Avatar billede gekko Nybegynder
08. februar 2001 - 15:03 Der er 33 kommentarer og
7 løsninger

Drømme-PC...?

Hey!
Jeg skal til at købe mig en ny PC, men jeg har ikke fulgt med på markedet i et stykke tid nu (ja, faktisk ikke siden jeg købte min sidste computer...).
Derfor:
Hvilken computer (læs: CPU/Motherboard/grafikkort/lydskort osv.) er bedt til pengene?
Computeren skal bruges til office, internet og selvfølgelig spil...! ;-)

Håber der er nogle, der har et par svar parat :-)

mvh. Gekko
Avatar billede asmodeus Nybegynder
08. februar 2001 - 15:15 #1
AMD-Duron 750, ASUS A7V mobo, Hercules GeForce 2 MX, SoundBlaster Live Retail, Aopen HX45 eller HQ08 Kabinet.

Mvh/
Asmodeus
Avatar billede seider Nybegynder
08. februar 2001 - 15:17 #2
hmm jeg tror jeg vil snuppe en super silent maskine med lidt kvalitet\'s komponenter. du kan selv vælge om du vil betale for intel cpu\'er. men en AMD køre upåklageligt. få dig et ordentligt bundkort, en 7200 RPM IBM disk, 256 -> 512 Mb ram, windows 2K eller NT, office 2K, godt trådløst tastatur + mus. en god 19 \" skærm.

Jeg tror en af mine vener kan lave sådan en for ca. 10.000 incl software.

/* Seider */
Avatar billede zycho Nybegynder
08. februar 2001 - 15:18 #3
Kabinet: Aopen HQ08
MOBO: SOLTEK SL75KAVX
CPU: Athlon 1200 mhz
Grafikkort: Geforce 2 ULTRA
Lydkort: Creative Soundblaster 5.1
Brænder: Yamaha 16|10|32
Skærm: Sony G400
RAM: 2 stk. 256MB RAM (PC133 VCM)

Avatar billede gekko Nybegynder
08. februar 2001 - 15:19 #4
750 Duron...? Jeg troede Athlon var det helt vilde i øjeblikket?
Computeren skal jo gerne sparke røv i hvert fald et par måneder endnu ;-)
Avatar billede zycho Nybegynder
08. februar 2001 - 15:19 #5
Harddisk: Alt efter hvad du lyster en 75 GXP IDE100 serie fra IBM (findes fra 30-75 Gigabyte)
Avatar billede zycho Nybegynder
08. februar 2001 - 15:25 #6
gekko >> køb HELT klart en pc efter min konfiguration hvis du vil have en pc som sparker røv i lang tid!!

Som du selv siger. Duron er ikke til noget!! Køb Athlon. Den er ikke meget dyrere men hurtigere!!
Og det lyder ikke som om du er villig til at spare :-), så derfor kan jeg ikke se nogen grund til Duron. Hvis du derimod er fyldt med penge i røven, vil jeg anbefale at lave 3 ting om:

CPU: Pentium IV 1500 mhz
RAM: 512 MB Rambus RAM
Motherboard: Intel D850GB

Dette er til gengæld MEGET dyrere, men så får du også en vildt hurtig Front Side Bus!!

Avatar billede gekko Nybegynder
08. februar 2001 - 15:29 #7
Jeg har bestemt ikke røven fuld af penge - men jeg gider heller ikke købe en PC, der er for outdatet om et år...
Men der må vel også være en mellem vej...?
Avatar billede krusell Nybegynder
08. februar 2001 - 15:33 #8
Er helt ening med zycho, men synes ikke det er pengene værd, det med P4 og ddr-ram.

Kabinet: Aopen HQ08
MOBO: SOLTEK SL75KAVX
CPU: Athlon 1200 mhz
Køler: Silverado50 ( www.studiedata.dk )
Harddisk: 2 x 45 gb IBM ata100 7200rpm
Grafikkort: Geforce 2 ULTRA (deluxe pakke, med 3D-briller og andet godt :-)
Lydkort: Creative Soundblaster 5.1
Cd-drev: Asus 50/52
Evt. Dvd: Asus den hurtigste
Brænder: Yamaha 16|10|32 (Her ville jeg dog bruge en plextor)
Skærm: Sony G400
RAM: 2 stk. 256MB RAM (PC133 VCM)

Det er min sammensætning, med meget copy/paste fra zycho, for at vise at jeg er enig i hans sammensætning:-)

Avatar billede ironlevy Nybegynder
08. februar 2001 - 15:42 #9
Hvad er det der er bedre ved et Soltek MOBO i forhold til Asus A7V (ide66 & ide100)???
Avatar billede ironlevy Nybegynder
08. februar 2001 - 15:43 #10
Måske også en fornuftig ting at investere i en Thunderbird processor. I stedet for \"bare\" en Athlon.
Avatar billede gekko Nybegynder
08. februar 2001 - 15:46 #11
Hvad er forskellen på en Athlon og en Athlon Thunderbird?
Avatar billede dreadworg Nybegynder
08. februar 2001 - 15:48 #12
Hvorfor et HQ, og ikke et HX kabinet? HQ syntes jeg i hvert fald er grimme, men det er vel smag og behag.

CPU: AMD Athlon 1200MHz MMX 3DNow! CPU

Cooler: Noget der kan sparke noget så grusomt!

RAM: 128>256MB VCM er hvad du skal bruge, med mindre du sidder og arbjeder hardcore med 3DStudioMAX eller rendering i meget højeopløsninger. Afhænger også lidt af OS\'et se\'fø\'li. Vil du kører med Win2K PRO, kan du sagtens smide 512MB i dyret.

GFX Kort: Kommer an på hvornår du skal have maskinen. Hvis du venter en måned, udkommer nVidia nV20 kort (GeForce III), som lover 30% bedre ydelse. Ellers et Asus/Creative/Gullimot GeForce 2 Ultra 64MB DDR.

Mobo: Asus A7V eller et Abit board.

CD-ROM/DVD: Asus anbefales bestemt. Utroligt så lang tid de drev kører optimalt derfra.

Lydkort: SoundBlaster Live! 5.1

Tower: Jeg syntes selv HQ08 er grimme, men det er vel en smagssag. HX08 eller HQ08. Eller hvis du vil have vild køling:
http://gotapex.com/reviews.php?rev=blizzard/index.html (heh, det bliver mit næste sådan en satan :)

Skærm: Sony G200 eller G400.

Avatar billede tjmo Nybegynder
08. februar 2001 - 18:11 #13
Noisecontrol kabinet big xxl med 330w powersupply
45gb ibm 7200 rpm
asus A7m266 det er det nyeste ausu mobo med ddr supply og redstorm
vent lidt med grafik kort der kommer et godt et om en måned sådan ca tror nok det hedder nvida eller sådan noget
19 eller 17 tommer daewoo skærm
silverrado køler
1000-1200mhz cpu thunderbird
Avatar billede zycho Nybegynder
08. februar 2001 - 19:22 #14
gekko >> glemte køleren, men for at resumere, tager jeg lige det hele med (inkl. PRISER!!)

AMD-Thunderbird baseret Maskine:

Kabinet: Aopen HQ08 - ca. 800kr.
MOBO: SOLTEK SL75KAVX - ca. 1100kr.
CPU: Athlon 1200 mhz - ca. 2800kr.
Grafikkort: Geforce 2 ULTRA - ca. 4500kr.
Lydkort: Creative Soundblaster Live! 5.1 - ca. 700kr.
Brænder: Yamaha 16|10|32 - ca. 1800 kr.
Skærm: Sony G400 - ca. 5800 kr.
RAM: 4 stk. 128MB RAM (PC133 VCM) - ca. 2800kr. eller 2 stk. 256MB RAM PC133 - ca. 2400kr.
Køler: Siverado50 - ca. 500 kr.
DVD: Pioneer DVD-105S Slot-In - ca. 1200kr.

I Alt: ca. 22000kr.

Intel PIV baseret maskine:

Kabinet: Aopen HQ08 - ca. 800kr.
Motherboard: Asus P4T - ca. 2800kr.
CPU: Pentium 4 1.5GHz In-a-Box (inkl 2stk 64MB RDD RAM)- ca. 7700kr.
RAM: 4 stk. Apacer PC800 128MB - ca. 15000kr.
Grafikkort: Geforce 2 ULTRA - ca. 4500kr.
Lydkort: Creative Soundblaster Live! 5.1 - ca. 700kr.
Brænder: Yamaha 16|10|32 - ca. 1800kr.
Skærm: Sony G400 - ca. 5800kr.
DVD: Pioneer DVD-105S Slot-In - ca. 1200kr.

I Alt: ca. 40000kr.

Avatar billede zycho Nybegynder
08. februar 2001 - 19:23 #15
krussel >> er glad for at du er enig :-)
Avatar billede montanus Nybegynder
08. februar 2001 - 19:34 #16
jeg ved i hverdetifall hvad for et kabinet du skal have: edbpriser.dk > kabinetter > Vision > space silver blå...
Avatar billede toast Nybegynder
08. februar 2001 - 22:55 #17
Hey

Processor: Duron 700 MHz @ 1 GHz = 583
K7 Pro 2-A ATX = 1.185 kr.
Blæser: FOP38 = 299
Ram: Apacer128MB 168pins /64bit/7,5ns/1.Parts=510
Graffik: ATI Radeon256 w./TV-Out Bulk  = 1.137
diskette drev: Alps = 3½\" / 1,44MB =97 kr
MidiTower ATX WT-Y03 PSU: 300W = 399 kr.
Harddisk= DeskStar 75GXP 30GB  7500 RPM = 1.290 (8½ ms)
Cd drev= Actima 40X CD-ROM 40x/128KB/95ms/IDE=309

= 5809 kr.

Et bedre pris/ydelse system for du ikke.

NB. Du kan måske ikke ramme 1 GHz med Duronen. 900 MHz skulle være til og nå uden problemer.

Toast
Avatar billede krusell Nybegynder
08. februar 2001 - 23:10 #18
hvorfor ikke bruge 500 mere på en T-bird?
Og 200 mere på en mere stille (og sejere) og bedre køler?
Avatar billede asmodeus Nybegynder
08. februar 2001 - 23:28 #19
Jeg kunne ikke være mere enig med \"toast\" end nogen anden... Det er squ da for nemt at skrive den vildeste og ondeste PC ned (fra edbpriser), hvis man ikke skal tage hensyn til penge. Men selvom Gekko ønsker en drømme PC, så tænker han/hun nok alligevel på penge (ellers ville vedkommende nok ikke spørge hos Eksperten).

DER SKAL DA VÆRE ET FORNUFTIGT FORHOLD MELLEM PENGE OG YDELSE, GUTTER!!!

Duron 750 synes absolut at være det mest rentable købt i dag, idet CPU´en er identisk med T-bird bortset fra cachen (altså 192 KB). Nu forholder det jo sig bare således, at cache både er det stærke og svage punkt på en CPU, da den er rar at have, idet den giver et godt dataflow gennem CPU´en. Bagdelen er, at den bliver særdeles varm - og er grunden til at systemer bliver ustabile (de fleste ved dette, men jeg skriver det alligevel). På baggrund af ovenstående argument er det vel logisk, at Duron CPU´en er mere overclocke venlig, hvorfor jeg skulle mene, at Toast kan forsvare sit foreslag til en realistisk drømme PC!

Mht. til blæsere til CPU´en vil jeg anbefale en Golden Orb - ikke mange er enige med mig, idet der netop er kommmet en ny super blæser til verden - Cromo orb, eller sådan noget! Men den koster altså 500 spir mod førnævnte til 170 kr. Forskellen mellem blæserne er 10 db støj og 5-10% kølingsevne... hmmmm!!!

De eneste steder jeg er uenig med toast er på grafik- og kabinet områderne. Dette skyldes, at jeg mener, at Hercules Geforce 2 MX er for godt et køb til pengene - specielt fordi, det kan laves om til et Geforce 2 MX Quadro på 30 mins..
Kabinettet bør være et Aopen af nyere model eller lign. kabinet med lownoise PSU... Det er her pengene til den dyrere blæser skal investeres.

Mvh/
Asmodeus
Avatar billede dreadworg Nybegynder
09. februar 2001 - 00:36 #20
Måske skulle vi så spørge om, hvor mange penge \"gekko\" har til at købe en ny PC.

Jeg så at over 4 mennesker vist nok har valgt at smide 512MB enten PC-133 VCM, DDR eller RAMBUS RAM i dyret. Grunden ser jeg ikke!
Lige nu kører jeg selv med en 128MB PC-100 blok i min egen maskine, hvor jeg har taget den anden ud, for at se om jeg egentlig kan mærke forskel på 128MB RAM og 256MB i et Win9x miljø (kører med Win98SE Danish). 3DMark2000 v1.1 scoren blev ikke forandret med eet eneste point ud over det sædvanlige, SiSoft ændrede sig meget lidt når det kom til tal og det samme har CPUTest - mener jeg det hedder - gjort. Jeg har samtidigt clocket min CPU ned til 504MHz så jeg ikke kører en så høj FSB, men resultaterne forbliver de samme.
Quake III Arena har 4 gange \"hakket\" een enkelt gang, som man ikke engang kan sammenligne med \"hak\".

Konklusion må være, at med mindre \"gekko\" kører med Win2K PRO eller roder med 3DStudioMAX 3.0+ eller rendere billeder i meget høje opløsninger, kan 128MB sagtens være mere end nok.

Jeg ville dog stadig hellere smide en Athlon ThunderBird i, grundet cachen på Duron og det fact at den kun ses som en konkurent til Celeron, og at man ville få bedre ydelse med en ThunderBird.

Grafikkortet kan være et GeForce 2 MX, det har en relativ god ydelse (dog en smule langsommere end nV10 GeForce DDR). Jeg ville selv vente med at købe grafikkortet, for når først nV20 får sat fod i Danmark d. 27 februar, falder priserne gevaldigt på GeForce 2 kortene - hvad enten de er MX, PRO eller Ultra.
Avatar billede krusell Nybegynder
09. februar 2001 - 02:06 #21
Det er rigtigt at jeg/vi har overdrevet det med rammen.
Men mener nu stadig at 256 er den bedste løsning.
Det er især til store programmer og ved mange åbne explorer vinduer (som mange jo har) at det hjælper, også på stabilitet. Dette kommer foreløbig til at stå som et postulat, da jeg ikke kan bevise noget.
Men hvis vi fik af vide ca. hvor mange penge der er at lege med, kan vi nok bedre finde et system der passer.
For ca. 10.000 kr. kan der man sagtens sammensætte et ganske fornuftigt T-bird system og jeg mener ikke, at man skal spare de 500 kr der, når de kan spares på moboet.
jeg synes heller ikke, at man skal spare på en køler, da det her kun drejer sig om 200-300 kr. En stille køler, der også kan bruges til OC, er for mit vedkommende meget vigtig. Man slipper for den konstante blæselyd, men kan samtidig lege lidt mad mhz, hvis man har lyst (den larmer selvfølgelig mere, jo mere man skal køle).
Man behøver ikke en 1200 mhz T-bird. Jeg har selv nøjedes med en 800@935 (den er godt nok lidt mærkelig til OC, men tror nu bare jeg har været uheldig).
Det er rigtigt, at priserne på grafikkort garanteret falder en del i næste måned, så der kan man vist godt vente, selvom jeg nu selv er meget utålmodig, da jeg står og mangler et grafikkort NU. Det er også grafikortet, der egentlig afgør ens point i f.x. 3DMark2000, så man skal ikke spare alt for meget her.

Phw, det er godt nok rodet, det jeg har skrevet, men jeg skrev bare hvad der faldt mig ind, efterhånden. Håber det giver lidt mening :-)
Avatar billede parazite Nybegynder
09. februar 2001 - 02:23 #22
*sniger sig ind langs med væggen... hvisker* ...køb en mac... www.apple.com... de er læææækre! *skynder sig at styrte ud igen, før folk skriger og råber* :o)
Avatar billede krusell Nybegynder
09. februar 2001 - 03:00 #23
lol :-)
ok, mac er lækre at arb. med når de drejer sig om grafik, men til den mere alsidige bruger, er en pc nu at foretrækker...
Avatar billede krusell Nybegynder
09. februar 2001 - 03:02 #24
Hov, en ting jeg glemte i mit lange rodede indløg.
Hvis man skal spare lidt, så et gts istedet for ultra..
Avatar billede krusell Nybegynder
09. februar 2001 - 03:02 #25
Men stadig deluxe pakken :-)
Avatar billede seider Nybegynder
09. februar 2001 - 11:56 #26
Bare husk at hvad end du vælger af CPU så kan du med et bundkort og lysten til at spare penge købe en \"lille\" cpu nu og så senere få en ordentlig kickass CPU, uden at du får begge arme rykket af.

Men som sagt hvor meget vil du bløde for en kontor maskinen og hvad er dit mål ?

/* seider */
Avatar billede mortenbock Nybegynder
09. februar 2001 - 12:27 #27
Jeg er helt enig med seider. Jeg har selv lige købt et Soltek SL-75KAV mobo, og en Duron 700Mhz.
Det fede ved solteks KAV-serie er, at den selv kan overslocke + den har en Ultra DMA, der gør den i stand til at køre 233MHz FSB.
Avatar billede mortenbock Nybegynder
09. februar 2001 - 12:28 #28
Ooops. overslocke=overclocke
Avatar billede tjmo Nybegynder
09. februar 2001 - 12:42 #29
asus a7m266 kan squ da også selv overclocke REDSTORM og køre også 266fsb og har ddr ram
også ultra dma og køre ikke med via men med amd 760 amdchiipsettet
Avatar billede mortenbock Nybegynder
09. februar 2001 - 12:46 #30
Og koster en bondegård??
Avatar billede krusell Nybegynder
09. februar 2001 - 15:36 #31
Redstorm holde ikke en skid...
Ok lidt, men det eneste det gør, er at spare end for 5 minutter.
Tilgengæld mister man de sidste mhz, medmindre man selv alligevel tweaker den lidt. Redstorm OC\'er nemlig kun på fsb\'en, mens man selv skal stille på multiplieren.
Og  asus a7m266  med ddr-ram koster alt for meget...
Avatar billede toast Nybegynder
09. februar 2001 - 21:54 #32
asmodeus----> Det er rigtigt at jeg har fundet priserne fra www.edbpriser.com , men jeg har ikke valgt de \"dårligeste/billigeste\" hardware produkter. Min drømme pc er en billig kvalitets pc.

Krussel----> FOP38 er en god blæser- den larmer bare lidt, men det vender man sig hurtigt til.
Thunderbird´en er selvfølgelig også et godt køb(helt klart).
Avatar billede toast Nybegynder
09. februar 2001 - 21:56 #33
Asmodeus--->LOL..jeg læste dit brev forkert....ignorer det. *G*!
Avatar billede toast Nybegynder
09. februar 2001 - 22:09 #34
Asmodeus--->hehe, grunden til jeg vælger Radeon er fordi jeg er ret vildt med 32-bit farver. Iøvrigt giver Radeon DDR mere power til gaming end GeForce MX + prisen er den samme.
kabinettet, tjoooh, jeg er vandt til en turbine lignende PSU blæser, så jeg er faktisk lidt ligeglad, lol!
Avatar billede krusell Nybegynder
10. februar 2001 - 01:01 #35
Ja ja, FOP38 er en meget god blæser, men den larmer sindsygt meget...
Avatar billede ironlevy Nybegynder
15. februar 2001 - 10:08 #36
Angående køler, så vælg ikke Coolermaster, jeg er ved at få få en hjerneskade pga. al den larm! Jeg er blevet anbefalet, af en anden bruger på eksperten, en Taisol CGK742092 Sokkel A/462. Den skulle være kickass uden at larme for meget. Læs omtalen på http://www.studiedata.dk/product.asp?product=36 . Ca. prisen er 300,-
Avatar billede gekko Nybegynder
19. februar 2001 - 13:33 #37
Hey guys!
Er lige kommet hjem fra Berlin - derfor den sene respons (sorry!) :-)

Det er helt enig med Asmodeus: det skal være drømmePC, men sgu ikke til en pris man kun drømmer om at kunne betale... f.eks. 40000...!

I er allesammen hooked på idéen med at overclocke - det kan ikke betale sig at lade være, eller hvad? Jeg har selv været lidt nervøs ved ideen om at garantien forsvinder osv, men det er måske bare mig, der er overforsigtig?
Avatar billede nomiz Nybegynder
19. februar 2001 - 13:36 #38
Pentium 33 mhz
4mb EDO ram
230mb hd
2x CD-rom
lydkort

Super PC!!

/vh
Simon
Avatar billede nomiz Nybegynder
19. februar 2001 - 13:37 #39
Jeg mener det faktis\'
Avatar billede gekko Nybegynder
12. marts 2001 - 12:40 #40
Hej med jer allesammen!
Jeg er løbet ind i et på økonomiske lussinger - og computerkøbet er midlertidigt udskudt. Tak for de mange svar!
Mvh.
Gekko