Avatar billede nacho Nybegynder
10. april 2004 - 11:55 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Netsky Virus

Hej!

Et kort spørgsmål!

De sidste 3 uger har jeg hver gang jeg har hentet e-mails, modtaget ca. 5 der var inficeret med "Netsky" virus, ifølge NAV 2002. Jeg installerede Office 2003 ligeledes for ca. 3 uger siden. Kan dette hænge sammen? Får I andre også hele tiden denne virus. Den er kun en kategori 3 hos Symantec, men jeg har aldrig oplevet at få så mange mails, med samme virus. Jeg har kørt Symantecs Netsky removal tool og den fandt intet. Er der andet man kan gøre?

Tak!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
10. april 2004 - 12:03 #1
Det er jo ikke dig der har et problem. Dit antivirussoftware lader til at fange virussen, når den kommer ind hos dig.

Det er én eller anden, der har dig i sin adressebog, der er inficeret med virussen.

Du behøver ikke at gøre noget :)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
10. april 2004 - 12:04 #2
(sagt på en anden måde. Du er IKKE inficeret med Netsky)
Avatar billede stig3 Mester
10. april 2004 - 12:05 #3
Send en mail ud til dine kontaktpersoner og sig de skal prøve at scanne deres computer.

Højst sandsynligt er det en af dine venner, som har dig i deres adressebog, der er inficeret med virussen.

Det den gør er at den selv sender sig selv videre fra inficerede maskiner og så sender sig selv til en af dem, som står i adressebogen på den inficerede maskine.
Avatar billede stig3 Mester
10. april 2004 - 12:07 #4
too late :)
Avatar billede nacho Nybegynder
10. april 2004 - 12:08 #5
Ja, men det sjove er at jeg endnu ikke har kendt nogen af dem jeg får disse mails fra!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
10. april 2004 - 12:13 #6
Du kan ikke regne med afsenderadressen. Virussen påfører en tilfældig adresse fra den inficeredes adressebog som afsender.
Avatar billede stig3 Mester
10. april 2004 - 12:19 #7
.........og ikke bare fra adressebogen, men søger efter mail adresser på den inficerede maskine i alle filer med disse filtyper:
Retrieves email addresses from the files on the computer with the following extensions:

.msg
.oft
.sht
.dbx
.tbb
.adb
.doc
.wab
.asp
.uin
.rtf
.vbs
.html
.htm
.pl
.php
.txt
.eml

Læg især mærke til htm og html. Dvs hvis du har været inde på en internet side, hvor der stog en email adresse, bruger virussen den til at sende til og kan også bruge den som afsender adresse. Derfor er det ikke sikkert du kender dem der står som afsender.

Du kan læse mere om en af varianterne af netsky her:
http://securityresponse1.symantec.com/sarc/sarc.nsf/html/w32.netsky.b@mm.html