiode af og til ved netkortet (jeg går her ud fra, at du har en stationær maskine).
Med din router bør du formentlig få noget i stil med 192.168.1.x eller 192.168.1.x
som amikk også skriver.
Avatar billede nmh Nybegynder
10. april 2004 - 13:34 #6
Ups:
Då-->Så
192.168.1.x-->192.168.0.1 (den ene gang)
:o)
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 13:38 #7
Det virkede ikke at reinstallere kortet.
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 13:39 #8
Det er en bærbar. Windows siger at der er et netkabel tilsluttet men jeg kan ikke gå på nettet, jeg kan ikke pinge, som om der slet ikke er nogen forbindelse?
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 13:41 #9
Det er som om computeren ikke bruger den forbindelse der er tilkoblet?
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 13:44 #10
Nu er min ip-adresse skiftet til 169.254.100.40
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 13:48 #11
Jeg tror ikke det vil gøre nogen forskel at bruge et andet kabel.
Avatar billede amikk Nybegynder
10. april 2004 - 14:02 #12
Det eneste problem med kablet er hvis det er krydset og du bruger det fra et netkort til en switch

Prøv at give computeren en IP adresse manuelt som er tilsvarend de andres blot med den sidste værdi til forskel fx 192.168.1.67 eller 192.168.1.43
Avatar billede amikk Nybegynder
10. april 2004 - 14:04 #13
Hvad kører du med at styresystem?
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 14:09 #14
De andre computere henter automatisk en ip fra routeren (eller noget i den stil) og hvis man laver en fast ip kan man ikke gå på nettet (jeg har prøvet det før) skal jeg gøre det alligevel?
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 14:09 #15
Jeg kører win xp home edition
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 14:12 #16
Jeg har brugt det samme kabel altid og som tidligere nævnt har det fungeret tidligere så jeg tror kun at det kan være computeren som har en fejl.
Avatar billede amikk Nybegynder
10. april 2004 - 14:12 #17
Du skal angive følgende når du giver en maskine en fast ip

Ip-adresse: 192.168.1.98 (98 er et eks)
Undermaske: 255.255.255.0
Standardgateway: Din routers IP adresse, typisk ender den på 1, som fx 192.168.1.1

Ligeså i DNS 192.168.1.1 (din router)
Avatar billede amikk Nybegynder
10. april 2004 - 14:14 #18
Prøv det lige og sig til hvad der sker
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 14:19 #19
Nu kan jeg pinge routeren men jeg kan ikke gå på internettet (internet explorer siger at der ikke er nogen forbindelse og når jeg klikker "prøv igen" siger den med et rødt advarselstegn "internet explorer kunne ikke finde søgesiden"
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 14:21 #20
Jeg kan også pinge de andre computere.
Avatar billede amikk Nybegynder
10. april 2004 - 14:24 #21
Prøv at åbne Internetinstillinger i din browser, vælg fanebladet Forbindelse, løb guiden igennem og så se om den har hul
Avatar billede amikk Nybegynder
10. april 2004 - 14:25 #22
Jeg skal lige ud af døren i ti minutter skriv lige et status når du har prøvet
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 14:29 #23
Jeg har prøvet at køre guiden "indstil..." igennem som jeg har gjort på alle fire computere før men der er stadig ingen forbindelse selv om guiden siger at jeg skulle kunne gå på nettet nu.
Avatar billede kenp Novice
10. april 2004 - 14:37 #24
Er du sikker på at der ikke er fejl på kablet? har du prøvet et andet?
Avatar billede nmh Nybegynder
10. april 2004 - 14:38 #25
prøv på en af de andre computere at se, havd der står ud for dns.
Det er ikke alle routere, hvor du blot kan angive routerens adresse som DNS. Jeg har f.eks. dns som en ip-adresse et sted ude på nettet.
I win xp skriver du cmd under kør i start og trykker enter.
Skriv
IPconfig /all
Du kan nu se DNS-adressen.
Prøv at skrive den ind i den "syge" computer.
Avatar billede nmh Nybegynder
10. april 2004 - 14:43 #26
Når du kan pinge de andre er netkablet ok, og din IP-adresse er i det rigtige område.
Du skal lige checke, at gateway også er rigtig. Du kan se, hvad de andre har som gateway.
Men hvis din egen adresse er 192.168.1.x er det 192.168.1.1
192.168.0.x da er gateway 192.168.0.1
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 14:51 #27
Jeg har samme DNS på den "syge" og på den raske computer jeg sidder ved nu.
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 14:53 #28
Jeg kan via internet explorer gå ind på 192.168.1.1 og indstille routerens konfigurationer. Så derfor går jeg ud fra at 192.168.1.1 er DNS-adressen.
Avatar billede nmh Nybegynder
10. april 2004 - 14:55 #29
Prøv om du kan pinge kongehuset:
www.kongehuset.dk har IP-adresse 194.192.82.30
Ping IP-adressen.
Så får du testet om du kan komme ud på nettet.
Avatar billede nmh Nybegynder
10. april 2004 - 14:57 #30
Nej, 192.168.1.1 er Routerens adresse. Det er ikke det samme som DNS.
Fik du den adresse som dns, hvis du på en af de andre skrev IPconfig /all ude i en kommandosession?
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 14:58 #31
På den "syge" computer kan jeg ikke komme ind på routeren. Internet Explorer siger stadig at der ikke er nogen forbindelse. På lysdioderne i routeren kan jeg se at routeren registrerer at den "syge" computer er tilkoplet og jeg kan pinge fra computeren så det er måske Internet Explorer eller et andet programs opsætning som der er noget galt med?
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 15:01 #32
Jeg kunne godt pinge 194.192.82.30
Avatar billede nmh Nybegynder
10. april 2004 - 15:01 #33
kan du også pinge kongehuset med dets IP-adresse?
Avatar billede nmh Nybegynder
10. april 2004 - 15:02 #34
Du burde også kunne pinge kongehuset, hvis du skriver
ping www.kongehuset.dk

Hvis du ikke kan det er det fordi din dns er sat forkert.
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 15:05 #35
En af de raske computere viser to numre ved "DNS-servere:" 193.162.153.164 og 194.239.134.83
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 15:08 #36
Jeg kunne ikke pinge www.kongehuset.dk (URL adressen)
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 15:12 #37
Hvilket nummer skal jeg skrive som DNS på den "syge" computer?
Avatar billede amikk Nybegynder
10. april 2004 - 15:15 #38
Du har vel ikke slået den indbyggede firewall i XP til på det netkort i den maskine som ikke kan få forbindelse??? Det kan måske tænkes at den så er sat til ikke at tillade trafik på port 80
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 15:18 #39
Jeg har ikke aktiveret den indbyggede firewall (som tidligere nævnt er der ingen af netkortene som kan få forbindelse).
Avatar billede amikk Nybegynder
10. april 2004 - 15:19 #40
Har du prøvet på en anden port i routeren?? Blot et forsøg
Avatar billede nmh Nybegynder
10. april 2004 - 15:21 #41
Det er åbenbart et dns-problem, der er tale om.
Skriv under dns i den manuelle opsætning de to dns-adresser, du nævner tidligere:
193.162.153.164 og 194.239.134.83
Avatar billede nmh Nybegynder
10. april 2004 - 15:23 #42
Man kan nøjes med en dns-adresse. Når man bruger 2 er det blot som en ekstra sikkerhed, hvis den ene dns-server skulle være nede.
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 15:24 #43
Jeg vil lige prøve at ændre DNS-adressen først før jeg prøver at bytte om på kablerne. Men jeg venter STADIG på et svar på hvilken adresse jeg skal bruge (193.162.153.164 eller 194.293.134.83 eller måske en helt tredje?)
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 15:25 #44
Jeg prøver at indtaste den første DNS-adresse...
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 15:32 #45
Nu har jeg indtastet DNS-adresserne (den ene som foretrukken dns-server og den anden som alternativ) men internettet virker stadig ikke.

P.S.
Jeg har lige opdaget at jeg kan bruge fildeling på netværket så nu er det kun internettet der strejker:-)
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 15:35 #46
Jeg kan stadig ikke pinge www.kongehuset.dk (det virker hvis jeg bruger ip-adressen)
Avatar billede nmh Nybegynder
10. april 2004 - 15:41 #47
hmm.
Det er et dns-problem, du har. Har du fjernet alle spor fra usb-netkortet?
Avatar billede nmh Nybegynder
10. april 2004 - 15:42 #48
Og dine andre maskiner: kan de komme på nettet og kan de pinge www.kongehudet.dk?
(bare for lige at checke)
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 15:44 #49
Når jeg siger ipconfig/all på de raske computere kan jeg se at der er aktiveret noget som hedder DHCP men på den syge er dette ikke aktiveret. Når jeg går ind på 192.168.1.1 kan jeg se i routerens "styresystem" at DHCP ofte bliver nævnt og noget som hedder "DHCP-clients". Hvad er DHCP og hvordan aktiverer jeg det på den syge computer?
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 15:46 #50
Jeg fjernede usb-netkortet fra menuen "Enhedhåndtering". Det burde fjerne alle spor.
Avatar billede nmh Nybegynder
10. april 2004 - 15:47 #51
dhcp:
Når man indstiller en computer til at hente IP-adresse m.m. betyder det at der skal være en dhcp-server tilstede, som kan levere det ønskede. dhcp-serveren er i dit tilfælde din router.
Prøv at gøre det på den syge maskine.
Avatar billede nmh Nybegynder
10. april 2004 - 15:49 #52
Hvis du højreklikker på netværksteder under denne computer, kan du så kun se et netkort?
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 15:56 #53
Jeg kan kun se et netkort.
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 15:57 #54
Da jeg satte den til automatisk at hente en ip kunne jeg ikke pinge www.kongehuset.dk (194.192.82.30) men jeg kunne stadig pinge internt på lan.
Avatar billede amikk Nybegynder
10. april 2004 - 16:03 #55
Hvis du kan pinge IP adresser men ikke se et site vha et domæne-navn er det som tidligere skrevet et DNS-problem, ingen tvivl
Avatar billede nmh Nybegynder
10. april 2004 - 16:04 #56
Men vi kan nu konkludere, at dit netkort virker, og du får hentet IP-adresse m.m. automatisk fra routeren.
Men der må så være gået noget galt i din windows opsætning i forbindelse med usb-netkortet.
Avatar billede amikk Nybegynder
10. april 2004 - 16:05 #57
Jep - enig med nmh!
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 16:07 #58
Hvis jeg lader feltet med DNS adresser stå urørt (og lader computeren hente adresserne automatisk) men intaster ip og gateway kan jeg pinge www.konguset.dk (194.192.82.30). I routerens styresystem under fanen DHCP er der tre felter hvor man kan indtaste tre DNS-adresser og et fjerde felt til noget der hedder wins. Felterne står tomme. Skal jeg skrive noget i dem?
Avatar billede nmh Nybegynder
10. april 2004 - 16:07 #59
En repair vil måske virke. Men man kan desværre ikke udelukke at "nissen kan flytte med". Men det er et forsøg hver.
Har du en windows installations-CD?
Eller kom din maskine færdig installeret uden en medfølgende cd?
Avatar billede nmh Nybegynder
10. april 2004 - 16:12 #60
Nej du skal ikke bekymre dig med wins. Du har ikke en wins-server.
Men det lyder som om du nu har fået klaret dns-problemet.
Hvis du satte den til at hente dns automatisk, vil det sikkert give det samme som når du nu gør det manuelt.
Men jeg kan altså forstå, at du nu kan pinge på et navn ude på nettet.
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 16:12 #61
Jeg har en windows xp cd (distrubueret af min computers producent compaq). Det er en opgradering fra win me til xp.
Avatar billede nmh Nybegynder
10. april 2004 - 16:13 #62
Jeg tror vi lige skal vente med repair. Hvis du nu faktisk kan pinge på navn.
Så er det nu spørgsmålet om at få IE til at virke.
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 16:14 #63
Jeg kan ikke pinge på URL (www.kongehuset.dk) kun ip (194.192.82.30)
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 16:15 #64
Skal jeg reparere windows-installationen med win xp cd'en?
Avatar billede nmh Nybegynder
10. april 2004 - 16:19 #65
Du kan læse om repair her:
http://www.eksperten.dk/spm/435161

Men som altid: Sørg lige for, at du har dine vigtige personlige filer backet op på en af de andre maskiner.
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 16:25 #66
Jeg går igang med repair nu...
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 16:37 #67
Reparationen er færdig om 40-45 min. Jeg vender tilbage med feedback når den er klar.
Avatar billede nmh Nybegynder
10. april 2004 - 17:05 #68
Vi venter spændt.
:o)
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 17:41 #69
Det virkede ikke:-(

Hvad nu?
Avatar billede nmh Nybegynder
10. april 2004 - 18:03 #70
:o(
Så nissen flyttede altså med.
Hmm. Det havde måske været en god ide at have afinstalleret netkortet inden reparationen. Men det kunne være endt lige sådan.

En repair bevarer gamle indstillinger, og der er åbenbart noget, der er gået helt galt tidligere.

Har du nu sat netkortet op til at modtage alt (altså både IP-adresse, gateway og dns)automatisk?
Og kan du stadig pinge på IP-adresser ude på nettet?

Jeg er tom for ideer lige nu, og jeg er nødt til at smutte nu.
Er tilbage sent i aften eller i morgen.
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 18:04 #71
Jeg prøver at bruge funktionen "overfør filer og indstillinger" og så prøver jeg at overføre indstillingerne fra en af de xp maskiner som virker.
Avatar billede oste Nybegynder
10. april 2004 - 18:21 #72
Jeg ringer til min internetudbyder (tdc) og så kan de måske hjælpe mig. Men tak interessen. Nu fungerer netværket i det mindste:-)
Avatar billede oste Nybegynder
13. september 2004 - 08:34 #73
Jeg overflyttede mine filer til en anden computer via netværket og reformaterede harddisken. Computeren trængte alligevel til at blive renset.
Avatar billede oste Nybegynder
13. september 2004 - 08:35 #74
Smid nogle svar så jeg kan uddele point
Avatar billede nmh Nybegynder
13. september 2004 - 08:38 #75
her er et. :o)