Avatar billede kebaaab Nybegynder
08. april 2004 - 23:26 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Fildelingstjenester, hvad er ulovligt?

Det er tilladt at være lidt nysgerrig så jeg spørger:
Det er slået fast at det at dele ulovlige filer er ulovligt og kan spores på IP osv.

Men hvad med downloadning (staves det sådan?) af ulovlige filer? Er det ulovligt? Moralsk korrekt? Eller kan det spores?
Avatar billede keysersoze Guru
08. april 2004 - 23:35 #1
det er lige så ulovligt at downloade filer som at dele ulovlige filer. Alt på nettet kan spores - men der er selvfølgelig nogle steder/programmer der gør det lettere at blive sporet end andre.

Om det er moralsk korrekt - ja, det er vel i bund og grund op til en selv hvad man syntes... men loven kan man nok ikke løbe fra.
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. april 2004 - 23:41 #2
Sluder keyser, jeg har en masse artikler jeg selv har skrevet, dem må jeg gerne dele med helevæeder hvis jeg, det er nemlig mig der har både ophavsret og copyright.

Det er ulovligt at dele materiale der er behæftet med copyright og hvor man ikke har copyrighthaverens tilladelse til at måtte dele dem.
Avatar billede ais Nybegynder
08. april 2004 - 23:43 #3
Tjaa... Alle de love som de konstant laver om på....

Tjek:

http://www.antipirat.dk/

eller forbrugerrådet

http://www.fbr.dk/det_mener_vi/svar/alle/svar115/

eller kulturministeriet

http://kulturministeriet.dk/sw527.asp

Ais out!

Husk point :)
Avatar billede jesper_bn Nybegynder
08. april 2004 - 23:44 #4
Engang gik de mest efter dem der delte filer, men nu er de ligeså meget ude efter dem der henter. Og Joo du kan blive taget selvom du ikke deler filer / det er bare vrøwl
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. april 2004 - 23:48 #5
buffer> han mener også ulovlige filer (altså dem med copyrighyt ;))
Avatar billede keysersoze Guru
08. april 2004 - 23:50 #6
bufferzone >> hvis du skriver nogle artikler og deler dem er de jo ikke ulovlige og det er det kebaaab spørger om. Når der decideret bliver spurgt om hvorvidt det er ulovligt et downloade filer der er ulovlige så må man da gå stærkt ud fra at der allerede er sket et brud på copyright.
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. april 2004 - 00:02 #7
Dammmm, du har ret, jeg tror jeg går i seng
Avatar billede keysersoze Guru
09. april 2004 - 00:04 #8
tag en kiks på vejen ;)

http://www.soze.dk/tude/
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. april 2004 - 00:05 #9
buffer> drøm sødt *gg*
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. april 2004 - 00:05 #10
keyser> LOL :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. april 2004 - 00:15 #11
Den er øjbliklig blevet bookmarket, STOOOOOrt
Avatar billede fromsej Praktikant
09. april 2004 - 12:53 #12
*GH*
Den røg også lige i foretrukne her.
Avatar billede kebaaab Nybegynder
09. april 2004 - 19:43 #13
hvordan kan det være at mine spørgsmål i internetforummer altid ender i noget vrøvl???
Avatar billede kebaaab Nybegynder
09. april 2004 - 19:51 #14
Nu skærer jeg det ud i pap. Kan APG gå ind på Kazza & Co. og se at jeg DOWNloader noget fra en eller anden stodder fra New Orleans og spore mig.

Og er det ulovligt at downloade? I bliver allesammen ved med at ævle om filDELING men hvis man fjerner filerne så ingen kan nyde godt af dem fra en selv, hvad så?

Svar på dette og du får pointene.
Avatar billede apo Praktikant
09. april 2004 - 19:51 #15
Bemærk lige titellinjen: "soze.dk - tudejæs :P"... Tudejæs??! :D

... Ellers et meget godt tude(f)jæs ;-)

Apo
Avatar billede kebaaab Nybegynder
09. april 2004 - 19:55 #16
Ekspempel: Min mormors fætters søns datters tidligere ægtefælles logerende hører en sang på Voice. Han synes den lyder godt, men han gider ikke punge ud fordi han er en lort. Så han går ind på Kazaa eller sådan en, finder sangen, donwloader den, "unshare"'er den og flytter den ud af Kazaas rækkevidde. Hvad er så ulovligt? Det er da ikke ham der gør noget ulovligt, det er keglen han downloader den fra, som burde få ørerne i maskinen, right?
Avatar billede fromsej Praktikant
09. april 2004 - 20:12 #17
Begge dele er ulovligt.
Både upload og download af ting med copyright er ulovlige medmindre man har rettighedshaverens tilladelse.
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. april 2004 - 20:12 #18
Nope! Hvis nu ingen hentede fra dem der delte musikken, ville de ikke dele musikken.
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. april 2004 - 20:15 #19
Må jeg downloade et musiknummer eller en film fra internettet?

Du må gerne downloade et musiknummer eller en film fra internettet, såfremt rettighedshaverne har givet tilladelse til, at musikken/filmen kan downloades.
Du må ikke downloade kopier af musik eller film fra internettet (f.eks. via peer-to-peer-systemer).

Kilde: www.antipiratgruppen.dk
Avatar billede keysersoze Guru
10. april 2004 - 10:02 #20
jeg mener allerede at det er besvaret - det er lige så ulovligt at downloade en fil hvor copyright er brudt som det er at dele en fil hvor copyright er brudt. Dvs din mormors fætters søns datters tidligere ægtefælles logerendes handling er lige så ulovlig som ham "keglen" der har lagt filen til download - og de har begge to lige stor risiko/chance for at få ørerne i maksinen.

De har også begge to lige stor chance/risiko for at blive sporet idet handlingen udføres, men det er klart, at hvis din mormors fætters søns datters tidligere ægtefælles logerende kun har været på kazaa eller whatever i 5 minutter for at hente sangen er risikoen for at blive opdagen noget mindre end hvis keglen deler sangen 24/7.